Alla fotografer som måste betala för sina egna kameror måste göra sina egna efterforskningar först, så att de inte går på en nit.
Det gäller inte i lika stor utsträckning för fotografer som får kamerorna utdelade av fotoavdelningen på jobbet, men för entusiaster som vill ha en professionell kamera handlar det om så mycket pengar att man måste läsa på noga innan man bestämmer sig för vilken kamera som ska bli den nästa.
Om Nikon får vara med och bestämma så ska det helst blir den nyligen lanserade D6. Nikons senaste flaggskepp är byggt för sport- och djurfotografering, men det är inte säkert att det är rätt för alla som behöver en blixtsnabb och robust kamera.
Kanske inte ens för de som redan är Nikon-fotografer. Alla kommer knappast att tycka att förbättringarna i D6 är tillräckligt viktiga för att de ska byta till den senaste modellen.
Fler likheter än skillnader
Nikon D6 ser nästan precis ut som Nikon D5, men det finns en del förändringar som är mer än ytliga.
Trots färre fokuspunkter är alla 105 punkterna i D6 korssensorer. De kan grupperas, även horisontellt och vertikalt, och processorn och en ny algoritm ska se till att D6 har påtagligt exaktare fokusspårning.
Kameran har även inbyggd GPS (lägg märke till förhöjningen på prismahuset), Bluetooth och Wi-Fi.
Fotografer som behöver skicka iväg sina bilder omedelbart kan sätta fast den trådlösa sändaren WT-6 på sidan av kameran.
Det med D6 handlar om hastighet. Snabba reaktioner, pålitlig fokusspårning och hög bildhastighet. Och tack vare Nikons välgjorda ergonomi ovanpå alltihop ska fotografer kunna jobba sömlöst med flera kamerahus om det behövs.
Snabbfakta om Nikon D6:
- 20,8 MP CMOS-bildsensor i fullformat
- 14 bilder/s, 10,5/s Silent Mode
- 30/s i 8 Mp, 60/s i 2 Mp-upplösning
- ISO upp till 3,2 miljoner
- Ny Expeed 6-bildprocessor
- 105 korssensorer med känslighet ner till –4 Ev (-4,5 i mittpunkten)
- Inbyggt Wi-Fi, Bluetooth och GPS
- Två XQD/CFexpress-kortplatser
- 4K/30p-video
- Integrerad Kensington-låspunkt
- Bakgrundsbelysta knappar
- 3580 bilder per laddning
Avancerat fokussystem
Nikon är tämligen säkra på att D6 är mycket snabbare än D5, och då tänker de inte bara på att bildhastigheten med fokusspårning har ökat från 12 till 14 bps – råfiler eller JPEG – utan också på att de 105 korssensorerna sitter tätare och är bättre på att följa motivets rörelser. Även 3D-spårningen är snabbare och fokussensorerna är känsligare i svagt ljus.
Fotografen kan välja mellan 17 fokusmönster och prioritera ögonfokus, samt anpassa flera av fokussystemets många parametrar i menyerna. Kameran har dessutom en snabbare processor, med förbättrad bearbetning av bildbrus vid högre ISO-värden. Ljuskänsligheten går att utöka till ISO 3,2 miljoner om man känner sig lite modig.
Snabbare överföring
D6 kan överföra bilder på flera sätt: Bluetooth, Wi-Fi och den separata sändaren WT-6 eller via Ethernet med Gigabit-hastighet. Nikon hävdar för övrigt att överföringshastigheten är förbättrad med 15 procent.
Kameran har en låsplats för Kensington-lås och använder samma EN-EL18C-batteri som D5.
Video?
Man kan naturligtvis spela in video i 4K-upplösning, även om det knappast står högst upp på önskelistan hos målgruppen. Fotograferna kommer förmodligen att uppskatta mer att det finns har två kortplatser för XQD och CFexpress.
Konkurrenter
Rent traditionellt har det i stort sett bara varit Canon och Nikon som haft kameror i det här segmentet. Men Sony har introducerat en utmanare proffskategorin i form av den spegellösa fullformatkameran a9 II.
Även om den inte ser ut som en Nikon D6 – eller D5 för den delen – riktar den sig till samma målgrupp. Med nästan 700 fokussensorer, klassens bästa ansikts- och ögonfokus samt en bildhastighet på 20 bps är a9 II en ytterst kapabel outsider i det här sällskapet. Den är dessutom mycket billigare.
Batteritiden är bara en bråkdel av D6:s kapacitet, även med vertikalgreppet och det extra batteriet, och rent ergonomiskt är den inte lika genomtänkt som Nikon D6 och D5.
Sony-systemet har dessutom mycket färre objektiv än både Canon- och Nikon-systemen, men förutom de obligatoriska 16–35/2,8; 24–70/2,8 och 70–200/2,8 finns det bland annat ett 300/2 samt ett större 400/2,8 och ettt 600/4.
Det finns också ett 200–600/5,6–6,3 och två telekonverterare till Sonys fullformatsystem.
Canon?
Elefanten i Nikon-rummet är den nyligen lanserade, men ännu inte testade, Canon EOS 1D X Mark III. Även den är förvirrande lik sin föregångare, EOS 1D X Mark II, men tekniskt sett har Canon gjort stora förbättringar i Mark III.
Canon-kameran har 191 fokuspunkter och använder deep learning för att bättre spåra ansikten och den har Canons blixtsnabba Dual Pixel-autofokus, som är särskilt användbart i video.
Den kan göra bildserier i 20 bps med live-view tills minneskortet är slut, eller
16 bps med optisk sökare och 5,5K/50p-råfilsvideo med 10-bitars 4:2:2-filer som lagras på minneskort. Den kan också spela in 4K-video, som alla andra.
Det är inte säkert att enbart specifikationerna är avgörande för valet av kamera. En Nikon-fotograf lär knappast sälja alla sina kameror och objektiv och byta system bara för att få aningen högre bildhastighet. Eller 5,5K-video.
Allt beror på hur hög träffprocent man får med sport- eller naturbilderna när motivet rör sig hastigt, men även hur man gillar ergonomin, inställningarna, objektiven och storleken/vikten spelar roll. Bland annat.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser