Det hände mycket konstigt när Philips ljudavdelning låg under Gibson-paraplyet. Det verkade vara en tillverkare som helt saknade fokus, alla idéer man hade packades in i plast och slungades ut på marknaden. Visst fanns det bra produkter, men mycket kändes som om det bara skulle vara billigt.
Men mitt i allt detta kaos fanns undermärket Fidelio. Så hette de dyraste Philips-produkterna och där fanns det faktiskt en fin röd tråd där produkterna delade ljudfilosofi och ljudkaraktär. Gillade du hur en Fidelio-högtalare lät så var chansen stor för att även skulle gilla ett par Fidelio-hörlurar.
Efter Gibsons konkurs har det skett en upprensning och TP Vision – som är tillverkaren som ligger bakom Philips TV-apparater – har tagit hand om ljudavdelningen. Nu när Philips satsar på ljud igen får vi hoppas att den röda tråden blir lite tydligare.
Highend för vanligt folk
Jag var nyligen i Amsterdam på Philips produktlansering. Störst fokus låg naturligtvis på TV men det fanns även ljudnyheter. Båda i form av inbyggda B&W-högtalare i ett par nya TV-modeller, men också i form av renodlade ljudprodukter. Det var hörlurar som fick mest utrymme och överst tronade Fidelio X3. Philips nya flaggskepp som ska visa världen att de inte har glömt sina highend-kunskaper.
Eller rättare sagt: Philips kallar det ”mass market high-end”, alltså highend för massmarknaden. Fidelio X3 har nämligen en hygglig prislapp och kostar ungefär 350 euro.
För de pengarna får man ett par öppna hörlurar med 50 mm stora högtalarelement.
Philips representant förklarade att deras ljudfilosofi är att ha kvalitet i hela tonregistret, med en stram och saftig bas, ett varmt och fylligt mellanregister och luftiga övertoner. Och en stor ljudbild.
De har jobbat med att balansera djup bas med snabbhet, de vill ha så djup bas som möjligt men om den går för djupt kan den bli för mjuk. Philips har försökt hitta en perfekt balans. Sedan har de dragit på lite extra i mellanbasregistret för att ge saftig ”punch”, medan mellanregistret har sänks pyttelitet för att ge värme. En smått V-formad frekvenskurva, med andra ord.
Snyggt utseende
Jag måste säga att jag tycker att den tygöverdragna Fidelio X3 ser bra ut. Tyget kommer från den danska möbeltillverkaren Kvadrat och ger ett mycket mer exklusivt utseende än föregångaren X2HR hade med sitt svarta metallgaller. Man ser att det här är seriösa grejor, samtidigt är X3 inte lika tung som vissa andra highend-hörlurar.
Högtalarelementen har starka neodymmagneter för bra kontroll och kåporna är gjorda med dubbla lager för att minska vibrationer. De är också vinklade 15 grader för att bättre passa örats form.
Två kablar ingår: en vanlig obalanserad med 3,5 mm-kontakt (den vanliga som alla känner igen) och en balanserad med 2,5 mm-kontakt. Den senare är det bara vissa spelare som stöder, men har fördelen att ge separat jord till vänster och höger hörlur, vilket helt förhindrar överhörning mellan kanalerna via jord.
Bra komfort
Jag fick prova hörlurarna och de satt väldigt behagligt mot huvudet. De klämde lite hårdare än vissa andra, men då tål de också att man rör på huvudet när man lyssnar. Huvudbygeln kunde ha varit lite mjukare, men sammantaget tycker jag att passformen var åt det bättre hållet.
Lyssningsintryck
Jag reserverar mig för att urvalet av musik på den lilla bärbara spelaren (vars namn inte heller avslöjades), främst jazz, var okänt för mig. Dessutom lyssnade jag i ett stort rum fullt av andra journalister, så det var ett konstant sorl i bakgrunden. Inte optimala lyssningsförhållanden för öppna hörlurar som inte dämpar brus utifrån alls.
Men intrycket var en behaglig men taktfull bas. Det fanns gott om luft i toppen, och sångröster framträdde tydligt utan att sticka ut.
Klangbalansen drog åt det varma och behagliga hållet snarare än det analytiska. Jag fick aldrig någon känsla av billigt ljud, här fanns inte heller några problemfrekvenser som motarbetade varandra, dynamiken verkade vara bra. På det stora hela tror jag att många kommer att vilja ha Phillips Fidelio X3.
Vi återkommer med ett grundligare test.
Pris och tillgänglighet
Fidelio X3 har alltså ett riktpris på 350 euro, vilket vi räknar med innebär lite drygt 3 500 kronor här hemma i Sverige. Något exakt datum för lanseringen har vi inte fått, vi vet bara att det blir under första kvartalet.