Med nästan 30 000 watt var Grateful Deads rigg världens mest kraftfulla PA-system. 600 högtalare och förstärkare från McIntosh vägde nästan 75 ton.
Anläggningen kallades bara för The Wall of Sound och var både PA och monitor för bandet.
Den sattes ihop av The Deads ljudtekniker vid den tiden, Owsley Stanley III, som ville göra en anläggning utan förvrängning med lika bra ljud för publiken som för bandet på scenen.
Idén kom 1972. Tillsammans med bandets ljudtekniker och några andra – inklusive ingenjören John Curl, byggde Stanley anläggningen med 11 separata kanaler som drev sex ljudsystem. Det mixades så att varje instrument, ned till minsta lilla cymbal, hade en egen högtalare.
Exakt vad anläggningen bestod av råder det lite delade meningar om, men de flesta anser att The Wall of Sound som sattes upp för konserten på The Cow Palace utanför San Francisco, den 23 mars 1974, bestod av följande:
- 586 JBL-högtalare med av 15-, 12- och 5-tums element
- 54 diskanter från ElectroVoice
- 48 McIntosh MC-2300-transistorförstärkare
- Sammanlagt 28 800 watt kontinuerlig effekt
Först i världen
På den tiden var detta en riktigt massiv PA-rigg. Och på diagrammet ovan ser man att bandet stod framför högtalarna som även fungerade som monitorer för alla musiker på scenen.
Det var förmodligen också den första line array-anläggningen, där högtalarna sitter på rad, och stora delar av riggen var böjd för att ge bättre spridning.
Hämtades med helikopter
McIntosh-förstärkarna i Binghamton var inte egentliga PA-förstärkare utan användes på grund av de hade tillförlitliga konstruktioner och rent ljud. Grateful Dead använde också MC-3500, som var en rörförstärkare, och gitarristen Jerry Garcia använde MC-2300 på scenen i många år efter The Wall of Sound.
Det finns också en historia från en konsert som ägde rum i Finger Lakes utanför New York 1973. Där spelade The Band, Allman Brothers Band och Grateful Dead på Watkins Glen Summer Jam framför 600 000 åskådare.
Det behövdes flera högtalartorn för att få ut ljudet till så stor publik, men det fanns inte tillräckligt med förstärkare för att driva alla högtalarna. Då hyrde festivalens ljudtekniker, Janet Furman, en helikopter och flög till Binghamton och köpte ytterligare fem förstärkare för 6 000 dollar som stoppades in i helikoptern. Som då var så överbelastad att det precis gick att undvika de högsta byggnaderna på vägen tillbaka.
Efter bandets turné 1974 plockades Wall of Sound-riggen ner för sista gången och ersattes av ett mer praktisk PA-system.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser