Varje år på elektronikmässorna dyker de upp: flaggskeppen. Världens första, största, tunnaste, lättaste eller skarpaste i sin klass. Tekniktillverkarna älskar att skryta med att ”min är större än din”! Rivaliteten är kanske allra störst mellan ärkerivalerna LG och Samsung, i hemlandet Sydkorea är de två giganterna så väletablerade att de nästan kan betraktas som statliga institutioner. Har du väl valt sida så finns det ingen återvändo.
Många av produkterna som visas på mässor som CES i Las Vegas och IFA i Berlin är spektakulära skryt-koncept – prototyper som sällan slutar som färdiga produkter i butikshyllorna. Men LG:s nya flaggskepp är ett av undantagen: 105-tummareen 105UC9V är satt i produktion, redo att beställas av shejker och oligarker över hela världen. Vi fick testa monsterskärmen när den gästade Norden!
Extrem TV i bioformat
LG:s största TV är en ”statement”-produkt mer än något annat, den är gjord för att visa vad LG kan och inte minst hur förträfflig en TV med äkta 21:9-bredformat kan se ut. De flesta specifikationerna hör hemma i rekordböckerna, men det är alltså det speciella bredd/höjd-formatet som är uppseendeväckande.
21:9 stämmer väl överens med det klassiska 2,35:1 Cinemascope-formatet, som är skälet till att du ser svarta fält ovanför och under många spelfilmer. Det är bildformatet många filmregissörer föredrar, och inte utan anledning. Storslagna actionscener och naturscener gör sig extra bra när de fyller hela väggen i biosalongen. Dessutom uppfattas en bred panoramabild som mer behagligt att titta på än en smal. Genom att göra som LG och skräddarsy TV-bilden efter bioformatet undviker man de onödiga svarta remsorna som bara stör och sänker kontrasten i bilden. Detta är anledningen till att många hemmabioälskare föredrar en filmduk som har svart maskering överst och underst.
21:9-konceptet är ingen nyhet i TV-sammanhang. Philips hade tre generationer med Cinema 21:9, men har lagt formatet på is tills vidare. Det var för dyrt att tillverka, speciellt i skärmstorlekar man förknippar med äkta bio, hävdade Philips. Det kan mycket väl stämma, för det är inte direkt någon billig TV vi har att göra med här. LG 105UC9V är med sin prislapp på nästan 800 000 kronor den dyraste TV vi någonsin har testat i Ljud & Bild, med god marginal!
Leverans till Stockholm
I normala fall testar vi produkter i vårt eget testrum eller hemma i våra egna vardagsrum. Men den här gången har vi gjort ett undantag av logistikmässiga skäl: LG-TV:n är 2,5 meter bred, 1,8 meter hög och väger närmare 200 kilo! Därför var det mer praktiskt att besöka LG:s nordiska huvudkontor i Kista utanför Stockholm, där vi fick testa TV:n i lugn och ro.
Produktchef Erik Åhsgren var både stolt och lite trött när vi anlände.
– Vi var tvungna att lyfta in TV:n med kranbil eftersom vår varuhiss var för liten, berättar han. Det krävdes fyra man för att få in den i demorummet!
Om du beställer den här TV:n så ska du med andra ord se till att få med leverans i priset. Eller så får du alliera dig med ett par duktiga pianoflyttare …
Användning och finesser
105UC9V är en tvättäkta smart-TV med allt vi är vana vid från andra 2015-modeller som UF850V och UF950V. Den har senaste versionen av operativsystemet WebOS (2.0) och stöder de viktigaste videoformaten, till exempel HEVC (High Efficiency Video Codec). Pekfjärren Magic Remote finns också på plats. Det grafiska gränssnittet är för övrigt anpassat efter det extra breda skärmformatet. Användarkänslan är som med andra smart-TV från LG, bara mycket större …!
Bildkvalitet
Efter ett par startproblem med bredbandet fick vi igång LG-monstret. Vi började seansen med ett par USB-demoklipp som är gjorda särskilt för 105UC9V, inklusive scener i stadsmiljö och närbilder av mat. Allt filmat och återgett i tvättäkta 5K-kvalitet. Ja, du läste rätt: 5K. LG-skärmen har lika hög vertikal upplösning som en vanlig 4K-TV (2160 pixlar) men på grund av den extra bredden blir den horisontella upplösningen hela 5120 pixlar! I kombination med den stora skärmytan och bildgeometrin bjuder TV:n på bildkänsla av det sällsammare slaget.
LG:s egna videoklipp är skrämmande naturtrogna, färgäkta och kontrastrika, men också lite överdrivna. Å andra sidan är de gjorda för att imponera på mässor. Vi var mer intresserade av att se hur skärmen uppförde sig med mer ordinärt material, som vanlig streaming från Netflix. Vi provade med science-fiction-filmen ”Ender’s Game” som är inspelad i just 2,35:1. Såväl de storslagna rymdscenerna som scenerna ombord på rymdskeppet är perfekta för att kolla om LG-skärmen kan ge oss den rätta biokänslan. Och det gjorde den med besked! Vi var visserligen tvungna att gå in och välja en manuell zoom-funktion för att fylla ut skärmen med en bild i riktigt format, men då fungerade det i gengäld perfekt, utan tecken på svarta fält. TV:n såg samtidigt till att lyfta undertexterna så att de gick att läsa ovanför bildkanten.
105UC9V är en LCD-baserad TV med grupper av LED-lampor bakom skärmen som kan släckas och tändas i lokala områden. Detta bidrar till en mycket bra kontrast och svärta och inte minst en fenomenal ljusstyrka. Inte ens när du vill se underhållning och sport dagtid är det några problem med att få tillräckligt tryck i färgerna. Däremot tycker vi att LG-skärmen har ett väldigt blankt frontglas, vilket bidrar till att spegla mycket av omgivningen. Därför är det bäst att dämpa belysningen när man ska titta material med mycket mörka scener, till exempel film.
Bildkvaliteten är precis som man kan förvänta sig mycket bra. I Cinema-läget är färgåtergivningen både naturtrogen och välbalanserad. 105UC9V har en oerhört jämn ljusfördelning, utan inslag av clouding. Samtidigt är det också tydligt att svärtan, hur bra den än är, inte kan mäta sig med den bottenlösa svärta man får i LG:s egna OLED-skärmar. Inte ens en 800 000-kronors LCD-TV kan upphäva de fysikaliska begränsningarna som LCD-tekniken har! Man kan naturligtvis argumentera för att en TV i den här prisklassen borde haft en OLED-panel från början, fast då hade vi nog fått lägga till en nolla på prislappen. Kanske om ett par år?
Bra uppskalning
Bildpanelens begränsningar till trots – det finns mycket intressant teknik som grund här. LG-skärmens största utmaning är att det inte finns något färdigt material i 21:9-formatet. I alla filmer med svarta sorgband överst och underst är de svarta fälten en del av signalen, så mycket av den tillgängliga upplösningen går förlorad i dem.
Uppskalningen måste ändå sägas fungera förvånansvärt bra. Den inbyggda bildprocessorn är uppenbarligen en av de grymmaste vi har skådat, för den lyckas både skala upp vanliga Full-HD-signaler och zooma in och kapa bilden så att den passar det extra breda 5K-formatet, utan irriterande bieffekter. Vanliga SD-signaler ska du däremot absolut undvika – sådant passar inte på en skärm av det här formatet.
De allra flesta filmerna i dag finns bara i HD-kvalitet och på grund av de svarta fälten har bildinformationen i praktiken ännu lägre upplösning. Med tanke på detta är uppskalningen av bilden helt enastående! I ”Ender’s Game” kunde Harrison Ford fylla hela den 2,5 meter breda skärmen utan synliga tecken på signalbehandling eller plågsam manipulering av bilden. Återigen, kudos till videoprocessorn och LG:s egen bildbehandling.
Därefter var vi naturligtvis tvungna att prova med ett annat slags material. TV-serier brukar vara inspelade i 16:9-format för att fylla en hel HDTV med bild. Vi valde ”Better Call Saul” (prequel till ”Breaking Bad”) som finns i 4K-format i 16:9. Då var LG-skärmen först tvungen att kapa lite av bilden överst och underst och sträcka ut bilden för att fylla ut till 21:9, fast med varsam hand för att undvika att skådespelarna blir för tjocka och ovala i ansiktet. Även här tyckte vi att 105UC9V gjorde att mycket bra jobb. Den bevarade en fin geometri i bilden och skärpan var så bra att man kunde ha trott att serien var inspelad i bioformatet!
Här bidrog tveklöst att råmaterialet var i 4K-kvalitet och därför hade rikligt med bildinformation att arbeta med.
LG försökte också koppla in en satellitmottagare men hade problem med mottagningen den här dagen. Tyvärr kunde vi därför inte testa med vanligt direktsänt TV-material. Våra erfarenheter säger oss dock att det lär kunna fungera bra, även om det är uppenbart att den här TV:n passar allra bäst med film och TV-serier. Det passar mindre bra att kapa och dra ut bilden när man till exempel tittar på fotboll eller tennis.
105UC9V är oerhört imponerande med LG:s eget demomaterial som är inspelat i samma format som skärmen.
Ljud
Utöver den breda bilden är LG-skärmen utrustad med ett saftigt påkostat ljudsystem från Harman/Kardon. Med 7.2 och sammanlagt 150 watt är detta en av de tuffast ”ljudlimporna” vi har testat. Ljudet är mycket rent och klart, med distinkta röster från centerkanalen och musik och ljudeffekter som skapar ett slags virtuell surroundkänsla. Här kan man spela högt utan att högtalarna får problem. Däremot hade vi förväntat oss en mer rungande, fysisk bas från ett så pass stort ljudsystem. Det kan ha något med placeringen att göra men en extern subbas eller två hade förmodligen gjort underverk med ljudet.
Värd pengarna?
Även om detta i första hand är en exotisk status-TV så kan vi inte helt låta bli att tänka i ”value for money”-banorna. Till och med de som har det så bra ställt att de har ett bankkonto som räcker för att betala en sådan här summa måste jämföra TV:n med andra alternativ (förutom en SUV till sambon) och 800 000 kronor är extremt mycket pengar för en TV hur man än vrider och vänder på saken. De pengarna kan lika gärna räcka till en renodlad hemmabio, komplett med ljuddött rum, 4K-projektor, enorm filmduk, 11-kanalers surroundanläggning och hela baletten. Fast det är kanske inte det som är poängen: på samma sätt som LG vill visa vad de kan så finns det många förmögna som kan köpa den här TV:n bara ”för att de kan”. Och de kan se fram emot en sällsam bildupplevelse.
Slutsats
LG:s 105-tummare är enormt stor, enormt tung och kostar mer än man kan drömma om i sina vildaste fantasier. Men så är den inte byggd för vanliga dödliga heller, utan för företag och personer som vill ha något utöver det vanliga. Det som imponerar mest med LG-skärmen är dess förmåga att ta emot bildsignalen och återge den med fantastisk tjusig bildkvalitet, nästan oberoende av vad man matar den med. Sättet den återger film på, precis så som vi minns det från biosalongen, är också fascinerande. Om inte annat kan vi hoppas att 105UC9V blir en succé hos 1 % av befolkningen så att vi andra kan hoppas på en lite mindre och mycket billigare modell om ett par år!
Med ”Better Call Saul” i 4K-kvalitet är mängden bildinformation så stor att det går att beskära och dra ut 16:9-fullskärmsformatet till 21:9 utan bieffekter. Man tappar en smula bildinformation men det är det ofta värt för att fylla ut hela skärmen.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser