TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: McIntosh MA8000

Silkesmjukt muskelknippe

Den här kraftfulla Macen har allt som behövs för att bli en seriös highend-favorit. Sagolikt levande ljud och praktisk digitalomvandlare är bara en del av allt vi gillar med MA8000.

Av / 2014-03-02 - 06:00
McIntosh MA8000

Ljud & Bild tycker

  • Elegant, amerikansk, stilig muskelförstärkare som har allt man behöver. Spelar skjortan av det mesta, och på det mesta. Ett av de bästa förstärkarköpen som finns för dem som vill ha allt på ett ställe.
  • Den är stor, tung och dyr.

SE gullikon 2014.indd

I en tid när digitaliseringen och allt effektivare nätdelar har gjort det möjligt att bygga kraftfulla förstärkare som inte är större än blu-ray-spelare verkar det kanske märkligt att det fortfarande finns kolosser som McIntosh MA8000.

Den är nämligen massiv, och skälet till det ligger i dess DNA. McIntosh sparar inte på krutet när de ska bygga highend och deras största integrerade förstärkare är inget undantag från den regeln. Men den 300 watt potenta värstingen som ersätter den gamla favoriten MA7000 är mer än bara en uppfräschad utgåva av ett gammalt recept. Den är helt ny, från början till slut.

Av naturliga skäl liknar MA8000 däremot sin föregångare. Den 24 cm höga och 45 kg tunga förstärkaren har också McIntoshs utgångstransformatorer, ett slags varumärke som bland annat gör den ultrastabil även under hård belastning. Men resten är helt nytt.

Digitalt och analogt i skön förening
Det betyder en 8-bands equaliser som kommer från försteget C50 och som går att programmera för varje ingång, så att alla tonkurvor kan ändras efter personliga preferenser. Två separata balanserade kretsar, där signalen har separat jordning för att ge minimalt med brus, mynnar ut i 2 x 300 watts effekt. Oavsett impedansbelastning. Som vanligt när det handlar om McIntosh har utgångstransformatorerna separata lindningar för 2, 4 och 8 ohms högtalare. Av erfarenhet rekommenderar jag att man börjar med 8 ohms-anslutningen och sedan provar sig fram. För det är inte säkert att en 4 ohms-högtalare som exempelvis Dynaudio C4 låter bäst i 4 ohms-utgångarna.

Annons

I likhet med försteget C50 har MA8000 inbyggd digitalomvandling. Med fem ingångar. En USB och två vardera av optiska och koaxiala.

Och det är hemskt praktiskt för alla som spelar mycket musik från digitala ljudkällor. Med en laptop ansluten via USB får man vansinnigt mycket bättre ljud än om man kopplar in den i någon av de analoga ingångarna. Som är sex till antalet, plus två balanserade XLR-ingångar samt både MC- och MM-ingångar för skivspelare med dito pickuper.

Du kan själv anpassa belastningsimpedansen efter vilken pickup du har. På samma sätt som du också kan gå in i menysystemet och justera balans och ingångskänslighet för varje ingång.

Hörlursälskare kan se fram emot ett förvånansvärt fräscht och välljudande hörlursuttag. Som glatt tacklar svåra 600-ohms hörlurar.

XL_MA8000_Back
Ett digitalt kretskort med DAC ger signalbehandling av högsta klass.

Pompa och ståt med finess
Den inbyggda digitalomvandlaren jobbar med 32-bitars ordlängd och 192 kHz samplingsfrekvens, även om den bara stöder insignaler med maximalt 24 bit/192 kHz – men det är mer än tillräckligt. För som jag snabbt upptäckte verkar det inte finnas några tekniska hinder i vägen för musikaliska upplevelser.

Med en Macbook Pro som digital ljudkälla via USB, en McIntosh MCD500-CD-spelare samt skivspelarna McIntosh MT5 och Rega RP40 som analoga ljudkällor, stod det ganska så snabbt klart att det här skulle bli ett roligt test.

En snabb jämförelse med föregångaren MA7000 visade att det har hänt en hel del på sex år. Ljudbilden är friskare, mer fokuserad och stramare regisserad med MA8000. Oberoende av ljudkälla. Lyckligtvis har McIntoshs varumärke behållits: den stora varma ljudbilden. Fast med ett stabilare stereoperspektiv och ett tydligare djup i ljudbilden. Med så vitt skilda högtalare som Sonus faber Olympica III och McIntosh XR100 som underlag är det ingen tvekan om att förstärkaren kan skaka loss parketten från golvet. Den skulle passa utmärkt till stora, effekthungriga högtalare som JBL S4700.

Med Mumford & Sons via USB (24/192) kunde jag höra klangnyanser i gitarrplockandet som gav instrumenten en klarare karaktär i ljudbilden. Komplexa pianopassager från Keith Jarretts mästerliga fingrar var lättare att följa eftersom den dynamiska kontrasten är märkbart bättre än i MA7000.

Helen Bøksles änglalika röst gav mig helt enkelt rysningar. Stämman lät varm och len som honung, samtidigt som den klockrena klangen återgavs skrämmande levande. Du kan hämta fram ännu fler detaljer i ljudbilden med Ayre AX-5 som kostar ungefär detsamma, men då går du miste om den oansträngda fylligheten som ger särskilt basinstrument och manliga röster en extra dimension.

Bluesartister och karaktäristiska röster som Johnny Cashs avgrundsstämma återges praktfullt. Du både hör och känner att rösten kommer från djupet.

Med XR100-högtalarna är livekänslan påtaglig och det är inte svårt att inse att detta kan vara en gyllene kombination i mångas öron.

Fast det är den solida kontrollen över ljudbilden, till och med när man spelar högt, som skiljer MA8000 från mycket annat vi har hört. Inte ens på full gas finns det någonting som tyder på att förstärkaren håller på att tappa andan. En gång spelade jag så högt att ögonen började bågna, åtminstone kändes det så. Ett sådant fysiskt tryck får du bara med mycket effekt och stora högtalare.

Raffinemang och brutalitet i en och samma förstärkare.

Helgjuten
Storleken och priset kan nog vara en ”deal-braker” för många. Den här förstärkaren passar inte in i de flesta stereomöbler som går att köpa, och den tar sin plats när man väl har fått den på plats. Den kostar också, även om prislappen mildras en smula när man tittar på vad man faktiskt får för pengarna. En massiv 300-watts förstärkare med en väldigt bra analog förförstärkare, skivspelaringångar och inbyggd DAC är minsann inte vardagsmat. Det är inte ljudet heller, som definitivt tillhör referensklassen. Inte bara för integrerade förstärkare. Ett helgjutet alternativ för dem som vill ha allt på samma gång.

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Årets bästa erbjudande

Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr

LB+ Total månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

4 kr / för 4 veckor
185 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Bluesound tar upp kampen med WiiM

Technics lockar audiofiler

Ser ut som labbutrustning

Helt enkelt ett kanonköp

En helt ovanlig skivspelare

Glöder av spelglädje

Stajlad minimalism

Hi-Fi-streaming med liten budget

Highend i tungviktsklassen

Kompromisslöst ljud i fickan

Full kontroll

Här är Denons lösning på Sonos-kaoset

Ljud & Bild