Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: Audiovector SR3 Arreté Raw Surface Limited Edition

Klassikern är fulländad

Evolutionen har gett oss den ultimata versionen av klassikern SR3.

Av / 2017-09-04 - 21:10
Audiovector SR3 Arreté Raw  Surface Limited Edition
Geir Gråbein Nordby

SR3. Smaka på namnet. Om du tycker att det hade kunna tillhöra en sportbil så är du inte helt fel ute. Nej, det är inte fel rubrikbild till den här artikeln, för det handlar om en högtalarmodell. Men tillverkaren har faktiskt hämtat inspiration från sportbilarnas värld.

SR3 är nämligen inte vilken högtalare som helst. Det här är högtalarnas svar på Porsche 911 och dess många inkarnationer. För precis som Porsche 911 finns i versioner som GT3, GT2, R, RS och med racerbilen 911 RSR på tronen, så finns Audiovector SR3 i olika prestanda- och prisklasser. Och för att fullända analogin så går samtliga av dem att köpa i speciella sportbilsfärger, lackade av samma verkstad som lackar Lamborghini och Porsche i Danmark. Om du inte satsar på något av de mer traditionella utförandena, alltså.

Versionerna

Den billigaste versionen heter SR3 Super, där får du en mycket kompetent högtalare för 30 000 kronor per par. Eller en genomsnittlig semesterbudget. Nästa steg upp är Signature-modellen som har bättre diskant och delningsfilter. Behöver du ännu fler detaljer i ljudet åstadkoms det av Avantgarde-versionen med sin fjäderlätta banddiskant. Är du fortfarande inte nöjd så är det toppmodellen SR3 Avantgarde Arreté som gäller. Då är expertisen maximerad, bland annat med ett delningsfilter som kylts ner kryogeniskt till minus 238 grader. Då är priset uppe i 77 000 kronor för ett par, sedan tar det stopp. Nästa steg hade varit att talspolarna varit lindade med Rumpelstiltskins guldspinnrock.

Något helt speciellt

Det var åtminstone vad vi trodde. Säg hej till SR3 Arreté Raw Surface Limited Edition, Audiovectors svar på Porsche 911 RSR. Det är inte ofta vi stöter på en högtalare med sex ord i namnet – ett ord för varje siffra i priset …

Formen och utseendet går inte att ta miste på: det här är fortfarande en SR3. Med sina kompakta mått, en vikt man inte bryter ryggen av att lyfta och flytta på, och en smakfullt arrangerad kolumn högtalarelement. Men ändå. Det är inte särskilt svårt att se att det här är något speciellt. Det mest uppenbara är kabinettets yta, som har ett tre millimeters lager av grå betong, vaxat och polerad till fulländning.

Sedan är det detaljerna. Varenda synlig skruv och mutter är överdragen med 24 karats guld. Detsamma gäller faspluggarna i mitten av baselementen och nummerplattan längst ner på fronten. Som berättar för oss att vi har lånat det allra första paret av sammanlagt hundra som ska byggas. Det är för hela världen, när par nummer 100 lämnar fabriken är det slut.

Audiovector är stolta över att kunna erbjuda uppgraderingar till alla sina högtalare. En SR3 Super kan enkelt uppgraderas till en Signature eller hela vägen upp till en Avantgarde Arreté. Men Raw Surface-versionen kan du inte uppgradera till, och den finns inte heller i andra färger än grå betong.

Bättre komponenter

Det är inte bara ytbehandling och ”bling-bling” som skiljer den från Avantgarde Arreté. För även om banddiskanten ser förvillande lik ut så är den faktiskt lånad från den storvuxna, nästan dubbelt så dyra storebrodern SR6 Avantgarde Arreté. Den här diskanten har ett lättare och snabbare membran för att kunna plocka fram ännu fler detaljer i det luftiga övertonregistret.

Delningsfiltret är förbättrat ytterligare, med noggrant utvalda komponenter med extremt låga toleranser, vilket ska garantera en fullständig integration av de tre högtalarelementen.

Slutligen har Audiovector dragit lärdom av utvecklingen av storebror SR6 och det enorma flaggskeppet R11 när det gäller hur man bättre ska finjustera klangbalansen för att högtalarna ska återge musiken ännu mer övertygande.

Häftiga specifikationer

Precis som alla de andra versionerna av SR3 har Raw Surface en elektrisk impedans på 8 ohm och en känslighet på 91,5 dB. Det betyder att de är lätta att driva, du behöver inget stort förstärkarkraftverk. Men den måste vara bra och stabil och ha tillräckligt med ström för att hålla koll på baselementen. De må vara kompakta, men de här högtalarna går ner till 22 Hz. Betydligt djupare än lägsta tonen på en flygel – men för att få fram basen ställs det vissa krav på förstärkaren.

En favorit

SR3 Avantgarde Arreté är några av mina favorithögtalare i sin prisklass, vilket är skälet till att vi inte har lämnat tillbaka dem ännu. Trots att det var gott och väl två år sedan vi fick dem in för test. Få högtalare låter lika välbalanserade och inte minst upplösta i övertonerna, med en stor och luftigt ljudbild, även med billiga förstärkare. De har också en oerhört välartikulerad bas, även om de i den här disciplinen får se sig besegrade av bland annat Piega Classic 60.2, Dynaudio Contour 60 och Canton Reference 3K. Men alla dessa kräver mer arbete med placering i rummet och är större än de flesta har plats för – och ingen av dem väger mindre än 50 kilo styck. Audiovectorerna väger 20 kg, kan ställas ganska så tätt intill bakväggen och ändå låta exceptionellt bra, och försvinner nästan i omgivningen. Om de inte är knallröda förstås, som våra demoexemplar …

Raw Surface-versionen har samma fotavtryck och vikt, och den tjusiga grå betongfärgen smälter in mycket bättre i inredningen. Den är helt enkelt mer elegant än den tidigare toppmodellen. Och skulle du inte gilla gulddetaljerna så är det bara att behålla grillen på.

Jämförelse

Pianot i Ragnhild Hemsings klassiska Northern Timbre låter naturligt i 24-bitars master, allt låter snärtigt och öppet genom SR3 Avantgarde Arreté drivna av integrerade förstärkaren Hegel Röst. Fiolen är både spröd och luftig och ljudbilden är bred och utsträckt. Detta är en ljudbild som är lätt att acceptera utan att hänga upp sig på misstag. Visst hade klangbottnen kunnat vara lite mörkare och djupare, och allt hade gott kunnat vara mer tredimensionellt och holografiskt. Med Hegel P30 och H30 växer ljudet åt alla håll, och det skulle bara fattas annat med tanke på att förstärkarkombinationen kostar tio gånger så mycket som Röst. Gränserna flyttas, ljudet är öppnare, pianot får plötsligt en riktigt mörk bakgrund. Vi ska också nämna att signalkällan är Tidal på MacBook Pro som spelas genom digitalomvandlaren Hegel HD30.

Jag vet inte riktigt vad jag förväntar mig när jag kopplar över till Raw Surface-versionen. Hur annorlunda kan det egentligen låta?

Den nya modellen låter faktiskt väldigt mycket som Avantgarde Arreté. Om man med det menar att Avantgarde Arreté låter som om den står bakom en gardin! För precis som en Porsche RSR klistrar sig fast på vägen och flyger genom kurvorna som om den gick på räls, hänger Raw Surface-högtalarna med på varje vändning och skiftning i musiken. Pianotangenter har mer snärt och liv och pedaltryckningarna återges mörkare. Musik med mer kontrabas och stora tubor låter också superbt, men trots att högtalarna är specade att gå djupt ner i basen har de inte samma tyngd där nere som större högtalare.

Klangen från inspelningsrummet breder ut sig mycket längre utanför högtalarnas fysiska placering än vad Avantgarde Arreté-modellen klarar av. Till och med när de drivs av Hegel Röst låter Raw Surface på en del sätt bättre än sin systermodell Avantgarde Arreté inkopplad till P30 och H30. Så länge man håller ljudtrycket på en måttfull nivå.

Hiphop

Audiovector-högtalare kan mer än klassiskt, även om de verkligen blomstrar med akustiska instrument. Att lyssna på hiphop med den här graden av detaljnivå är också något helt speciellt. Ta till exempel den tuffa men töntiga Look at Me Now med Chris Brown och gästartisterna Lil Wayne och Busta Rhymes. Här går det verkligen undan i orden och svängarna och man får koncentrera sig ordentligt för att höra texten. Audiovectorerna förenklar det en smula eftersom artikulationen är något av det bästa jag har hört. På samma gång har ”plipp-plopp” från elektronisk perkussion en sådan snärt att ljuden formligen smäller ut ur högtalarna. Bakgrunden är kolsvart, vilket gör musiken tredimensionell och otroligt fängslande. Om du lyssnar på hiphop på grund av de häftiga basrytmerna så finns det högtalare som betonar dem bättre, men det jag gillar med Audiovectorerna är att de visar att även sådan här musik förtjänar att lyssnas på – inte bara dansas till, även om de här högtalarna inte är några slöfockar på dansgolvet heller.

Drivna av McIntosh MA7000 får man mer värme och fyllighet i basen, vilket bättre understryker rytmerna i annars platt producerad musik. Dessutom kan man få fram nerven bättre i gitarrförstärkare med rör, till exempel Jason Isbells tuffa countryblues-pärla White Man’s World. Man får inte samma mikrodynamik som med Hegel-förstärkarna och ljudbilden är lite mörkare, men det betonar att Audiovector absolut kan dras åt det ena eller det andra klanghållet genom att välja olika förstärkare.

Mot storebror

Som nämnts ovan har högtalarna fått sin diskant från SR6 Avantgarde Arreté. Dem har vi också fått in för att kunna jämföra, och det finns fler likheter än skillnader mellan de två modellerna. Från mellanregistret och uppåt har SR3 Arreté Raw Surface samma bestämda diktion och superluftiga återgivning. Det som saknas är storebroderns tunga, häftiga djupbas. För den är en historia för sig själv. Nackdelen med SR6 är att de är en hel del större och inte försvinner in i vardagsrummet på samma sätt.

Toppen är nådd

Audiovector jobbar outtröttligt med att förbättra sina redan stabila högtalarkonstruktioner och det är detta obevekliga engagemang för att ständigt förbättra ljudet som gjorde att chefskonstruktören Ole Klifoth fick Ljud & Bilds hederspris 2016/17.

Den ikoniska SR3-högtalaren är lättmöblerad och låter väldigt öppen, detaljerad och musikalisk. Det blir bara bättre och bättre för varje kvalitetsnivå, och höjdpunkten är Arreté Raw Surface Limited Edition. Detta är den ultimata SR3, med fantastisk upplösning, tredimensionalitet och dynamik, och all musik låter magiskt. Högtalarna fungerar med medelmåttig elektronik men förtjänar det bästa. Priset är högt, men du får utdelning för varenda krona i form av ren njutning.

Det byggs bara hundra par av de här. Låt oss hoppas det kommer en inte fullt så begränsad version när de är slutsålda.

 

picture1 picture2 picture3 picture4 picture5 picture6 picture7
<
>
Som en Porsche 911 RSR flyger genom kurvorna hänger Raw Surface-högtalarna med i varje skiftning och vändning i musiken. Foto: Porsche

Ljud & Bild tycker

Den mest kompletta versionen av SR3 hittills befriar musiken från sina bojor och släpper lös den i rummet med sällsynt upplösning och dynamik. Kostar mycket och byggs bara i 100 exemplar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Låter lika bra som de ser ut

Trådlös retrohögtalare

Säger inget som stör

Bärbar retro-fullträff

Toppljud till lågpris

Speldosan

Trådlösa guldpokaler

Är detta Samsungs ”Sonos-killer”?

Klassens bästa kompakthögtalare

Stort ljud – men vi saknar något

Vi testar billiga soundbar-högtalare

Vacker på både in- och utsidan

Rulla till toppen