Det fanns knappt någon måtta på upphetsningen när Google-glasögonen presenterades i april 2012. Glasögon som visade utökad information om omgivningen, direkt i ögat! Alla ville ha ett par. Åtminstone trodde alla att de ville ha ett par. Men när Google Glass så småningom gick att köpa, i maj 2014, svalnade intresset.
Om det var priset på närmare 10 000 kronor som var problemet eller om det berodde på att glasögonen blev förbjudna på många offentliga platser för att skydda den personliga integriteten (de har inbyggd stillbilds- och videokamera) – eller om de helt enkelt såg för nördiga ut – är det ingen som vet säkert. Det enda som är säkert är att Google i januari i år plockade bort prototypglasögonen och berättade att de nu var redo att ”utexamineras” från experimentstadiet. Sedan dess har ingen hört något. Alla har nog utgått från att Google Glass-projektet har lagts på hyllan.
Men då får vi tänka om, för nu visar det sig att projektet i stället har fått en egen Google-avdelning, som leds av Tony Fadell. Han hade en av huvudrollerna under utvecklingen av Apples två största framgångar: iPod och iPhone.
– Jag kommer ihåg hur det var när vi gjorde iPod och iPhone. Jag tror att det här kan bli lika viktigt, men det kommer att ta tid att göra på rätt sätt, sade Fadell i en intervju med BBC i somras.
När chefsutvecklaren för iPod och iPhone säger att han tror på Google Glass så ska man kanske lyssna. Han bedyrar dessutom att han inte fick projektet dumpat på sig utan erbjöd sig att vidareutveckla glasögonen eftersom han tror på dem.