Panasonic har lagt mycket tid och resurser på att övertyga oss bildfantaster om att de nya 4K-LCD-skärmarna är värdiga efterträdare till deras numera avlidna plasmateknik. Det har inte varit någon enkel uppgift, inte ens förra årets toppmodell 65WT600 lyckades övertyga oss helt och hållet. Med en tämligen begränsad svärta, olinjär gråskala och andra små irritationsmoment blev det platt fall för den kostsamma TV:n. Men det var förra året, och vi kan utgå från att Panasonics ingenjörer har arbetat hårt sedan dess för att göra årets modell TX-65AX800E mer attraktiv på alla sätt och vis. Utseendemässigt faller den oss i smaken direkt: tack vare en smal, svart ram runt panelen samt en blytung sockel som vinklar skärmen svagt uppåt, ger den här TV:n ett snyggt och påkostat intryck utan att vara prålig.
Användning och finesser
En av Panasonics fyra HDMI-ingångar är förberedd för 4K. Dessutom finns en Displayport-ingång som förenklar inkoppling av PC och professionell utrustning. Menysystemet har fått sig en överhalning i år, med en ny startmeny (MyHomeScreen) som låter dig anpassa TV-underhållningen för flera olika användare. Panasonics app-urval har rikligt med innehåll och alla de kända apparna utom HBO finns på plats – med ett stort minus: även om den populära Netflix-appen finns där så är det bara i Full-HD-version, så man kan inte titta på andra säsongen av House of Cards i den gnistrande upplösningen. Enligt Panasonic beror detta på ett hårdvaruproblem som är svårt att lösa. Det är utan tvekan synd, eftersom Netflix är en av ytterst få källor till 4K-underhållning hemma i vardagsrummet.
Bildkvalitet
Panasonic-skärmen visar sig vara en extremt kompetent bildmaskin. Den är utrustad med en LED-kantbelyst LCD-panel som ska ge en viss mängd lokal ljusstyrning, så Panasonic har försökt imitera plasmaskärmarnas fina egenskaper så gott det går. Första intrycket med Blu-ray-versionen av ”Total Recall” (den med Colin Farrell i huvudrollen) är att TV:n har en extremt skarp och kontrastrik bild. Även färgåtergivningen framkallar omedelbart wow-tjut av undertecknad: TX-65AX800E återger nyanserade och exakta färger utan att överdriva. Det kan faktiskt påminna om en viss annan bildteknik …
Mörka områden återges också mycket väl. Svärtan är inte fullt i klass med den gamla plasmareferensen TX-P60ZT, och hänger inte heller med LG:s extrema OLED-TV när det gäller kolsvart. Men den är på samma nivå som de allra bästa kant-LED-skärmarna i klassen, inklusive Sonys kandidat. Det ger en bild med snyggt djup och dynamik, inte minst tack vare den fina ljusfördelningen som var ännu jämnare (utan ljusfläckar) än Sonys i de textexemplar vi fick levererade.
Panasonic tycks inte heller har glömt sina trogna fans bland entusiaster och professionella installatörer. 65AX800 har THX-godkända bildlägen direkt från fabrik, vilket ger en förutsättning för väldigt korrekta färger direkt ur kartongen. Dessutom finns särskilda professional-lägen med en möjlighet för full färgkalibrering (CMS). Efter en runda med kalibreringsprogrammet CalMAN (som TX-65AX800E har inbyggt stöd för) kunde vi konstatera att Panasonic-skärmen har en neutral färgåtergivning av referensklass, en klar förbättring mot fjolårsmodellen på nästan alla områden.
Ljudkvalitet
Där Sonys 4K-TV är bestyckad med en arsenal av sidomonterade högtalare är Panasonic-skärmen mer spartanskt utrustad. Högtalarna sitter på undersidan och ger märkbart mindre tryck. Ljudet är klar och tydligt i dialogen, men saknar både djup i basen och ”sprutt” i diskanten för att ge något speciellt liv åt musik och film. Däremot gör TV:n smala inpackning att det är enklare att ställa potenta högtalare bredvid!
Slutsats
Panasonic har varit tvungna att jobba ihärdig för att rätta till ett mediokert intryck från förra året, men visar att de återigen kan hänga med de allra bästa. TX-65AX800E har en extremt tjusig bildkvalitet som visar allt av både HD- och 4K-material från sin bästa sida. Men det är utan tvekan beklagligt att den i övrigt så fina TV:n inte har den viktiga Netflix-appen som ger 4K-kvalitet. Det är synd, för är det någon skärm vi hade velat se Kevin Spacey & co i all sin prakt på, så är det den här!