Alla som tagit en titt på TV-marknaden det senaste året har inte kunnat undvika att höra begreppet ”smart”. Vad är det som händer, har TV-apparaterna plötsligt fått hjärnor?
På sätt och vis har de faktiskt det. Tack vare bättre processorkraft har de en gång så passiva skärmarna fått väsentligt mer ”intelligens” och fler funktioner. Med hjälp av internetanslutning och inbyggda processorer av typen Dual Core (av samma sort som sitter i moderna smartmobiler) får TV-apparaterna många fler användningsområden än vanligt TV-tittande.
Begreppet smart används för TV-apparater som har trådlös internetanslutning och högre datorkapacitet än en vanlig TV.
Förutom vanliga TV-program via kabel, marknät och parabol får smarta TV-apparater tillgång till en hel värld av innehåll från internet. Inbyggd webbläsare är bara början. Den viktigaste utvecklingen sker inom så kallade appar – små program som vart och ett ger en ny funktion. Det kan vara något så enkelt som spel eller mer omfattande program som kartverk (Google Maps) eller videostreaming (YouTube).
Alla som bytt ut sin vanliga mobiltelefon mot en smartmobil vet att man upplever ett markant lyft i tillgänglighet och användarvänlighet. Webbläsare, e-post och sociala nätverk nås genom ett par enkla knapptryckningar. De som inte har en sådan önskar sig en, åtminstone när de fått en demonstration av alla finesser. Så är det med smarta TV-apparater också.
Fyra märken
Den smarta revolutionen sker minst lika snabbt som 3D- och HDTV-revolutionerna gjorde alldeles nyss. Utvecklingen började med de dyraste modellerna men håller nu på att bli något för alla.
Samtliga av de stora TV-tillverkarna har numera sina egna smartportaler, som antingen bygger på egenutvecklad programvara eller på öppna standarder. Samsung, LG, Philips och Panasonic har smartfunktioner i så gott som samtliga av sina TV-modeller, i förhoppning att skapa en bredare kundkrets och på så sätt öka intresset för utveckling av programvaror. Det är helt uppenbart att TV-tillverkarna ser en ny möjlighet till inkomster på sikt: i takt med att internethastigheten ökar kan nämligen nätet bli den främsta källan till underhållning, även i TV-sammanhang. Tjänster som YouTube, Video on demand och ”catch up TV” håller på att gå förbi traditionella TV-sändningar. Vi har helt enkelt vant oss vid att kunna titta på vad vi vill, när vi vill. De traditionella programleverantörerna svarar med att erbjuda sina egna video-appar och betaltjänster där vi själva kan avgöra när vi ska titta på det senaste avsnittet av Game of Thrones eller Entourage – utan reklamavbrott. Om utvecklingen fortsätter är det inte osannolikt att vi inom en snar framtid får all TV-underhållning interaktivt från nätet.