Olympus E-5

För särskilt intresserade

E-5 kommer sent men är bra. Nu återstår bara att se om förbättringarna är så omfattande att de motiverar det höga priset.

Olympus E-5 är till förväxling lik den tre år gamla föregångaren E-3. Som är en av de mest gedigna proffskamerorna vi har testat någonsin. Och som har en otroligt hög bildkvalitet – under ISO 1600 –, mycket beroende på överlägsna optiska prestanda. Nya E-5 är nästan identisk med E-3 men har fått en modernare bildsensor med 12 megapixlar, ny bildprocessor, 720p-video med mikrofoningång, utökad ljuskänslighet samt en större vrid- och vändbar skärm. Allt som var superbra i föregångaren finns kvar: det solida väderskyddade huset, den stora och ljusa sökaren och det perfekta handgreppet. Men priset har gått upp till 18 000 kronor. Utan optik.
Det är inte bara bildkvaliteten som är förbättrad i E-5. Kameran har dessutom fått tio så kallade konstfilter som kan läggas på bildfilerna, plus flera nya funktioner. Inklusive multiexponering, digitalt vattenpass och förbättrad autofokous när skärmen används som sökare (live-view). Det finns fortfarande två minneskortplatser, klokt nog har Olympus bytt ut xD-platsen mot en för SD och behållit den för CF. Det går alltså att välja olika lagringsmedium för video och stillbilder.
 
Video- och bildkvalitet
Det stora och välformade greppet, samt en upprensning bland knapparna på baksidan, har lett till att E-5 är väldigt överskådlig och lättanvänd. Med testobjektivet ZD 12–60 mm f2,8–4,0 (13 300 kronor) tillhör optiska prestanda referensklassen för zoomobjektiv. Den måttliga förvrängningen på kortaste brännvidd försvinner helt eller delvis när man antingen ökar brännvidden eller väljer en mindre bländare. Skärpan är enastående nästan oavsett brännvidd och ytterst jämn särskilt mellan bländare 4 och 16. Autofokusen är blixtsnabb och tyst och objektivet solitt och väderskyddat.
Föga oväntat är färgbalansen helt strålande, precis som vi sett så ofta med Olympus systemkameror. Hudtoner är vackert dämpade och har en oerhört fin tonalitet, ingen av komplementfärgerna är markerade. Vitbalansen får en varm ton inomhus, men det är lätt att kompensera för. Bruset är välkontrollerat upp till ISO 1600. Man kan dessutom välja grad av brusreduktion själv. Vid ISO 3200 dyker synligt kornbrus upp men bilderna är fortfarande väldigt användbara. Först vid ISO 6400 är färgstörningarna så kraftiga att man bör hålla sig till små utskrifter.
Även om E-5 bara filmar HD i 720p-upplösning är videofilmerna av hög kvalitet. Det skarpa objektivet ger kameran en stor fördel jämfört med de övriga, och trots lägre upplösning är videokvaliteten i klass med Canon- och Sony-kamerans. Ont om flimmer, även vid panoreringar, tystgående fokus och det generöst tilltagna handgreppet gör det enkelt att lyckas med videofilmerna.

Läs vidare
Exit mobile version