Uppsampling av digitalsignalen är inte alls något nytt. Många D/A-omvandlare gör det, och något förenklat förskjuter det störningar uppåt i frekvens långt över det hörbara området, så att man kan använda ett mildare digitalfilter. När det görs rätt kan tekniken måla upp ljudbilden med mer luft och upplösning. Firestone Audio Fubar IV Plus har en inbyggd 24 bit/192 kHz-omvandlare men stöder bara signaler med upp till 24 bit/92 kHz-upplösning, som sedan samplas upp till 192 kHz.
Fubar IV Plus har separat strömförsörjning och är dessutom den enda i testet som har andra digitalingångar än USB: både optisk och koaxial. Hörlursuttaget är av typen modell större och volymratten känns som gedigen och har hög byggkvalitet. Detta är definitivt den testdeltagare som ger bäst kvalitetsintryck.
Ljudet
Kopplad till anläggningen är Fubar IV Plus bättre än både FiiO, NuForce och NAD. Ljudbilden har mer lugn och fler detaljer framträder utan att vara påträngande. Ljudet är väldigt lättlyssnat, det kan vi höra på länge utan att bli trötta.
Jämfört med dyrare omvandlare saknar även Firestone lite luft och upplösning i diskanten, men låter ändå öppnare än de tre nämnda. Man hör dessutom ganska tydlig skillnad på 16- och 24-bitarsfiler.
När hörlursuttaget får en last att driva blir ljudet en smula tunnare, både med de kostsamma AKG Q701 och de billigare Kicker HP541. Diskanten kan få lite väl mycket energi, särskilt i tuff rock. Akustiska gitarrer klingar fint och det låter klart bättre än ur hörlursuttaget på min MacBook Pro. Men värmen man får i linjeutgången finns inte riktigt i hörlursuttaget. DACen passar något bättre till att driva tungdrivna hörlurar än de övriga, men inte mycket.
Fubar IV Plus har ett förstklassigt kvalitetsintryck och eftersom den är störst i testet slinker den inte direkt ner i fickan, men däremot i en liten väska. Och ljudet är ett klart steg upp från datorns inbyggda ljudkort. Testets näst bästa i linjeutgången!