Utöver de sedvanliga tre fronthögtalarna och fyra bakhögtalarna har TX-NR5008 anslutningar för ytterligare fyra högtalare längst fram. Audyssey DSX använder breddhögtalare, som sitter på utsidan av höger och vänster fronthögtalare, och både DSX och Dolby ProLogic IIz klarar höjdhögtalare som placeras högre upp på väggen. När både höjd- och breddhögtalare används stänger Onkyo-receivern av de bakersta bakhögtalarna om de är inkopplade. Därför har den 11 högtalarterminaler även om den ”bara” kan leverera kraft till nio av dem åt gången. 220 watt till varje, närmare bestämt. Dessutom finns två subbasutgångar som kan kalibreras oberoende av varandra, vilket är en stor fördel.
Onkyo drämmer till med hela åtta HDMI-ingångar (inklusive en under luckan på fronten), vilket är mer än vi kan föreställa oss att normala människor behöver. Ingångarna är naturligtvis av typen 1.4, som klarar 3D-video och HD-ljudet som avkodas med 32-bitars konvertering. På baksidan sitter två HDMI-utgångar så att både TV:n och projektorn kan kopplas in samtidigt. iPoden kopplas in digitalt via USB-porten på fronten.
En teknik Onkyo kallar PLL reducerar jitter på alla digitalingångar, inklusive HDMI. Till skillnad från Pioneers receiver gör TX-NR5008 detta med alla spelare.
Receivern kan kopplas till nätverket (DLNA) och antingen streama musik från andra nätverkskällor eller internetradio. Värt att nämna är också en påkostad HQV Reon-krets med ISF-kalibrering, samt tre högtalarzoner med oberoende volym och signalkälla.
Prestanda
Skärmmenyerna är rika på grafik, mycket överskådliga och enkla att använda. Fjärrkontrollen har å andra sidan sina brister, till exempel måste man trycka på en knapp många gånger för att komma till ett speciellt ljudläge. Trycker man en gång för mycket så får man ta ett helt varv till. Det ska också sägas att TX-NR5008 stryper ljudet när man går in i inställningsmenyn, vilket gör det omöjligt att direkt höra vad som händer med ljudet när fördröjning och nivå ändras för varje kanal.
Då underlättar det att Audyssey MultEQ XT-rumskorrektionen är väldigt bra. Den korrigerar ljudet för upp till åtta platser i rummet, dessutom kan två subbasar kalibreras oberoende av varandra. Det är en oerhört bra funktion som dessutom fungerar fint. Men det tar tid. När första platsen är korrigerad måste mikrofonen flyttas till en ny sittplats, och sedan körs kalibreringen igen. Men det är värt all väntan. Ljudet är nämligen kanonbra. Särskilt med musik i stereo målar TX-NR5008 upp en detaljerad och fyllig ljudbild som man aldrig tröttnar på. Kvinnoröster är silkeslena och omgärdade av luft. Instrumenten återges fylligare än med Pioneer och Onkyos receiver har mer liv och dynamik.
Onkyos surroundljud är också väldigt bra. Kanske inte fullt lika cementerat rent fasmässigt, men inte långt därifrån. Och ju bättre högtalarna är desto mindre blir skillnaden på detta område.
Onkyo kan skryta med en lite fylligare och väsentligt kraftfullare återgivning av ljudspåret. I vilda actionscener övertygar Onkyo med större kraftresurser och ett mindre ansträngt sätt att återge ljudeffekter på. Glas som krossas låter mindre skärande och skrikande röster markeras bättre i larmande krigsscener. Vi tycker rent allmänt att ljudbilden är mer välbalanserad, kraftfullare och mer upplöst när den målas upp av Onkyo. Här får du verkligen valuta för alla pengarna!
Slutsats
TX-NR5008 har allt en hemmabioförstärkare måste ha, inklusive hela åtta HDMI-ingångar och nio förstärkarkanaler. Den är lika enkel att använda som man kan förvänta sig av en sofistikerad hemmabiocentral.
Rent ljudmässigt är den rena drömmen. Sångröster och dialoger framträder klart och tydligt även om det händer extremt mycket samtidigt. Receivern behåller lugnet även i de mest intensiva scenerna, så att man verkligen känner dynamiken och sugs in i handlingen. Oavsett om du föredrar film eller musik är detta en av de bästa integrerade hemmabioreceivrarna som finns på marknaden idag.