iGo 1.3.2

Standard till lyxpris

Ska kunderna betala ett premiumpris gäller det att leverera valuta för pengarna.

iphone4 iGo

Det är lite kaxigt att släppa en navigeringsapp i samma prisklass som jättarna Navigon och Tomtom. Då gäller det att man har något alldeles extra för att konkurrera. Men går man igenom listan över funktioner så är det faktiskt inget annat än berömda byggnader i 3D som sticker ut. Visst, man kan ringa till intressepunkter och planera resor med flera stopp men det kan många andra. Och så kan man välja 3D-modeller av sitt fordon vad det nu ska vara bra för. Inga onlinetjänster, ingen trafikinformation, inga extra smarta vägval.

Då kanske den är alldeles väldigt lätt att använda? Adressinmatningen är mycket riktigt enkel och smart där det krävs minimalt med knapptryckningar. Man kan välja både tidigare adresser eller kontakter ur adressboken. I övrigt är det bra att knapparna är få och stora men det beror mest på att det inte finns så många funktioner. Pedagogiska vägskyltar gillar vi men den hugger oförklarligt av även korta skylttexter.

Kartbilden är okej men inte i toppklass. Framför allt stör det med alla övertydliga markeringar av oväsentliga småvägar. Enligt beskrivningen har iGo ett tunnelläge vilket visar sig innebära att den övergår i nattläge på skärmen. Däremot är den inget vidare på att hålla reda på var man är i tunneln eller visa vilken avfart man ska ta. Det här duger inte alls med tanke på prislappen.

Slutsats
iGo är ingen dålig navigationslösning men den sticker inte ut på något sätt. Den har ungefär samma funktioner som många av de billigare apparna. Problemet är att den kostar tre gånger så mycket. Då förväntar man sig premiumfunktioner men de lyser helt med sin frånvaro. iGo skulle behöva släppa en billig version för enstaka länder för att ha en chans att tilltala någon. Som det är nu kan vi inte annat än sänka totalbetyget för det dåliga prisvärdet.

Läs vidare
Exit mobile version