KEF LS50 Wireless II

Trådlöst mirakel i stereo

Trådlös musik i stereo blir inte bättre än med KEFs små högtalare.

20 KEF LS50Wireless II TitaniumGrey LivingRoom S2 GamingSetup Lifestyle scaled 1

Det flesta trådlösa högtalare är just det: strömningshögtalare. Men de små trådlösa KEF-högtalarna är en komplett stereoanläggning.

Man kan strömma musik trådlöst med Bluetooth, eller via Wi-Ffi för bättre ljud, men även koppla in andra ljudkällor. Till exempel TV:n, då behöver man inte någon soundbar. Det vill man inte ha heller, för ljudet i KEF LS50 Wireless II överträffar allt som finns i soundbar-väg.

De små högtalarna har HDMI-ingång för TV-ljudet och om man fortfarande har kvar den gamla CD-spelaren så kan den kopplas in också. Detsamma gäller skivspelaren, om den har ett inbyggt phono-steg.

De små KEF-högtalarna täcker alltså de flesta människors behov av bra ljud. Och tack vare strömning till högtalare i andra rum, så kallat multiroom, och enkel musikspelning från de flesta ljudkällor så finns det inte mycket man saknar här.

KEF-högtalarna stöder högupplöst ljud också, alltså högre kvalitet än vad man får med Bluetooth, och det går att strömma musik i 24 bit/96 kHz-kvalitet via Wifi, eller upp till 192 kHz när högtalarna är inkopplade med den medföljande Ethernet-kabeln.

Med andra ord kan man välja att spela musik från Spotify, Apple Music eller Tidal via Bluetooth, eller strömma musiken via Wi-Fi med Ethernet genom routern i huset för maximal ljudkvalitet.

LS50 Wireless II finns i vitt också.

Högtalarnas inbyggda digitalomvandlare och processor stöder alla tänkbara ljudfiler och kan dessutom spela MQA-filer från Master-katalogen om man har ett Tidal HiFi-abonnemang. Längre fram kommer högtalarna också att få stöd för uppspelning via Roon.

Allt detta styr man enkelt från den medföljande fjärrkontrollen, men det är med den nya och förbättrade KEF-appen som man verkligen kan gotta sig åt inställningarna som kan ge ett ännu bättre ljud. Så fort man har kopplat högtalarna till nätverket är man redo att spela musik eller titta på TV.

KEF Connect-appen har alla strömningstjänster inbyggda, det är bara att logga in och spela!

Man loggar in på sitt Spotify-konto (eller till Tidal, Apple Music, Qobuz, Amazon Music eller Deezer eller vad man har för abonnemang) i appen och startar musiken. Appen har även internetradio och podcasts inbyggt och fungerar som både fjärrkontroll och en strömningsplattform för högtalarna.

KEF Connect-appen.

Det är också där man fintrimmar ljudet genom att tala om för högtalaren om den står på en bänk eller i en hylla. Då justerar den balansen i ljudet efter placeringen. Man kan också ställa in nivån i diskanten med plus/minus 4 dB och bestämma om man vill ha lite mer räckvidd i basen, eller lite mindre.

Förbättrat Uni-Q-element med metaabsorbent

Bakom den kryptiska överskriften döljer sig ett 12:e generationens högtalarelement. KEF kallar det för Uni-Q och det är ett koaxialt element där diskanten är nedsänkt i mitten av baselementet.

I den nya versionen av Uni-Q-elementet har KEF analyserat flera simuleringar av olika upphängningar och dämpningar och kommit fram till ett nytt talspolesystem med bättre dämpning av gapet mellan diskanten och bas/mellanregistermembranet. Det har sänkt förvrängningen från 0,1 procent till 0,07 (THD vid 90 dB).

MAT-skivans labyrintmönster absorberar olika frekvenser.

Kabinettet har samma form som den passiva högtalaren LS50 Meta och basreflexporten är ny och har flyttat till sidan av bakplattan, som sticker ut ett par millimeter mer än på LS50 Meta.

Bättre dämpmaterial (CLD och DMC) gör kabinettet mer resonansdött och precis som LS50 Meta har LS Wireless II utrustats med Metamaterial Absorption Technology – eller kort och gott MAT.

Tack vare MAT hävdar KEF att högtalaren får mer än 40 procents bättre linjär frekvensrespons i ett större frekvensområde med hjälp av ett intrikat labyrintmönster som är urfräst i MAT-plattan som är monterad på baksidan av elementet. Groparna är utformade för att absorberar olika frekvenser. Enligt KEF elimineras 99 procent av allt oönskat ljud från elementets baksida.

Kraftfullt och förfinat ljud

Högtalaren har också en utgång för subwoofer och man kan ställa in delningsfrekvens och fas i Connect-appen, så att man i praktiken kan använda just den subwoofer man vill ha och precis där det passar att ställa den.

KEF gör också ett par golvstativ som är anpassade till LS50 Wireless II. Med skruvfästen för högtalarna på topplattan och kabeldragning på insidan. Stativet kan levereras i samma färg som högtalarna.

Specialutgåva i Crimson Red.

Som eftersom de är trådlösa också är aktiva. Med en 100-watts förstärkare till diskanten och en 280 watt stark klass D-förstärkare till baselementet.  Enligt KEF ska detta ge de små högtalarna ett maximalt ljudtryck på respektabla 108 decibel.

Mer än tillräckligt högt för en fest, alltså.

Det måste bara sägas: det finns förmodligen inget bättre ljud från trådlösa stereohögtalare i den här klassen. KEF har inte bara förbättrat en bra högtalare – LS50 Wireless från 2017 – de har satt standarden för konkurrenterna.

Även om de är små så finns det verkligen krut i dem och de levererar en anmärkningsvärt potent bas. Ta till exempel Victoria Monéts Jaguar, som börjar snyggt och prydligt innan den kör igång med en seriöst djup basgång och sugande trumslag. Här tappar de flesta små högtalare förmågan att få fram rytmen, men KEF-högtalarna lägger basen precis så djupt som det behövs och styr transienterna med stålkontroll.

Resultatet är en drivande rytm där basfundamentet enkelt fyller rummet, utan att överskugga sången eller röta till det skarpskurna stereoperspektivet.

LS50 Wireless II i grafitgrått med kopparfärgat UNI-Q-element.

Gitarrklangen i jazzstycket No. 1 Green Street från Grant Greens album ”Green Street” är varm och omslutande, med ett fysiskt djup som ger klangen på hela albumet en fylligare och mer levande ljudbild. Sångröster som Victoria Monét, eller Lianne La Havas i Can’t Fight, är raffinerade och fokuserade, och pianoklangen i Keith Jarretts Budapest-konsert återges mäktigt och kristallklart.

Konkurrenter

Den tuffaste konkurrenten till KEF-högtalarna kommer från de egna leden. Den mindre och lika trådlösa KEF LSX är tillsammans med Klipsch The Fives bland de allra bästa trådlösa stereohögtalarna i kompaktklassen. De kostar hälften så mycket som LS50 Wireless II men levererar inte riktigt samma mäktiga ljud i ett större rum.

Läs också KEF LSX Nu vet jag vad jag säga till alla som undrar om det finns bra, trådlösa högtalare till stereon.

Passiva LS50 Meta och en lämplig förstärkare – Hegel H90/H95, Marantz PM7000N, till exempel – spelar med större auktoritet och bättre dynamisk kontroll, fast då har man lagt lika mycket pengar och fått en anläggning som inte är lika användbar för alla.

Två Devialet Phantom Reactor 600 är en annan lösning, som fungerar utmärkt, men de saknar alla anslutningarna som gör ett par LS50 Wireless II så praktiska.

Läs också Devialet Phantom Reactor 600 Devialet Phantom Reactor 600 löser ett problem för sig som vill ha det smått – men tufft! Nu i stereopar.

Slutsats

De små trådlösa KEF-högtalarna är ett stort steg framåt för bättre trådlöst ljud i stereo. De kan spela mer än tillräckligt högt, men ännu viktigare är att de gör det med kontroll och finess. LS50 Wireless II är ett av de mest användbara och användarvänliga högtalarparen man kan ha i vardagsrummet och storleken är så lättmöblerad att alla får plats med dem. Behöver man ännu mer ljud i ett ännu större vardagsrum så kan en subwoofer ge basen en skjuts, fast det flesta lär knappast känna att de behöver ännu mer djupbas.

Läs vidare
Exit mobile version