Monster iSport Intensity

Ergonomisk

iSport från Monster har den högsta prislappen i testet och därmed de högsta kraven. Återstår att se om den är värd priset.

iSport 990

Man kan inte bli annat än glad vid blotta åsynen av denna lur. Den pigga limegröna färgen gör att det spritter i benen. Både hörluren (den del du sätter in emot örongången) och det skyddande limegröna gummihöljet är format så att ljudet leds in i örat genom en liten ”pip”. Du behöver alltså inte trycka in en plupp i örat, något som gör detta till en väldigt bekväm och ergonomisk lur som kan användas länge. Nackdelen med konstruktionen kan vara att ljudisoleringen inte är bra, näst intill obefintlig, men tillhör du gruppen som tränar i trafikerad miljö kan det vara en fördel ur ren säkerhetssynpunkt.

På den läckra limegröna platta sladden sitter reglage för att höja, sänka, pausa och byta spår. iSport-luren går även att använda som headset, även om du kanske inte känner för att ta ett samtal mitt under löp- eller cykelturen.

Inget för rockaren
I musik där det finns för mycket att hålla reda på, såsom olika instrument och fler olika röster tenderar ljudbilden att tryckas ihop och det dynamiska utrymmet blir begränsat. I Gotthards Hush får iSport kämpa med skiftningar i rytm och instrument och helheten blir lite krystad och seg, samma sak med Swedish house mafias Don’t you worry child. Ljudet är väldigt varmt, lite väl varmt faktiskt, och du behöver mata luren med ljusa kvinnoröster och rena klara toner som ligger i det övre mellanregistret för att det ska bli riktigt bra.

Slutsats
En träningslur måste klara tuffa tag – det gör iSport. En grymt skön och behaglig lur, genomtänkt in i minsta detalj skulle kunna göra iSport till testets vinnare om det inte vore för den hoptryckta ljudbilden. Med testets högsta prislapp måste man vara en allätare för att nå pallplats. Du kan dock väcka spelglädjen om du väljer musik med få instrument, höga toner och kvinnlig sångare. Vill du ha god ljudisolering bör du välja en annan lur men tränar du ofta i starkt trafikerad miljö kan det ju vara en livförsäkring.

Läs vidare
Exit mobile version