I ett försök att hitta en egen nisch som inte redan innehöll massor av märken valde Sonus faber att designa hörlurar som både har hörbara och synliga släktskap med deras highend-högtalare. Mjukt skinn, borstade metalldetaljer och italienskt kvalitetshantverk, kombinerat med Sonus fabers varma ljud.
Det ingår en löstagbar kabel med fjärrkontroll och mikrofon, samt en vinklad kontakt-adapter.
Ett 40-mm element med mylar-membran sitter i var och en av de välgjorda öronkåporna, som sitter i en gjuten aluminiumram och utgör en sluten akustisk kammare som har en stor öppning mot örat trots att kåporna är tämligen kompakta. Hörlurarna är inte hopfällbara, men kåporna går enkelt att ta loss från bygeln.
Ljudet
Pryma är så lättdrivna att de går att användas med alla mobiltefoner, utan att behöva en separat förstärkare för att låta bra. Men en känslighet på generösa 118 dB och 32 ohms motstånd spelar de tillräckligt högt för de flesta av oss när de är inkopplade till mobilen. Men precis som alla andra låter Sonus fabers lurar bäst med en riktigt bra förstärkare.
Klangbalansen drar mot det varma och fylliga och Pryma fokuserar mest på mellanregistret av alla testdeltagare. Här är fullt av liv och dynamik, gitarrsträngarna formligen smäller ut så att man till och med kan hänga med i Øystein Sundes snabba gitarrspel.
Hör bara på Darling Wests banjo på countrylåten ”Vinyl and a Heartache”. Den nästan sprutar om strängarna! Även bra R&B-produktioner tjänar på det krispiga ljudet, med en bas som slår rappt och bestämt. Basåtergivningen är inte den djupaste, men definitivt en av de snabbaste.
Basen saknar dock lite djup och fyllighet, och särskilt kvinnliga sångröster hade kunnat vara luftigare. En stor orkester har också en aning för lite rymd runtomkring sig, klangen från en kyrka är inte lika stor som vi hade velat.
Vill du ha en sprudlande och dynamisk hörlur med varm klangbalans så är Sonys faber Pryma en mycket lyckad sådan. Föredrar du det mer neutralt och ofärgat, och kanske med djupare bas, så finns det andra alternativ.