Audio-Technica ATH-AD900X har smeknamnet ”Air” och det känns passande. För det första består de öppna hörlurarna till stor del av ingenting. Genom det stormaskiga gallret kan man se djupt in i konstruktionen. Huvudbygeln är också luftig: i stället för ett band eller en bygel som vilar på huvudet är det bara ett par ”fötter” som ger stöd. Sådant sparar gram och trots sin storlek är ATH-AD900X en av over-ear-hörlurarna som känns lättast att ha på huvudet.
Med en diameter på hela 10 centimeter omgärdar de mjuka, omslutande kuddarna öronen så fritt att man knappt märker att man har dem på sig.
Ljudet från Audio-Technica är lika öppet och lätt som själva hörlurarna. Livemusik låter verkligen levande. Men de klarar naturligtvis en bra studioinspelning också.
Basen är inte lika kraftfull som i vissa slutna hörlurar (och i synnerhet Meze 99 Classics). Å andra sidan ligger de inte långt efter Shure SRH940. Och den är torr som ett sandpapper på en sommardag.
Röster låter – föga överraskande – öppna och fria genom Audio Technica ATH-AD900X. Det finns ingen känsla av instängdhet eller kompression. En låt som ”Tiden bara går” med Therese Juel i Opus 3-inspelning är fullständigt levande närvarande. Det gäller även i diskanten, där små perkussionsdetaljer framträder tydligt – och helt viktlöst.
Slutsats
Audio-Technica ATH-AD900X är en läcker hörlur som är ren avslappning att lyssna på. Du känner dig inte isolerad på samma sätt som med slutna modeller. Medaljens baksida är att det smiter ut en del ljud genom den öppna baksidan, så din omgivning får delta i lyssningen vare sig de vill eller inte. Rent ljudmässigt är ATH-AD900X synnerligen lyckad. Inte minst med live-jazz eller klassisk musik, samt röster.