Mångsidiga Yamaha tillverkar instrument i en bredd som kan fylla vilken orkester som helst. De är alltså inte bara bra på hifi och hemmabio, man hittar Yamaha-utrustning i många inspelningsstudior och konsertarenor runt om i världen. Med andra ord är det inte konstigt alls att de även har hörlurar för professionellt bruk. Som HPH-MT8, flaggskeppet bland Yamahas slutna hörlurar – som trots detta inte kostar en hel förmögenhet.
MT8 är slutna, precis som Beyerdynamic 700 Pro X och Sony M1, och är båda relativt lättdrivna och bekväma att ha på sig trots att de väger 350 gram. De slutna hörlurarna har rektangulärt formade öronkuddar, som vi tyckte var sköna att ha på huvudet när vi lyssnade länge. MT8 verkar både välkonstruerade och musikaliska.
De har 45 mm stora dynamiska element inuti de slutna öronkåporna. Det ingår en 3,5 mm minijack-kabel på 3 meter och en 1,2 meter lång spiralkabel. Hörlurarna kan packas ihop men inte läggas platt. Kvaliteten verkar gedigen, det mesta är av ABS-plast och i likhet med några av de övriga testdeltagarna kan öronkuddarna bytas ut.
Så låterYamaha HPH-MT8
Detta är nog inte hörlurarna vi hade valt om vi skulle mixa musik, men som hörlurar för musiker i studio fungerar MT8 bra. Ur hifi-perspektiv saknar dock både Geir och jag öppenhet och dynamik. Sången i Lady Gagas och Bruno Mars monsterhit låter lite tillbakadragen och trummorna i Billie Eilishs Birds of a Feather får inte tillräckligt med tyngd för att man ska få en riktigt stor rytmkänsla.
Det är inget fel på balansen i MT8 och som monitorer fungerar de alldeles utmärkt. Det är nog bara våra kräsna öron som framför allt upplever att det saknas både upplösning och transparens.
MT8 låter, för att uttrycka det milt, behärskat. De saknar lite av Beyerdynamics balans och öppenhet hos och både Geir och jag tycker att ljudbilden saknar lite fokus och definition.
Som hörlurar för hemmastudior och poddar fungerar MT8 utmärkt. Men både Geir och jag saknar det som gör det intressant att lyssna på musik. Yamaha får inte fram tillräckligt med nyanser, dynamik eller detaljer för att ljudbilden ska kännas så öppen att man får med sig hela bilden. Och inte bara en del av den.