Med fler än 10 miljoner sålda enheter är HyperX en av de största leverantörerna av gaming-headsets. Och som regel får man mycket för ett riktigt lättillgängligt pris.
Cloud Orbit S är märkets dyraste headset för spel hittills. Det är annorlunda på en annan punkt också. Allt innanmäte är nämligen levererat av Audeze, som är bäst kända för sina highend-hörlurar, men som också ligger bakom Audeze Mobius som vann utmärkelsen Årets gaming-hörlur 2019. Och i själva verket är Cloud Orbit S en Mobius i förklädnad.
I stället för konventionella dynamiska element, som egentligen är vanliga högtalarelement i miniatyrversion, används så kallade planmagnetiska element, där talspolen ligger ingjuten som trådar i hela membranytan, som är spänd framför en magnet. Det ger en återgivning som kommer nära elektrostathögtalare.
En annan funktion är surroundtekniken Waves NX, som inte bara ger virtuellt 7.1-surroundljud utan också placerar ljudet på en fast punkt framför lyssnaren. Så att stereobilden stannar kvar även om man vrider på huvudet! Detta görs med hjälp av en positionssensor som läser av huvudets läge 1 000 gånger i sekunden. Och massor av DSP-kraft och digital magi.
Det är lite överraskande att Audeze lämnar ut sin teknik till HyperX, eftersom man bortsett från Bluetooth får allt som finns i Mobius – fast lite billigare. Men Audeze har naturligtvis räknat ut att de kommer att sälja mer som en underleverantör till en av marknadens största tillverkare av spelheadset än de kommer att sälja på egen hand, som en relativt okänd leverantör med en enda dyr produkt i sortimentet. Hur fantastisk den produkten än är.
Med det i åtanke är det inte konstigt att ljudet mer än bara påminner om det i Audeze Mobius. Samma precision när det gäller de små detaljerna. Samma öppenhet och lätthet. Och samma kraft när de 10 cm ovala membranen spelar bas. Och samma förundran över att mina sinnen luras när ljudet kommer framifrån på skärmen.
Det finns dock en liten skillnad. HyperX har uppenbarligen bett Waves att skruva ner rumsklangen en smula i den virtuella rymden. Det betyder att återgivningen låter lite mindre högtalare och lite mer hörlurar. Men fortfarande med ett fast stereoperspektiv.
Slutsats
Med kombinationen av Audezes planmagnetiska element, Waves NX surroundteknik och HyperX pris, är Cloud Orbit S en vinnare som är omöjlig att slå. Även om alla headset i testet har bra ljud – vissa till och med riktigt bra – är det ingen som kommer upp på den här nivån. Och det artificiella stereoperspektivet från Waves NX är verkligen väldigt meningsfullt för spel, eftersom det betyder att ljudbilden alltid stämmer med vad som visas på skärmen.