Razer gör några av de mest kända spelprodukterna. Det gäller särskilt deras headset, som ofta är stora, svarta och bekväma.
En av de populäraste modellerna, som följer det här receptet till punkt och pricka, är Kraken som nu har hunnit till generation 3. Den finns i flera versioner, vi har fått tag i ”Hypersense” till vårt test. Det betyder att den har en inbyggd basvibrator som ska ge en extra fysisk känsla till ljudeffekterna i spelen.
Razer Kraken V3 Hypersense är som sagt ett stort headset. De cirkelrunda öronkåporna är rymliga och öronkuddarna är tjocka, så att de tillsammans sticker ut 6 centimeter från varje sida av huvudet så att man känner sig som prinsessan Leia från Star Wars. Huvudbygeln är gjord av metall och fodrad med tjockt skum, klätt med tyg och konstläder.
Kraken V3 Hypersense är ett rent USB-headset. Analoga ljudkällor är alltså ute ur bilden. Kabeln är lite styv, men är som tur är överdragen med vävd strumpa som förhindrar att den trasslar sig.
Mångsidig programvara
Razers styrmjukvara är Razer Synapse, som är en omfattande programsvit som täcker alla aspekter av spelutrustning, inklusive avancerad programmering av RGB-ljus. När det gäller Kraken V3 är dock ljuseffekterna begränsade till att lysa upp ormloggan på båda öronkåporna i samma färg. Det finns alltså ingen möjlighet att ha animationer mellan olika färgzoner.
Ljudinställningarna är däremot många och välfungerande. Förutom den obligatoriska equalizern kan man välja basförstärkning, volymnormalisering och röstmarkering. Varje inställning kan anpassas med ett skjutreglage, vilket gör dem betydligt mer användbara. Razers röstförbättring är för övrigt den mest välfungerande jag hört i ett spelheadset.
Mikrofonen är ett kapitel för sig, och har till och med en egen EQ – med en uppsättning förinställningar för olika situationer.
Razer har också ett välfungerande virtuellt surroundljud i 5.1 och 7.1 kanaler från THX. Man kan själv justera panoreringen av kanalerna. Och det funkar inte bara med Razer-headsetet, utan även med andra ljudenheter – så länge headsetet är inkopplat!
Huvudskakning på ett lyckat sätt
Den haptiska intensiteten – alltså hur kraftigt vibratorn skakar – kan väljas i tre nivåer. Den lägsta är så subtil att man kan tvivla på om vibrationerna beror på de vanliga elementen. Allt sådant tvivel försvinner med den mellersta nivån, som ger ett underhållande mullrande med explosioner och pistolskott – och med basen i musik. Den starkaste inställningen är så intensiv att man nästan får huvudvärk av skakningarna! Och det är distraherande att även röster får kraniet att skaka.
Razers haptiska feedback är för övrigt mer sofistikerad än andra exempel jag har stött på tidigare, eftersom styrkan i vibrationerna följer ljudet, vilket gör effekten lite mer naturlig. Skräckexemplet på motsatsen var den första versionen av Skullcandy Crusher, som ringde som en kyrkklocka så fort basfjädern sattes i rörelse.
Varmt och fylligt ljud
Själva ljudkvaliteten känner vi igen från Razers tidigare headset: varm och fyllig. Och det menar vi i positiv bemärkelse, eftersom ljudbilden inte domineras av den tunga basen. Röster och ljud från omgivningen framträder tydligt och riktigt nyanserat och det finns tillräckligt med detaljer för att hänga med i allt som händer. Även när det hettar till så mycket att andra headsets tappar andan. Sammantaget är ljudet faktiskt bland det bästa överlag (men ingen slår EPOS). Fast på Razers lite mjuka sätt.
Slutsats
Razer Kraken V3 Hypersense är ett underhållande headset som gör det lite roligare att spela och titta på film på datorskärmen. Komforten är på topp och man kan dra sig tillbaka från världen och mysa i den mjuka stoppningen. Om trådlöst har hög prioritet så får man leta någon annanstans, och den haptiska feedbacken gör också headsetet lite dyrare (det finns varianter utan). Men kombinationen av funktioner och den fina kvaliteten i både appen och ljudet gör Kraken V3 Hypersense till ett riktigt bra alternativ, framför allt för PC-spelare.