Yamaha, som gör allt från konsertflyglar till motorcyklar, har en lång tradition av hifi och ljudutrustning för både privatpersoner och professionella. Märkets hifi-förstärkare och hemmabioprocessorer är välrenommerade för sitt välljud och minimonitorn NS10 betraktas som ett oumbärligt redskap i många ljudstudior över hela världen. Om du har ett par NS10 stående i garaget eller på vinden så kan de ge upp till 1 000 dollar på begagnatmarknaden. Inte illa för en 40 år gammal högtalare som ursprungligen var tänkt som en billig hemhögtalare!
Med den bakgrundshistorien i åtanke är det inte konstigt att Yamaha har skapat åtskilliga efterträdare till NS10 under årens lopp, nu senast den trådlösa multiroom-högtalaren NX-N500, som med sin snövita 5-tumsbas och gallerskyddade domediskant ser ut som en modern, något mer kompakt hyllning till klassikern. Likheten sträcker sig till och med så långt som att baselementet har samma svarta upphängning och karaktäristiska veck i pappen där dammkåpan är fastlimmad. Kabinettet – som är en basreflexkonstruktion – har dock en mer modern svart finish med avrundade kanter.
Äkta aktiv
Även om de yttre likheterna är slående så är det något helt annat med insidan. För det första är NX-N500 aktiv. Till och med tvättäkta aktiv, det vill säga med separata förstärkare till bas och diskant samt ett elektroniskt delningsfilter. Det sitter aktiv elektronik i båda kabinetten, så båda högtalarna ska anslutas till elnätet. Dessutom ska de två högtalarna kopplas ihop med varandra med en XLR-kabel för överföring av analoga signaler samt en cat 5-nätverkskabel för styrsignaler. Alltså minst fyra kablar. För att vara ett par trådlösa högtalare är det VÄLDIGT mycket sladdar!
Den vänstra högtalaren har USB-ingång, optisk digitalingång och en analog minijack-ingång. Det finns också en ingång för ethernet samt trådlös anslutning och naturligtvis Bluetooth. Med andra ord kan man ansluta nästan vad som helst, och digitala signaler kan ha vilken form och upplösning som helst, från MP3 till 5,6 MHz DSD-filer. OGG-filer saknas dock i listan.
Ljudet
Men utseendet är en sak, prestanda något helt annat. Kan NX-N500 leva upp till sin föregångare eller är utseendet bara en designgimmick? Jag har inte haft möjlighet att jämföra direkt med ett par av de ursprungliga NS10, men de små Yamahaerna har absolut några av de monitor-egenskaper som NS10 är känd för. Mellanregistret är till och med utomordentligt klart och ofärgat, vilket i synnerhet sång tjänar på. Texturen i Marianne Faithfuls hesa, spruckna röst i ”The Ballad of Lucy Jordan” framträder med kuslig tydlighet.
Stereoperspektivet är utmärkt. I Roger Waters ”Three Wishes” är röster och ljudeffekter placerade långt utanför högtalarna och NX-N500 klarar av detta bättre än de flesta högtalare jag har testat. Även betydligt dyrare sådana. Rumskänslan är också riktigt bra och det känns som om man öppnat ett fönster in till inspelningsrummet (eller den illusion av inspelningsrummet som skapades av teknikern i studion).
Bra, men inte överdriven bas
Basåtergivningen är förvånansvärt bra för en så liten högtalare, vilket vittnar om en välprogrammerad DSP. Yamaha har lyckligtvis inte fallit för frestelsen att imponera med överdriven bas. Fundamentet är torrt och fast ned till den nedre gränsen vid 54 Hz, men sträcker sig inte djupare än så. Det är fullt möjligt att tvinga ett litet baselement att gå ännu djupare, men då åker impulsåtergivningen ut genom fönstret – och förvrängningen går i taket.
NX-N500 är mer känslig för placeringen än Samsung R5, som sprider ljudet jämnt i hela rummet, och Sonos Play: 5, som har en genial rumsanpassning i appen. Men placerad med respekt är det hifi-mässiga resultatet två klasser över dessa två.
Yamaha NS10 var ökända för att låta hemskt med dåliga inspelningar. Fullt så skoningslösa är NX-N500 lyckligtvis inte. Dåliga inspelningar låter inte obehagligt. Bara tråkigt. Då får man bråttom att hitta en mer spännande inspelning. Och så blir det magiskt igen!
Med en sammanlagd effekt på 44 watt och ett 5-tums baselement finns det naturliga gränser för hur långt krafterna räcker. Vrider man volymen i botten så börjar allt att låta pressat och luften mellan instrumenten försvinner. Vilda dansfester är inte de små Yamahaernas favoritsysselsättning, men så länge man håller sig innanför ramarna för vardagligt bruk så hänger de med bra. Volymratten på baksidan kan med fördel vridas ner ett kvarts varv, så slipper man riskera att de någonsin försöker sig på något de inte klarar av. Åtminstone så länge som ljudkällan är trådlös och digital.
Både Bluetooth och multiroom
Precis som sig bör nu för tiden är NX-N500 trådlös. Man kan använda både Bluetooth och nätverk. En extern wifi-antenn ser till att det alltid finns en stabil anslutning till nätverket, men man kan också koppla in högtalarna med kabel. De använder Yamahas egen multiroom-standard, MusicCast. Har du andra nyare Yamaha-apparater så kan de förmodligen samsas med NX-N500 i ett multiroom-system. Allt styrs från Yamahas MusicCast-app (iOS och Android). Man kan även strömma ljud via AirPlay och DLNA.
MusicCast-appen fungerar utmärkt och installationen är förhållandevis logisk – utan att vara tillnärmelsevis lika intuitiv och enkel som Sonos. Det finns ett godkänt urval av musikkällor, inklusive Spotify och TuneIn-nätradio (men inte Tidal).
Slutsats
Jag hade förväntat mig en hel del av NX-N500, men verkligheten överträffar verkligen förväntningarna! De kan mer än bara se bra ut i inredningen (vilket de för övrigt gör helt strålande). Om du letar efter enkelt multiroom-ljud är Sonos fortfarande kungen, men ställ Yamaha NX-N500 på bästa platsen i vardagsrummet och koppla in en signalkälla av hög kvalitet så har du en kvalificerad hifi-anläggning till fyndpris.