Triangle Capella

Som en lång kram

Franska Triangle lockar med en trådlös högtalare som är så läcker att vi nästan glömde bort att leta efter något negativt.

Test Capella Hugo 6.2.jpg

Foto: Triangle

En sak är säker: bilderna gör inte Triangle Capella rättvisa. Inte i närheten. De kanske ser bra ut på bild, men herregud vad snygga de är i verkligheten. Här lyser den franska kärleken till elegant design verkligen igenom.

Det finns en kärlek till detaljer som tyder på att Triangle har ansträngt sig för att se till att högtalarna ska se snygga i ett välmöblerat hem.

Det gäller även ljudet, om vi ska tro Triangle. Som berättar om fyra klass D-förstärkarmoduler, en för vart och ett av högtalarelementen, och en digital signalprocessor (DSP) som styr alltihop.

Varje högtalare har 100 watt effekt till sitt förfogande och det läckra kabinettet har en basport på undersidan.

Allt är trådlöst. Utom strömkabeln, som behövs av uppenbara skäl. Högtalarna kopplas ihop trådlöst via en stereo hub. En liten box som kopplar ihop höger och vänster kanal utan sladdar och har ingångar för analoga och digitala ljudkällor, inklusive HDMI.

Capella-högtalarna stöder trådlös streaming via AirPlay 2, Chromecast, UPnP och WiSA, och man kan använda Bluetooth om man vill.

Läckert i Natural Brown. Foto: Triangle

Bortsett från hubben, som är en svart plastlåda, är allt så snyggt gjort att man som sagt måste se Triangle Capella med egna ögon för att verkligen uppskatta fransmännens vackra design. Högtalarna finns för övrigt i fyra utföranden: klassisk vit lack som heter Space White, en mörk nästan svart finish som kallas Black Star, samt Astral Blue och Natural Brown. Som testexemplaret hade.

Triangle Capella saknar inte rivaler. Den mest uppenbara konkurrenten är KEFs enastående LS 50 Wireless II, men det finns även trådlösa motsvarigheter från Sonus faber, Dynaudio, Piega och på senare tid även Technics.

Space White. Foto: Triangle

Högtalarna kan placeras på en hylla eller en bänk, och som extrautrustning finns ett par anpassade högtalarstativ som heter S05. Eftersom Capella har en öppen aluminiumram på undersidan med måtten 20 x 31,5 cm kan de nämligen inte ställas på alla stativ.

De stöder faktiskt automatisk rumskalibrering. Det görs med appen och en dedikerad mikrofon som heter ZEN, även denna är extrautrustning. Men det finns även en parametrisk EQ i Capella-appen som inte är särskilt intuitiv men som gör sitt jobb utan mikrofon. Annars går det även att använda mikrofonen på en iPhone och starta kalibreringen i appen.

Foto: Triangle

Hubb

Förutom appen, som styr allt, finns en fjärrkontroll till högtalarna som paras ihop med hubben och styr det viktigaste.

Den lilla hubben behöver man inte pilla på när högtalarna väl är installerade och anslutna till nätverket. Den kan gömmas undan, så länge den har fri sikt till nätverket i rummet. Eftersom högtalarna inte behöver kopplas ihop med kabel är det enklare att ställa högtalarna där man vill ha dem.

Foto: Lasse Svendsen

Hubben kan kopplas till TV:n via HDMI och har gott om andra anslutningar också. Till exempel en koaxial och tre optiska ingångar, USB-B, analog RCA-ingång och en minijack-ingång. Det finns ingen Ethernet-kontakt, allt är trådlöst, och ingen subwoofer-utgång heller.

De analoga ingångarna gör att man kan koppla in en skivspelare, en sådan finns faktiskt i Triangles sortiment. Den heter Lunar 3. Och den har ett inbyggt phonosteg och en Ortofon RED MM-pickup och kan kopplas direkt till hubben. Samma sak kan man naturligtvis göra med vilken skivspelare som helst som har ett phonosteg.

Foto: Lasse Svendsen

Horn

Kompakta Capella är 38 cm hög och därmed en medelstor tvåvägs stativhögtalare. Eftersom den inte behöver kopplas till annat än ström, och har basporten på undersidan kan den ställas nära bakväggen. Tycker man att det ger för mycket bas kan man använda EQ:n i appen för att dämpa de lägre frekvenserna lite.

Black Star. Foto: Triangle

Baselementet känner vi igen från Triangles Esprit 40:e serie, som är en vacker högtalare, både att titta på och att lyssna på. Det vita membranet är tillverkat av pressad cellulosa och är lätt och styvt. Diskanten är mer ovanlig, här pratar vi om en hornladdad diskant med en 25 mm magnesiumdome placerad bakom en fasplugg. Triangle anser att den lösningen ger bättre kontroll över spridningen och en mer linjär frekvenskontroll.

Härlig

Med Triangles jubileumsmodell färskt i minnet kom det inte som någon överraskning att Capella-högtalarna levererade en stor, öppen och fyllig ljudbild. På sätt och vis har det blivit Triangles signum och stativhögtalarna gör det med en elegant lätthet som gör dem befriande att lyssna på länge.

De levererar en öppen och dynamisk ljudbild, vilket ger My Morning Jackets Squid Ink tillräckligt med tyngd för att både ljudbilden och basen ska växa i storlek när man skruvar upp volymen. Det finns mer fysik i basen här än i ett par KEF LS 50 Wireless II, men fokus är inte lika skarpt.

Astral Blue. Foto: Triangle

Alla klangfärger i Bugge Wesseltofts JazzBazill kommer fram väldigt väl i ljudbilden. Och Capella visar att de har en känsla för rytm som är oklanderlig, med fast och väldefinierad basdynamik.

Santanas (artisten, inte bandet) senaste singel Rhode flyter lätt på en silkeslen matta av varma klanger. Och även salig Frank Sinatras Live at the Sands låter nära och fräscht.

Läs också Vacker på både in- och utsidan Franska Triangle firar 40 år som högtalartillverkare med den eleganta Magellan Cello 40th Anniversary. Som är väl värd highend-stämpeln.

Högtalarens största styrka är hur bra dynamiken i den stora ljudscenen faktiskt är. På samma gång är dynamiken kontrollerad och högtalarna klarar av att spela högt. Även om de kanske inte är lika skarpt fokuserade som Dynaudio- eller KEF-högtalarna har de en härlig öppenhet med driv som släpper fram dynamiken. Det blir aldrig tråkigt att spela musik med ett par Capella, som faktiskt har den egenskapen att de låter lika bra som de ser ut.

Foto: Triangle
Läs vidare
Exit mobile version