När Dynaudio Audience 42 gjorde sitt intåg till redaktionen 2003 skedde det till min stora förtjusning. De lät så bra att jag var tvungen att jämföra dem med mycket dyrare högtalare för att kunna peka ut några svagheter. Och till och med då var det svårt. De lät helt enkelt fördömt välbalanserat och trovärdigt och de hade en osedvanligt häftig bas i förhållande till sin storlek. Jag kunde inte förmå mig själv att lämna tillbaka dem, utan plockade i stället fram plånboken och behöll dem.
När tillverkningen av Audience 42 upphörde för ett par år sedan hade inte Dynaudio någon efterföljare, det gapade ett stort hål i sortimentet. Dålig idé. Under förutsättning att man har en tillräckligt bra och kraftig förstärkare så kan jag inte komma på en enda högtalarmodell med så ringa mått i den prisklassen som låter bättre. Den lät till och med bättre än sin storebror Audience 52 eftersom kabinettet var mindre och styvare, och därför färgade ljudet mindre.
Nu har Dynaudio ersatt sin gamla Audience-serie med DM-serien. Billigast och minst har hittills varit DM 2/7, som vi blev väldigt begeistrade över i förra årets sommarnummer eftersom den spelade med ståndaktig bas och neutrala toner. Det enda vi kunde klaga på var att röstregistret var i försiktigaste laget, vi hade gärna sett att det fanns lite mer dynamik där.
Prisnivån har gått upp en aning det senaste året, och DM 2/7 kostar numera 7 000 kronor i stället för 6 000. Nu gör DM 2/6 entré. Den kostar 5 500 kronor och är något mindre. Måtten är ungefär desamma som på gamla Audience 42. Impedansen är aningen snällare – 6 ohm i stället för 4 – vilket gör högtalarna lite enklare att driva för förstärkaren. Det går inte att bortse från att Audience 42 blommade upp ordentligt först när den drevs av en tämligen kraftfull och kanske förhållandevis dyr förstärkare.
Ljudkvalitet
Hur låter då familjens lilla nykomling? Ett ord: förträffligt. På många sätt är den ännu ett strå vassare än storebror DM 2/7. De ringa måtten åstadkommer samma sak som Audience 42 gjorde i förhållande till Audience 52. Kabinettet är stummare, vilket släpper lös tonerna mer. Detta gäller i synnerhet i mellanregistret, för sångröster frigörs bättre från kabinettet och kommer ut mer mot lyssnaren.
Jazz
Diana Kralls röst separeras väldigt väl från bakgrundsmusiken i låten ”Frim Fram Sauce”, från jazztrioskivan ”All for You”, och det finns en bra kontrast mellan de olika tangenternas anslag på pianot. Musiken framträder lekande lätt och det är enkelt att höra varje tryck på pedalerna, utan att det tar fokus från musiken. Kontrabasen har också en fin ton, och en osedvanligt bestämd pondus för att komma från så små högtalare. Det är ytterst sällsynt att vi hör en sådan tyngd i tonerna från en så här liten krabat. Att ljudbilden till och med är så prydlig att pianosolot hamnar fint i fokus, samtidigt som kontrabasen bär upp fundamentet, är inget annat än imponerande.
Elektropop
När DM 2/6 får i uppgift att spela elektropoplåten ”Fashionably Late” med Lucy Swann hörs särskilt kvaliteterna i mellanregistret tydligt. Rösten framträder fint i rummet, vilket också var fallet med Diana Krall. Och högtalarna kan spela en bra bit högre än man kan förvänta sig av så små kabinett. Men med de djupa, syntetiska bastonerna på den här skivan är högtalarna aningen mindre stabila. Vid en del frekvenser är det uppenbart att högtalarna har en egenresonans någonstans i mellanbasregistret, som orsakar ett litet glapp när just de tonerna slås.
Jämförelser
Som jämförelse har PSB Imagine B för 9 000 kronor en mer linjär bas, och fungerar därför i stort sett bättre med den här inspelningen. PSB-högtalaren är också känsligare, så att den spelar högre med mindre kraft från förstärkaren. Men baselementet når sin begränsning tidigare, vi upplever att det bottnar på ett tidigare stadium. Det är inte något större problem men måste ändå bokföras som ett plus i kanten för Dynaudio.
Vi efterlyser lite mer upplösning i övertonerna, cymbaler och andra svävande instrument är mer tillbakadragna. Ändå känns DM 2/6 som en ytterst komplett högtalare som verkligen imponerar i prisklassen. Jämfört med föregångaren Audience 42 så är ljudkaraktären snarlik. Men jag tycker personligen att föregångaren faktiskt har ännu lite mer att erbjuda när det gäller upplösning, och sammantaget är en något starkare högtalare. Dess stora nackdel är att den behöver mer förstärkarkraft. Om du har en mindre förstärkare så har du mer glädje av DM 2/6, och kanske har Dynaudio insett just detta, att inte så många som är intresserade av en högtalare för fem- eller sextusen kronor tänker använda en förstärkare för femtontusen.
Men tänk på att även DM 2/6 behöver en förstärkare av hög kvalitet. Högtalarna låter inte dåligt med en svag förstärkare, men ljudbilden blir plattare och mindre levande, och då blir man påmind om att de inte är av allra dyraste slag. Förstärkare man kan prova med är Rotel RA-1520 och Cambridge Azur 840A v2, som båda kostar 10 000 kronor. NAD C375BEE för 11 000 eller ännu hellre Naim NAIT XS-2 för 17 500 kronor är också intressanta alternativ, men då börjar det sammanlagda priset att skjuta i höjden.
Dynaudio DM 2/6