Fence Audio är ett nytt högtalarmärke. Den norske designern som ligger bakom har dock arbetat i branschen länge. Roar Moen heter han, och har bland annat arbetat med märket Patos och Electrocompaniets Prelude-högtalare. Till skillnad från dessa två ägnar sig Fence Audio uteslutande åt att bygga billiga men prisvärda högtalare som de flesta har råd med. Och de vill inte bli förknippade med ”trist hifi” utan snarare med ungdomlig underhållning som konserter, techno, rock, reggae och modern dansmusik. Det hör också till historien att Bob Marley-mausoleet på Jamaica spelar på högtalare från Fence Audio.
Närmare bestämt Boost 212, modellen som testas här. Det är en stor högtalare med dubbla 12-tummare och ett mellanregister samt ett litet diskanthorn. På baksidan finns två stora basportar som är igenpluggade med skumgummiproppar. Vi sliter genast ut propparna och slänger dem, detta är ingen söndagsskola!
Ljudkvalitet
Äntligen en högtalare som trycker till i basen så att grannarna börjar fundera på att ringa polisen, utan att ljudet är vasst eller plågsamt!
Jill Scotts ”Gettin’ in the Way” svänger ordentligt och hennes röst är inte i närheten av att låta skrikig. Samtidigt finns det mer substans i mellanregistret, så att rösten markeras tydligt. Basen är lite svulstig och inte den rappaste vi har hört. Men den fungerar fint, det är helt enkelt roligt att lyssna på musik genom Boost 212.
Gitarren på Rage Against the Machines ”Killing in the Name” trycker till bra, även om det är uppenbart att mellanregistret är lite dämpat för att ge ett intryck av mer bas.
Men det känns lite stökigt, särskilt när man spelar högt. Vi saknar lite precision, och inser att en billig förstärkare som NAD C375BEE är i minsta laget. Om man kopplar in en förstärkare till, som bara driver baselementen, blir kontrollen en helt annan. Detta går att göra eftersom högtalarna har dubbla högtalarterminaler.
Ljudbilden har bra fokus. Hör bara på elektronikalåten ”Days Like These” med Frost, där ligger rösten precis i mitten och en stor ljudbild breder ut sig runt lyssnaren. Detta förutsätter dock att högtalarna är vinklade inåt mot lyssningsplatsen, eftersom det faktum att mellanregistret spelar ända upp till 5 kHz innebär att det finns en sweetspot. Och det hörs naturligtvis inte på dansgolvet, bara när man sitter i soffan och lyssnar.
Fence Audio Boost 212