Tänk dig att du står på vägrenen när en långtradare rusar förbi. Marken
skakar, trycket känns i magen och ett djupt, mullrande ljud fyller dina öron. Dina sinnen varnar dig för att något enormt stort är i rörelse och att det kan vara klokt att stå helt stilla tills det passerat.
Ta nu samma händelse men byt ut lastbilens ljud mot något som kommer från en Nissan Micra eller en Volkswagen Polo. Är det något som inte stämmer? Ljudet är lika tydligt men känns inte längre i kroppen, och enligt dina sinnen är ekipaget på tiotals ton reducerat till en lättviktare…
I verkligheten presenteras ljudet exakt som det låter, fysiskt och oförminskat. Och för att återgivet ljud ska kännas i närheten av lika realistiskt så måste det förmedla någon grad av fysisk närvaro. Kan du tänka dig en biograf med plingplong-ljud eller en rockkonsert utan rytmer som känns i bröstet?
Nej, riktigt ljud ska inte bara höras, det ska kännas. För att lyckas med det hemma i vardagsrummet så måste ljudanläggningen kunna återge djupbas, som är de lägsta frekvenserna det mänskliga örat kan höra och som åstadkommer skakningar som känns i kroppen. Det är här djupbashögtalarna, de så kallade subbasarna, kommer in i bilden.
Vad är en subbas?
En subbas är en fristående högtalare som är konstruerad för att spela djupa basfrekvenser, ofta från ungefär 150 Hz ned till kring 20 Hz – som är de lägsta frekvenser vi människor kan höra – eller ännu lägre. De enklaste varianterna är passiva och består av ett baselement som är monterat i ett kabinett. De mer sofistikerade är aktiva och har en inbyggd förstärkare som driver elementet.
Eftersom en subbas är byggd speciellt för att spela djupbas används den tillsammans med vanliga högtalare för att utöka frekvensomfånget som ljudanläggningen kan återge. De flesta inspelningar på CD innehåller låga frekvenser och på moderna DVD- och Blu-ray-filmer har ljudspåret en separat baskanal (LFE, Low Frequency Effects) som är avsedd för subbasar.
Du kan inte hävda att hemmabion är seriös om du inte har en eller flera subbasar som återskapar jordskalv och explosioner på ett naturtroget sätt. Men en bra subbas kan göra mer än bara mullra, den kan också lyfta musikåtergivningen till nya höjder – eller sättare sagt: djup. De flesta musikinspelningar innehåller nämligen information som vanliga högtalare kan ha svårt att återge. Sådana ljud kan komma från orgel, kontrabas eller rytminstrument, och framför allt rumsklang. Det förekommer ofta låga frekvenser på inspelningen som man går miste om utan en subbas, ljudinformation som ger ljudbilden mer kraft och en trovärdig storlek.
Hur stor måste den vara?
På stora konserter använder arrangörerna sig av enorma torn av bashögtalare för att skapa ett tillräckligt stort ljudtryck. Hemma i vardagsrummet duger det som regel med en enda, och den behöver inte nödvändigtvis vara våldsamt stor heller. Två små låter faktiskt ofta bättre än en enda stor eftersom de ger en bättre fördelning av bastonerna i rummet. För även om låga frekvenser är svåra att riktningsbestämma så fortplantar de sig på ett sådant sätt att man kan uppleva en ojämn frekvensgång samt utfasningar i vissa rum. Men här är kvaliteten på subbasen och framför allt en noggrann placering avgörande. Tillverkarna rekommenderar ofta hörnplacering framför lyssnaren som en bra utgångspunkt.
I detta test har vi bortsett från de allra minsta och billigaste modellerna, som i bästa fall kan kallas för bashögtalare. Sådana brukar ha små baselement, enkel lådkonstruktion och underdimensionerade förstärkare – och passar därför bäst för att ge ren bashjälp åt små satellithögtalare och datorhögtalare, som inte klarar att spela någon bas på egen hand.
En tvättäkta subbas köper man för att få fram musikens fundament bättre, inte nödvändigtvis för att högtalarna saknar bas från början. En riktigt bra subbas ska ge ett bättre fundament och en högre kvalitet i det djupaste basregistret, och det är i den här kvalitetsklassen vi börjar.
Smått och stort, dyrt och billigt
De flesta högtalartillverkare har någon form av subbas i sitt sortiment, men vi har sonderat terrängen och plockat ut sex spännande kandidater till ett lite annorlunda subbastest. Velodyne och Sunfire ställer upp med var sin superkompakt variant som ska göra massor av ljud utan att synas. XTZ och DALI fokuserar på prestanda för pengarna och ställer upp med var sin mellanstor modell för resonabla priser. Sist men inte minst har vi testets två ”värstingar”, SVS och JL Audio. De är renodlade basmaskiner som är gjorda för att återskapa filmens jordbävningar och som kan spela vansinnigt djupt och vansinnigt högt.
Så vem vet, kanske du kan hitta din nästa subbas på de följande sidorna?