JL Audio Fathom F113

Grand Slam

Det finns subbasar och så finns det SUBBASAR. JL Audio sätter en standard för den senare gruppen…

Amerikanska JL Audio är ett ganska så färskt namn inom hemma-hifi, men inom bilstereo anses de vara en av de ledande tillverkarna. De var en av pionjärerna bakom subbasar för bilbruk och levererar i dag exklusiva, skräddarsydda baslådor till en rad bilmodeller. JL utvecklar dessutom sina egna baselement och bör med andra ord ha finfina förutsättningar för att även bygga hifi-subbasar. De satte därför som mål att göra de allra bästa på hela marknaden.

Fathom
Fathom-serien består av tre modeller, och vi har lagt beslag på den värsta av dem alla: F113. Den har ett 13,5 tum stort baselement som är något av det allra grövsta vi sett. Bara upphängningen är nästan tre tum tjock och vittnar om en extrem slaglängd. Elementet sitter som i ett skruvstäd av en förstärkare som JL hävdar kan lämna hela 2 500 watt under korta ögonblick. Hela härligheten sitter inkapslad i ett kraftigt, slutet kabinett där värmen leds bort av massiva kylflänsar av aluminium. Kronan på verket är en finish i blankpolerad pianolack.

Trots de extrema specifikationerna är F113 förvånansvärt kompakt (drygt 2/3 av platsen som SVS tar upp). JL Audio har även tänkt praktiskt när det gäller användningen och har därför flyttat kontrollpanelen till fronten. Det gör subbasen mycket enklare att sköta, både under installationen och till vardags. Att justera nivån kräver inga akrobatiska övningar, vilket kanske är extra käckt om du redan knäckt ryggen på att släpa runt den 60 kilo tunga lådan.

Ljudkvalitet
Det ska mycket till för att imponera på oss efter SVS-subbasen har fått vältra sig fritt, men Fathom-subbasen lyckas faktiskt utmana PB13-Ultra på sin hemmabana. Både när det gäller brutal slagkraft och förmågan att återge de allra djupaste basfrekvenserna. JL-subbasen har i grund och botten ett handikapp mot SVS enorma kabinett med tre basportar, men den urstarka förstärkaren och det mycket speciella baselementet hjälper den att ta igen mycket av vad den förlorar. Vi säger mycket, för SVS-subbasen har fortfarande lite mer skjuts i den djupaste änden av basregistret.

I övrigt är skillnaden i slagkraftighet och maximal nivå inte så stor mellan de båda, men F113 drar det längsta strået när det gäller precision. Basåtergivningen är påtagligt stramare och mer detaljerad än vad SVS lyckas med och verkar, åtminstone rent subjektivt, aningen snabbare. Just detta är en fördel i musiksammanhang, i synnerhet om subbasen ska användas ihop med små och mellanstora High End-högtalare. Under testperioden fick JL-subbasen prova på kräsna modeller från bland annat Marten och Audiovector, och det var förvånansvärt enkelt att lyckas med en sömlös övergång ned till subbasen.

Fathom är också den enda i testet som har automatisk rumskorrektion. Det ingår en mikrofon av hög kvalitet som du kopplar direkt till subbasen. På så sätt kan den själv mäta upp och korrigera för rummets akustik. Det hela tar bara ett par minuter och resulterar i en basåtergivning som är skräddarsydd efter förhållandena. JL poängterar också noggrant att du kan koppla ihop en flera subbasar, som då korrigerar sig helt perfekt för varje position. Vi ser inget problematiskt med detta, bortsett från att priset på en komplett basanläggning då närmar sig vad man får betala för en fin begagnad bil.

Slutsats
Om inte detta är den tyngsta subbasen just nu, så är det i alla fall den tyngsta vi har testat som fortfarande har en någorlunda resonabel storlek. Fathom F113 är helt enkelt skrämmande kraftfull, samtidigt som den dryper av kvalitet. Basåtergivningen är tillräckligt fysisk och hårtslående för att göra de mest långtråkiga filmer oerhört trivsamma, samtidigt som den är musikalisk nog att fungera i en High End-anläggning. Installationen går dessutom lekande lätt tack vare inbyggd rumskorrektion. Efter man förstört ryggen på att få den på rätt plats, vill säga…

Läs vidare
Exit mobile version