Amerikanska Sunfires första True Subwoofer slog ned som en bomb när den lanserades i mitten av 90-talet. När Bob Carver beslöt sig för att lägga ned Carver-märket och i stället starta Sunfire, bestämde han sig för att power, det skulle det åtminstone aldrig finnas för lite av! Lilla True Subwoofer klådde sina utmanare en efter en, trots att den inre volymen ofta var uppemot 70 procent mindre. Hemligheten var en extrem slaglängd på hela 6 cm och en förstärkarkraft på svindlande 2 700 watt! Mer än tio gånger så mycket som normalt. På så sätt kunde subbasen flytta på ungefär 400 kubikcentimeter luft. Eller lika mycket som två vanliga 15-tummare… Detta skulle ha fått kabinettet att rämna om det inte varit för det extra slavmembranet som satt på den motsatta sidan.
True Subwoofer EQ är den tredje utgåvan av denna populära subbas. Nyheten är automatisk rumskorrektion, som sker med hjälp av en mikrofon och en 8-bands equalizer från 20 till 100 Hz. Detta gör att subbasen kan placeras i princip överallt, och allra helst i ett hörn. Basen blir mest faskorrekt i ett hörn och även om den egentligen låter sämre därifrån rent tonalt så eliminerar rumskorrektionen det problemet.
På baksidan går det att justera fasen steglöst från 0 till 180 grader. Det finns både en obalanserad och en balanserad linjeingång, samt en högnivåingång för högtalarkabel. Det senare låter ofta bäst på musik. Vi behövde inte göra något annat än ställa in subbasen enligt bruksanvisningen och sedan köra autokorrektionen. Det fungerade ypperligt och hela processen var över efter en liten stund. Enkelt och smärtfritt!
Lyckligtvis väger subbasen över 20 kilo trots sina kompakta mått. Annars skulle den studsa iväg över golvet när den började massera oss med tung bas!
Musik
Den här subbasen är extremt enkel att ha med att göra. Ställ den i hörnet, kör rumskorrektionen och vips!
Justin Timberlakes trumrytmer återges mycket mer sprudlande och engagerade. Där REL blir lite väl försiktig och tvingas ge upp innan musiken blir en alldeles för magmasserande upplevelse, tar Sunfire tag i trumslagen och trycker ut dem blixtsnabbt i rummet. Snacka om taktfast precision! Det är också uppenbart att den lilla krabaten sträcker sig långt ned i basregistret. De allra djupaste bastonerna är nästan lika tydliga som mellanbastonerna. Musiken får massor av rymd, basen är en naturlig del av ljudbilden från högtalarna, som för tillfället är Yamahas utmärkta Soavo-1.
Basrytmerna på hip-hop och rock är mer taktfasta än något vi har hört på ett bra tag. Sunfires lilla kabinett är superstyvt och färgar i princip ingenting. Vi får en direkt koppling mellan oss och baselementen och tonstrukturen är heltjusig. Tim Commerfords basgitarr i Rage Against the Machine och Brad Wilks bastrumma breder ut sig ordentligt och hanteras med ett superstabilt grepp. Subbasen låter som den var minst dubbelt så stor!
Det finns tonala svagheter, även om de inte är uppenbara. Jämfört med REL är Sunfire lite grövre i de nedersta oktaverna. Bastangenterna på Keith Jarretts flygel andas inte lika mycket och det kan vara svårt att höra de allra djupaste tonernas enskilda klangstruktur. REL har en luftigare bas, som passar bättre ihop med högtalarna. Inte för att Sunfire låter dåligt på något sätt bara därför. Sammantaget är den en mer lyckad kompromiss än REL, och något av det allra bästa vi har hört kring 20 000-kronorsstrecket.
Film
Något som inte är så välkänt, men ändå ett faktum, är att en bra subbas kan göra underverk med filmdialog. Och True Subwoofer EQ är bland de bästa vi har hört på detta område eftersom den tack vare sina ringa mått kan återge bas hela vägen upp i övre basregistret. När centerhögtalaren inte orkar sträcka sig längre ned, tar subbasen över utan problem eller glapp i övergången. Dialogen på den abstrakta, kinesiska ”Hero” blir mer verklighetstrogen än utan subbas och den hänger med i varje vändning. Baselementet är faktiskt inte mycket trögare än ett vanligt mellanregisterelement! REL Britannia 3 är inte dum på detta område heller, men Sunfire-subbasen är överlägsen.
Och dialogerna är inte det enda på film som blir bättre med Sunfire. När byggnaden rasar i ”World Trade Center” skakar det ordentligt i soffan, nästan så att man blir rädd att ens eget tak ska kollapsa! Subbasen har gott om kraftresurser och är nästan omöjlig att få att tappa andan. Det går, men då är det så högt som man i nästan aldrig kan spela. Dessutom är det stor chans att högtalarna eller förstärkaren tackar för sig långt innan Sunfire gör det.
Slutsats
Legenden har blivit ännu bättre. Lilla Sunfire True Subwoofer har fått inbyggd automatisk rumskorrektion. Den är lätt som en plätt att kalibrera och allting fungerar som bara den! Den kompenserar för oönskade basförstärkningar i rummet och vips, har man en baslåda som fungerar i varje rum!
Och den uppför sig massivt. Subbasen beter sig som en slagkraftig 15-tummare – eller kanske två. Blixtsnabbt, skoningslöst och helt fantastiskt. Musiken tillförs en extra dimension, basregistret återges så bra, rappt och hårt att all musik tjänar på det. Ett finkänsligt instrument som en flygel får inte fullt lika bra tonalitet som med REL-subbasen, men inte långt ifrån. På film blåser baskanalen oss tillbaka i soffan och dialogen får en vansinnig tyngd! Helt enkelt en sagolik subbas och bland de bästa i prisklassen. Tveklöst.