Lyd by Dissing Copenhagen On Wall

Highend uppåt väggarna

Ambitiös dansk konstruktion vill göra upp med alla tunga, dominerade bjässehögtalare som fyller hela vardagsrummet.

Lyd by Dissing Copehagen On Wall 990

(Foto: Tillverkare)

Att ställa ett par seriösa högtalare i vardagsrummet är inte allt lika enkelt som det kan verka. I praktiken kan den placering som ger bäst ljud visa sig vara precis just den halva av vardagsrummet som sambon lägger sitt absoluta och oåterkalleliga veto mot att få beslagtagen.

Även om montering på eller i väggen är vanlig i hemmabiosammanhang så är det sällsynt med seriösa hifi-konstruktioner för väggmontering. En av orsakerna till misären är att högtalare som hamnar tätt intill rummets ytor orsakar rumsresonanser på ett sätt som sällan passar ljudet.

Steinway Lyngdorf Model S är ett av få undantag vi kan komma på. Och de är väsentligt dyrare (fast då ingår det också flera subwoofrar och åtskilliga förstärkare med rumskorrektion i systemet). Och så finns Copenhagen On Wall från danska Lyd by Dissing. Som namnet antyder är högtalaren avsedd för att hängas upp på väggen, vilket i stort sett gör den osynlig i inredningen. Och eftersom hela det smala kabinettet, bortsett från frontplattan, är vitt så smälter högtalaren ihop med väggen den hänger på, rent visuellt.

Foto: Lyd by Dissing

Copenhagen On Wall är en tvåvägskonstruktion med två 5-tums bas/mellanregister med aluminiummembran och en 1-tums keramisk domediskant som sitter i en stor, hornliknande waveguide. Fronten är gjord av kraftig ask, men finns för övrigt i flera utföranden. Allt verkar snyggt och stabilt, men utan den överdrivet pråliga design som kännetecknar (mycket) dyrare highend. Väggmonteringen görs med ett par vanliga skruvar som passar in i ett försänkt fäste på baksidan av högtalaren. Högtalarterminalerna sitter på undersidan. De guldpläterade kontakterna klarar tjocka avskalade kablar och spadar, men inte bananer.

Placeringsprocessen är annorlunda mot normalt, eftersom väggen är given och man bara måste tänka på bredd och höjd. Å andra sidan krävs en skruvdragare, vattenpass och fogmassa till hålen när man experimenterar med placeringen.

Foto: Lyd by Dissing

Ljudet

Det är alltid spännande att höra det första från en ny högtalartillverkare som har modet att utmana branschens stora. Bland positiva överraskningar finns till exempel Buchardt Audio S200 och Nordic Audio Gida, som båda utmärkte sig med ett synnerligen precist och avslöjande ljud till priser man inte skulle ha trott var möjliga.

Copenhagen On Wall är en lite annorlunda konstruktion. Konstruktör Tue Dissing berättar att han har strävat efter att skapa en högtalare som man kan lyssna på länge utan att bli trött. En högtalare med så lite färgning som möjligt, utan imponatoreffekter.

Det målet har han uppnått. Första intrycket av de pittoreska små högtalarna är rent och klart – och mycket snyggt. Med en skiva eller en Tidal-spellista får man lust att lägga upp benen på fotpallen och koppla av med en bok under tiden som musiken kör på i godan ro. Det finns ett lugn i ljudet som gör det trivsamt att lyssna på de flesta musikstilar. Kanske lite för lugnt.

Inte för att det saknas dynamisk förmåga. Trummisen Warren Zevons ”Roland Headless Thomson Gunner” trycker till som ett pistolskott och Zevons röst har rätt intensitet. Men vi saknar känslan av att lyssna på rock. Det finns helt enkelt inte tillräckligt mycket tryck.

Foto: Lyd by Dissing

Och även om upplösningen är bra och det har gått att få de lätta aluminiumbasarna att mötas fint med diskanten så saknar vi ändå den grad av detaljer vi brukar förvänta oss när det handlar om highend. Med de små NX-500 som vi testade i förra numret kan man höra hur ”The Ballad of Lucy Jordan” är en fråga om liv och död för Marianne Faithful, medan samma låt känns mer som ännu en dag på kontoret genom de fyra gånger så dyra Copenhagen On Wall.

Även om vägplaceringen ger ett naturligt lyft i botten så är basen allt annat än dominerande. Copenhagen On Wall rullar av under 70 Hz, vilket enligt konstruktören är medvetet, just för att undvika ojämn bas som präglas av rumsresonanser. I stället rekommenderar Tue Dissing starkt att man kompletterar med en icke-vägghängd subwoofer i de nedersta oktaverna.

Det betyder inte att Copenhagen On Wall är en dålig högtalare. Byggkvaliteten är läcker och konstruktionen består av fina komponenter rakt igenom. Om målet är att få musikåtergivning över genomsnittet i vardagsrummet utan att kompromissa med inredningen (vilket är svårt att göra med traditionella högtalare och livsstilsanläggningar) är den ett av de bästa alternativen som finns där ute. Den avslappnade spelstilen kommer att tilltala många, medan den å andra sidan kommer att få andra att protestera.

Foto: Lyd by Dissing

Slutsats

Lilla Copenhagen On Wall visar att man visst kan få bra ljud utan att offra hela heminredningen. Om det finns begränsat med plats, eller om de estetiska kraven tar för stort utrymme, är den en intressant bekantskap som ger ett rent ljud i vardagsrummet utan att göra särskilt mycket väsen av sig. Men ljudtrycksfanatiker och basnarkomaner får leta någon annanstans.

Läs vidare
Exit mobile version