Hifi brukar handla om att återge musiken på ett så fängslande sätt som möjligt, och ljudkvalitet kan därför vara något väldigt subjektivt. Men för en ljudtekniker som ska höra allt som finns i en inspelning – för att kunna lägga till eller dra ifrån vad som behövs för att gör skivan helt perfekt – måste ljudsystemet vara så neutralt och avslöjande som möjligt. Detta gäller inte minst högtalarna, alltså monitorerna, som måste kunna återge varje instrument precis som det låter på inspelningen. Varje detalj, såväl styrkor som svagheter, måste framträda så att man kan avgöra om något måste justeras.
Sådant arbete kräver en linjär frekvensrespons och en felfri timing och faslinjaritet. Dynamikomfånget måste också vara tillräckligt stort, men för ett par närfältsmonitorer är det mycket viktigare att högtalarna har en låg brusnivå än att de kan spela våldsamt högt. Det beror på att en ljudtekniker sällan befinner sig längre bort från högtalarna än en meter.
Men är inte sådana egenskaper guld värda för en musikälskare också? Tänk dig att kunna uppleva musiken precis som ljudteknikern och producenten hörde den i studion! När de har sagt att det är nöjda och klara med en inspelning så måste det ju vara det optimala sättet för oss att lyssna på musiken på!
Här är Genelecs egen presentation av 8330A:
Välrenommerat monitormärke
Finska Genelec är en av världens högst ansedda tillverkare av studiomonitorer. Vi har tappat hakan ett par gånger tidigare när vi testat deras koaxiala trevägshögtalare 8351A och den större 8260A. Men de är relativt dyra monitorer för 60 000 respektive 80 000 kronor per par, vilket gör att de inte är aktuella för de allra flesta. Så vad händer om man skalar ner alltihop till en kompakt tvåvägsmodell som kostar 15 000 kronor paret? Det är bara lite mer än högtalare som fantastiska Dynaudio Excite X18, fast å andra sitter ju förstärkaren inuti Genelec-högtalaren och ingår därför i priset. Allt du behöver utöver högtalarna är en förförstärkare, eller en volymkontroll som Genelec säljer lös för en knapp tusenlapp.
Digital monitor
Säg hej till 8330A, som ingår i Genelecs SAM-familj (Smart Active Monitoring). Den är faktiskt digital och har en digital XLR-ingång av professionell AES/EBU-standard. Den har dessutom en inbyggd digitalprocessor (DSP) som är förberedd för Genelecs rumskorrektion AutoCal. Genelec har insett behovet av att utveckla ett rumskorrektionssystem eftersom allt fler ljudtekniker sitter i små kontrollrum med ganska så dålig akustik. AutoCal gör det möjligt för högtalarna att uppföra sig någorlunda likadant oberoende av vilket slags miljö de hamnat i. Sådant kan naturligtvis vara en fördel för oss vanliga musiklyssnare också, särskilt om högtalarna ska stå på skrivbordet bredvid datorn.
Nätverk
Nätverksanslutningarna på baksidan är inte till för streaming eller digital ljudöverföring från dator, utan för att koppla ihop flera högtalare i nätverk. Du kan ansluta upp till 30 högtalare och subwoofrar tillsammans i ett nätverk, både i stereo och i 5.1-surround. Och du kan välja om högtalarna ska kopplas in digitalt eller analogt. För att utnyttja nätverksanslutningarna och rumskorrektionen behövs extrapaketet GLM 2.0 Monitor Manager System som kostar 4 000 kronor. Till detta ingår både programvara med intuitivt gränssnitt samt en mätmikrofon av hög kvalitet. Utan det här paketet fungerar högtalarna bara som ett par helt vanliga analoga monitorer. Du kan naturligtvis köpa till paketet vid ett senare tillfälle.
Ljudet som vanlig monitor
Jag har faktiskt haft högtalarna i ett halvår, men inte fått plats med dem förrän nu. Jag hade dem länge som helt vanliga monitorer till datorn, inkopplade balanserat till en Hegel HD12-DAC med volymkontroll. Ljudet är mycket fokuserat, utan att låta stressat eller sterilt på något sätt. Jämfört med exempelvis de betydligt billigare KEF Egg med separat subwoofer har 8330A inte samma djupbas, men däremot ett mycket större och oansträngt mellanregister och mycket högre upplösning längre upp i övertonerna. Oavsett om det är Tidal, Spotify eller radio som spelar så är ljudet ytterst detaljerat, samtidigt som det faktiskt engagerar – till skillnad från vad många tror om studiomonitorer. Röster och gitarrer imponerar mest. Det låter klockrent, samtidigt som det finns tillräckligt med tyngd för att det ska fungera utan en subwoofer. Stereoperspektivet är som fastspikat, med ett centrum som nästan låter som om det kommer från en särskild centerhögtalare. Fattas bara att det låter väsentligt bättre än ett par trådlösa datorhögtalare för 5 000 kronor, men även jämfört med dyrare utrustning låter 8330A häftigt. Jag kan återigen nämna de passiva Dynaudio Excite X18 som kostar 14 000 kronor och också låter väldigt bra och dessutom har en större bas, men som inte har samma snärt och detaljrikedom i mellanregistret. Och till dem ska en förstärkare läggas till i totalpriset.
Med rumskorrektion
När högtalarna står på skrivbordet är de placerade på var sin sockel så att de frigörs från bordsskivans resonanser. Man kan använda mycket, till exempel ett par tjocka rullar packtejp (!). Diffraktion från skrivbordet kommer dock fortfarande att påverka ljud och skapa en smula konstlad klang. Dags att prova med AutoCal-rumskorrektion. Det grafiska PC-gränssnittet i GLM 2.0-programmet är oerhört enkelt, där väljer du hur varje högtalare är placerad i rummet, om den är vänster eller höger (om den kopplas in digitalt) och om du har en subwoofer – som för övrigt måste komma från Genelec och ha stöd för det här systemet. Jag har testat med 7350A-modellen som kostar 11 000 kronor.
Skillnaden mellan med och utan rumskorrektion är stor. Oklarheter som uppstår i nedre mellanregistret och basen städas upp – skoningslöst. Det innebär att musiken står blottad med alla sina detaljer, på gott och ont. För en ljudtekniker är detta guld värt eftersom man hör allt som pågår i inspelningen. Men det innebär också att allt annat än de bästa inspelningarna låter bräcklig och anemisk. Speciellt poplåtar, där transienterna – och därmed livligheten i musiken – är bortplockade. Väldigt mycket musik låter helt platt.
Subwoofer
Subwoofern kopplas in, vilket hjälper en hel del. För det första integreras den enkelt och sömlöst, det är svårt att höra att basregistret kommer från en separat högtalare. För det andra ger den en större bottenklang i de lägsta oktaverna. Till och med platt popmusik får mer liv, men allra bäst låter dynamiska och levande inspelningar. En flygel får stor kropp, en kontrabas låter fylligare och musiken får rent allmänt en svartare bakgrund, med mer lugn och med ännu mer snärt när den ska.
Jag tycker fortfarande att ljudet är en smula sterilt. Det saknas värme. Fram med den digitala trollstaven, nämligen Sound Character Profiler som finns i kalibreringsprogrammet. Där hittar jag ”Strength”-funktionen. Den framhäver det övre frekvensregistret och genom att sänka den exempelvis fem snäpp så rundas diskantregistret av snyggt. Resultatet är ett varmare, mjukare ljud. Det finns mycket man kan leka med, till exempel att dra upp subwooferns nivå lite grand för att tillföra mer fyllighet och värme.
Men det viktigaste är att kanske att koppla in högtalarna digitalt i stället för analogt. Det ger bättre kontroll över ett nätverk av många högtalare, men det ger också musiken lite mer liv och dynamik. Detta beror på att man undviker två extra konverteringar. Musiken får helt enkelt mer spänst.
I vardagsrummet
OK, vi har alltså konstaterat att 8330A passar ypperligt som närfältsmonitor, även för musiklyssnare. Men hur fungerar de i vardagsrummet?
På ett par stativ i vårt lyssningsrum – som är lite mer dämpat än ett vanligt vardagsrum men inte är överdämpat på något sätt – gör monitorerna ett delvis ett bra jobb. De har egentligen bara en nackdel: de spelar inte högt nog. Man behöver inte dra på våldsamt mycket för att lysdioden på fronten ska blinka och indikera att förstärkardelen klipper. Att lyssna på musik till vardags på normal volym går utmärkt – ännu bättre med subwoofer – men det svänger aldrig ordentligt när man drar på. I vardagsrummet hade jag därför hellre haft något annat. Till exempel ovan nämnda Dynaudio Excite X18 ihop med en ordentlig förstärkare.
Slutsats
Genelec 8330A är en finfin studiomonitor, som är allt en ljudtekniker behöver för att ge varje musikinspelning ett optimalt ljud. Men tack vare sina kvaliteter är den också en mycket bra musikförmedlare, vilket gör den till ett bra val även om du inte mixar din egen musik. Ljudbilden förmedlas på ett ärligt och opolerat sätt, med fin dynamik och upplösning. Även med två högtalare inkopplade som ett helt vanligt högtalarpar till en förförstärkare – eller Genelecs volymkontroll för en tusenlapp – får du leta länge för att hitta en bättre datorhögtalare i samma prisklass.
Men det är med extrapaketet GLM 2.0 och subwoofern 7350A som det blir magiskt. Då får du avancerad digital rumskorrektion med ett otroligt enkelt gränssnitt och ordentlig tyngd i basinstrument. Prislappen är plötsligt närmare 30 000 kronor – men det kan det mycket väl vara värt, framför allt om du har svår akustik hemma. Den goda nyheten är att du kan börja med högtalarna och sedan bygga ut längre fram.
Som högtalare i vardagsrummet hade vi förmodligen valt något annat, helt enkelt för att 8330A inte spelar tillräckligt högt innan det klipper i förstärkaren.