För oss som hängt med ett tag i hifi-branschen är det roligt att se att DALI efter många år på den skandinaviska marknaden gör internationell succé med sina högtalare. På sätt och vis har ju vi kräsna nordbor varit med om att forma DALI till vad de är i dag, både med våra öron och våra plånböcker. Nu verkar det som om stora delar av Europa också har blivit förtjusta i det skandinaviska ”soundet”.
Vi ska inte sträcka oss så långt som att säga att framgångarna har stigit DALI åt huvudet, men deras uttalade ambitioner för den senaste högtalaren Fazon F5 har varit tämligen höga. Kanske inte lika skyhöga som för Megaline eller toppserien Euphonia, men ändå. Målet har varit att bygga en tvättäkta designhögtalare, med ett utseende som är lika välgjort som ljudet – och dessutom till ett förhållandevis överkomligt pris.
DALI är inte de första som försöker sig på just det här, men när vi läser om utvecklingen av F5 så är det uppenbart att danskarna har satsat alla sina resurser och sitt know-how i projektet. De sticker inte heller under stol med att det är Bang & Olufsen de vill utmana med F5-modellen.
Aluminium
I bilvärlden uppskattas aluminium för sin styrka och låga vikt, och sådana egenskaper är klara fördelar även i högtalarsammanhang. För det första är metallen väsentligt styvare än traditionella MDP-spånplattor, vilket betyder att kabinettets väggar kan göras tunnare utan att tappa i styrka. Det innebär en större inre volym för varje given storlek, och en djupare bas och rent allmänt bättre villkor för högtalarelementen. Aluminium kan dessutom gjutas i spännande former.
Av dessa skäl används aluminium ofta i designhögtalare. B&W har gjort det med sin XT-serie, Vienna Acoustics med Schonberg-serien och Linn med sina Komponent-högtalare. Och nu har DALI också gjort det.
I F5 är det rundade kabinettet gjutet i ett enda stycke, med inbyggda förstärkningsribbor, och även den inbyggda foten är av aluminium. Enda stället med trä är baffeln, som är en sandwich-konstruktion av MDF som både är fastskruvad och limmad mot aluminiumkabinettet. Någon hade kanske velat att hela högtalaren skulle vara gjord av aluminium, men det finns skäl att misstänka att två olika material bidrar till att dämpa resonanser, samtidigt som det förenklar montering av elementen vi eventuell service.
Ljudskulptur
Fazon F5 är en oerhört kompakt och elegant designhögtalare. Den smala, böjda formen med inbyggd sockel ger den en diskret framtoning, och kan faktiskt verka mindre dominerande i vardagsrummet än många stativhögtalare. Samtidigt är den otroligt snygg att titta på, från alla håll, precis som en äkta skönhet ska vara. Om svart pianolack känns förlegat är det fullt möjligt att piffa upp utseendet med vitt eller ferrarirött. Om du vill använda F5 i hemmabion finns det passande modeller att komplettera med i Fazon-familjen.
Högtalarterminalerna är inbyggda i sockeln vilket gör att det går att dölja alla kablar. Du kan antingen koppla in kablarna direkt på baksidan eller dölja dem under sockeln. En väldigt fiffig lösning! Det enda vi saknar är dubbla terminaler för bi-wiring eller bi-amping, som blir allt mer aktuellt med tanke på dagens hemmabioförstärkare.
Basporten sitter på baksidan, men trots detta kan F5 ställas nära väggen utan att basen blir för dominerande. Klangbalansen verkar vara anpassad för att högtalarna ska vara så lättplacerade som möjligt.
Ljudkvalitet
Att DALI har lyckats med utseendet är det ingen tvekan om, men de flesta designhögtalare har både detta och en annan egenskap gemensamt: kompromisser. Alldeles för ofta läggs för mycket pengar på det kosmetiska och då finns följaktligen för lite resurser kvar till ljudet, varpå slutresultatet blir varken eller.
I Fazon F5:s fall behövs det inte många takter musik förrän vi kan konstatera att danskarna har lyckats. Det låter äkta hifi, allt sitter som gjutet direkt! Man kan bli lurad av storleken men DALI-högtalarna har ett fundament och ett grepp om ljudet som bara tvättäkta golvhögtalare kan ha. Ljudbilden är stor, öppen och precis, och samtidigt väldigt trivsam att lyssna på. Det finns inga skarpa kanter eller uppenbara svagheter.
En vända med Nils Lofgrens ”Acoustic Live” vittnar om att de här högtalarna av aluminium låter särdeles naturligt och äkta med stränginstrument, precis som vi är vana vid från andra DALI-högtalare. F5 har tydliga släktdrag med sina kusiner i Mentor-familjen, men de har dessutom något mer. Ljudet är distinkt, ljust och öppet, men utan att diskanten är överenergisk, vilket vi ett par gånger har upplevt att Mentor-seriens dubbla diskanter kan vara. Vi uppfattar F5 som överlag varmare, lite mörkare och mer direkt i klangen. Mellanregistret är generöst och fylligt och får sångröster att låta fräscha och aldrig instängda.
Modern musik med häftig bas fungerar också utmärkt. Högtalarna har nämligen en väldigt potent basåtergivning för att vara så pass små. Basen får inte nödvändigtvis byxbenen att fladdra i vinden, men den är otroligt tydlig, rapp och dynamisk. Trumslagen i ”Moves like Jagger” med Maroon 5 har en exakt återgivning av basgitarr och syntbas. En sådan järnkoll i basen beror tveklöst på det styva aluminiumkabinettet, som är mycket ”dött” i klangen, och inte minst DALIs lätta träfibermembran som är kända för att ha en snabb respons.
För att klämma ut sådant välljud ur högtalarna krävs dock att du har en förstärkare av hög kvalitet. Fazon F5 behöver en kraftfull förstärkare för att gnistra, och om du tänker använda den som fronthögtalare i hemmabion får du nog titta närmare på de dyrare förstärkarna i 20 000-kronorsklasen för att göra den rättvisa. I en renodlad stereo kan du nöja dig med en bra integrerad förstärkare för lite drygt 10 000 kronor, till att börja med.
Slutsats
Vanligtvis har vi många klagomål på designhögtalare men DALI Fazon F5 är ett härligt undantag. DALIs stiliga skulptur är ett förträffligt alternativ till mer traditionella och fyrkantiga högtalare, utan att man behöver offra något i ljudet. Här får man en särdeles tjusig ljudkvalitet och ett läckert utseende på köpet!