Monitor Audio är en brittisk högtalartillverkare som är kända för att leverera högtalare som har mycket hög upplösning och som fungerar utmärkt med akustisk musik. De är däremot inte kända för att ge mycket bas. Men på senare tid har de lagt om stilen en aning och när vi testade Bronze BR6 för ett par månader sedan blev vi så imponerade över spelstilen, inklusive den spänstiga basen, att den utan tvekan belönades med ”Bästa köp”. Trots att Silver RS6 kommer från serien ovanför Bronze BR6 är högtalaren mindre rent fysiskt och har två baselement i stället för tre. Kabinettet är däremot kompaktare och styvare, och högtalarelementen är mer påkostade.
Precis som rivalen från B&W är Monitor Audios bidrag en 2,5-vägshögtalare, så att det ena baselementet spelar både mellanregister och bas medan det andra bara spelar bas. Allt för att få ett öppnare och klarare mellanregister, vilket är huvudregistret för de flesta instrument och kritiskt när det handlar om återgivning av röster.
Monitor Audio Silver RS6 har basportar både på båda fram- och baksidan för att sprida basen så bra som möjligt. Det kan vare en utmaning med tanke på avstånd till bakväggen, men om du märker att basen är lite för överdriven så kan prova med att täppa till de bakre portarna med pluggarna som ingår.
Ljudkvalitet
När den kraftfulla, integrerade förstärkare Esoteric AI-10 och CD-spelaren SA-10 är anslutna bjuder Monitor Audios högtalare på mycket upplösta och transparanta toner längst upp i registret. Elizabeth Frasers röst i Massive Attacks ”Teardrop” framträder i all sin prakt. Mycket imponerande. Ett bra snäpp bättre än ”lillebror” BR6 och faktiskt också ännu lite bättre än B&W DM684 i denna disciplin. Hör bara på hur slagverksinstrumenten omringar henne från alla håll, och ändå kommer hon klart och tydligt från mitten! Det tyder på bra spridning men också på en mycket bra dynamik i mellanregistret. Ljudbilden har ännu lite mer djup, och mer luft runt varje instrument, än med B&W-högtalarna.
Basrytmerna är också bestämda och har en bra tyngd. Mellanbasen är däremot lite väl svulstig, så basgitarren och syntbastonerna blir lite överfokuserade. Men Monitor Audios ”baspuckel” ligger lite längre ned i frekvens än B&W:s, så mellanregistret är tydligare hos Monitor Audio. Personligen tycker jag ändå att det låter bättre när den bakre basporten täpps till. Det låter mer linjärt. Ska man spela högt på en fest så kan man alltid ta bort pluggen igen.
Klassisk musik återges mer energiskt av Monitor Audio än av B&W. Det är mer stuns i cellorna och bättre attack i flygeln och det känns som om alla instrument har mer luft runt sig, även på djupet. Men basregistret är inte fullt lika linjärt som hos B&W och RS6 går inte heller lika djupt. Kontrabasarna och tuborna har ett bra driv i mellanbasen men de saknar lite finess och tyngd i förhållande till DM684.
Förstärkarbyte
När vi byter från Esoteric AI-10 till Rotel RA-1062 blir ljudbilden rent allmänt lite ”mattare” men det är uppenbart att Monitor Audios högtalare är lättare att driva än B&W:s. Mycket av kontrollen i ljudbilden behålls nämligen. Silver RS6 behåller kontrollen där DM684 blir lite ostabila i basen. Massive Attacks saftiga basrytmer låter mer kontrollerade och prydliga än när DM684 styrs av samma förstärkare. Röståtergivningen är också fortfarande bättre. Klassisk musik låter mer öppet och på det stora hela upplevs Monitor Audios som ett snäpp bättre än B&W. Det tyder på att med elektronik i ”rätt” prisklass är Silver RS6 ett ännu bättre alternativ än B&W DM684, som också är mycket fina högtalare!