Musiken på CD är, som de flesta nog känner till, inspelad med en samplingsfrekvens på 44,1 kHz. Och därför arbetade de första CD-spelarna med samma frekvens. Det dröjde däremot inte länge förrän någon kom på idén att läsa av signalen flera gånger, så kallad översampling. Tanken med översampling var att höja upplösningen på den digitala signalen och på så sätt minska bruset. På samma gång kunde man undvika de mycket branta – och ljudförstörande – lågpassfiltren som annars behövs för att urskilja signalen från samplingsfrekvensen 44,1 kHz.
Sedan dess har översampling varit mer eller mindre standard. Men ett par hifi-tillverkare, bland annat Audio Note och holländska Metrum Acoustics, anser att översamplingen gör mer skada än nytta och låter därför bli översamplingen i sina digitalomvandlare och CD-spelare. Vi har lyssnat på Metrum Acoustics toppmodell, Pavane, som kostar strax under 50 000 kronor.
NOS
Metrum Acoustics kallar tekniken i Pavane för NOS. Det är inte en förkortning för ”New Old Stock”, som det brukar, utan för ”NonOverSampling”. Men det är inte långt ifrån, eftersom tillverkarna av översamplingsfria digitalomvandlare ofta är tvungna att arbeta med gamla DAC-kretsar från CD-spelarnas barndom, som de hittar på restlager.
Metrum Acoustics har i stället utvecklat sin egen DAC-krets som kallas för Transient. Den klarar samplingsfrekvenser upp till 384 kHz (via USB-porten), men bara om originalsignalen har den samplingsfrekvensen. Den pillar inte på den inkommande signalens samplingshastighet.
Åtta DAC-kretsar
Det har inte snålats på delarna i Pavane, vare sig i antal eller i kvalitet. Medan de flesta ingenjörer skulle ha använt sig av en DAC-krets för att omvandla signalen, sitter här åtta stycken! För det första är Pavane byggd som dual mono-konstruktion, med separata kretskort och strömförsörjningar till varje kanal. En tredje strömförsörjning tar hand om de övriga logiska kretsarna.
För att få ett större dynamikomfång och lägre brusgolv fördelas konverteringen mellan två DAC-kretsar, som tar hand om den översta respektive nedersta delen av dynamikområdet. Och så är allting helt symmetriskt konstruerat. En Lundahl-utgångstransformator summerar den balanserade signalen till RCA-utgångarna.
Allt är inpackat i ett välbyggt aluminiumkabinett med glaslock. I hur hög grad mekanisk dämpning är nödvändigt i en DAC är en fråga som det råder delade – och starka – meningar om. Men dämpningen finns här i alla fall, och när vi kommer upp i den här prisklassen får det gärna se läckert ut också. Totalvikten ligger på 10 kilo.
Skötseln är enkel. Fem knappar på fronten aktiverar var sin ingång. Sedan finns det bara en av/på-knapp. Fjärrkontrollen är ännu simplare, eftersom den bara har en enda knapp som växlar mellan de fem ingångarna. Det finns ingen volymkontroll, så Pavane kan bara användas som DAC, inte som en digital förförstärkare. Det skulle annars ha sparat ett led i signalkedjan. Framför allt när varje led kostar som en bra begagnad bil.
Brutalt ärlig
Pavane är en brutalt ärlig DAC, som inte – i nämnvärd grad – lägger till eller tar bort något under signalbehandlingen. Rent klangmässigt är den särklassigt obeslöjad och framträdande. Akustiska instrument låter verkliga och närvarande på ett sätt som jag inte kan minnas ha hört förut. En klarinett låter verkligen som om den är gjord av trä. Och detaljerna! Man kommer på sig själv med att lyssna på hur varje sträng svänger i ett akustiskt piano. När det kommer ett stycke med elgitarr så kan man med kirurgisk precision höra vilken förstärkare som använts. Det innebär också att mindre lyckade inspelningar avslöjas i all sin brist på perfektion. Lyckligtvis händer detta mer sällan än förväntat. För Pavane lyfter fram detaljer i inspelningarna som hittills varit dolda.
Till en början känns atmosfären lite dämpad. Vid en närmare lyssning visar det sig dock att Pavane bara inte överdriver rummet utan återger det i den storlek det har på inspelningen. Täta, intima inspelningar är nakna i vardagsrummet. Men när det finns rymd – oavsett om den är äkta eller konstlad – på en inspelning så fylls vardagsrummet på både bredden och höjden.
Slutsats
Metrum Acoustics Pavane är en teknisk okonventionell DAC som bevisar att den normala metoden inte är den enda som kan ge ett bra resultat. Rent ljudmässigt är den fullt i klass med andra highend-omvandlare. Dess förmåga att förmedla ljudet av inspelningen tillhör de bästa. Om den passar dig beror på klangideal och resten av anläggningen. Men den är absolut värd att ta med i beräkningen när digitalt ljud ska konverteras i hög kvalitet. Dess största konkurrenter kommer knappast att vara andra digitalomvandlare, utan mycket ambitiösa digitala förförstärkare.