HiFi Rose RS130

Silkeslen upplösning

Koppla in HiFi Rose RS130 till en seriös digitalomvandlare och förbered dig på att tappa hakan. Så bra är den här streamern.

g358RS130SL o other0

(Foto: HiFi Rose)

Vi var inte de enda som blev knockade av sydkoreanska HiFi Rose när vi testade deras highend-streamer RS150B med inbyggd DAC. En 14-tums pekskärm som täckte hela fronten gjorde den lekande lätt att installera och använda, och viktigast av allt var ljudet helt enkelt fantastiskt.

Det vore ingen överdrift att säga att HiFi Rose slog igenom med dunder och brak på marknaden – vi sträcker fortfarande på oss och läser uppmärksamt varje gång det kommer ett pressmeddelande från Sydkorea.

Som vi gjorde när HiFi Rose lanserade ett nytt flaggskepp, streamern RS130 – denna gång utan DAC. En mer avancerad – renodlad – streamer med en 15,4 tums pekskärm som täcker hela fronten, precis som på RS150B.

RS130 stöder naturligtvis alla väsentliga streamingtjänster, och precis som RS150B före den kan flaggskeppet visa grafik på skärmen som liknar den förstärkare man redan har, så att den passar in i anläggningen. Den kan till exempel emulera det turkosa ljuset i VU-mätarna på en McIntosh-förstärkare. Eller den varma glödande färgen på en förstärkare från sjuttiotalets VU-mätare.

Förutom Tidal, Spotify, Qobuz och Apple Music har den AirPlay2, och självklart är den också Roon Ready. RS130 stöder 32-bitars PCM-ljudfiler upp till 768 kHz och DSD512.

(Foto: HiFi Rose)

Eftersom detta är en renodlad streamer så har den inga analoga utgångar alls utan måste kopplas till en separat digitalomvandlare. Det görs antingen koaxialt, optiskt, eller med 110-ohms XLR, och RS130 kan synkronisas med masterklockan i en DAC som kopplas till streamern med antingen 50-eller 75-ohms BNC, eller fiberoptisk USB via en så kallad SFP-adapter (Small Form-factor Pluggable).

Det är inte allt. RS130 har en HDMI-utgång också, så att man kan koppla den till en extern bildskärm eller TV. Det går också att streama trådlöst via Bluetooth eller WiFi med hjälp av en USB-dongel.

Vänder man den uppochned hittar man två skruvar som håller en liten lucka på plats. Under den går det att sätta in en SSD – upp till 4 TB – för att lagra musikfiler man rippar från exempelvis en CD-enhet som HiFi Rose RSA780.

USB-minne fungerar också, men de flesta som köper RS130 föredrar nog att koppla in den i nätverket. Då används en fiberoptisk kontakt som kräver en (medföljande) SFP-adapter för Ethernet-kabeln. Som nämnts finns här också en fiberoptisk USB DAC-utgång som kopplar ihop och synkroniserar klockorna i en RS130 och en HiFi Rose RD160-DAC. Det ska göra överföringen av signalen helt okänslig för brus av något slag.

Fiberoptisk USB via en SFP-adapter. (Foto: Lasse Svendsen)

OCXO

Streamern är byggd lite annorlunda än vi är vana vid. Strömförsörjningen, som är av linjär typ, använder en superkondensator som matas med ström och fungerar som ett slags batteri för signalbehandlingen. På så sätt anser HiFi Rose att de helt eliminerar brus från strömförsörjningen.

RS130 använder också OCXO-klockan (oven-controlled crystal oscillator) för att styra klocksignalen så exakt som möjligt. OCXO ska vara helt okänslig för yttre påverkan som temperatur, vibrationer, elektromagnetiska störningar med mera, och ska hålla klockfrekvensen stabil samtidigt som jitter reduceras till ett minimum.

(Foto: HiFi Rose)

Strålande app

Precis som RS150B och andra streamers kan RS130 styras med en app på mobil, iPad eller dator. Det följer även med en fjärrkontroll och hela fronten är som sagt en enda stor pekskärm som gör det lekande lätt att navigera i menyerna.

Med andra ord är allt enastående användarvänligt. Dels för att den stora skärmen ger en fullständig överblick över både inställningar och musiken som spelas, eller ska spelas.

Om man har en seriöst bra DAC är det ingen tvekan om att man kommer längre med RS130 än med många andra nätverksstreamers vi har testat. Kanske med undantag för ovan nämnda RS150B, och givetvis Auralics streamers, till exempel. Men de senare har omöjligt små skärmar som ser lite malplacerade ut och är definitivt inte lika anändarvänligt som den stora skärmen på RS130.

Så fort man har installerat streamern och kopplat den till en DAC, antingen en separat eller en som är integrerad i en förstärkare, loggar man in på streamingtjänsterna man föredrar. Har man en Roon-klient går den att ställa in – och då är det ett tips att gå igenom inställningsmenyerna som både förbättrar användarvänligheten och anpassar utgångarna på baksidan till mottagaren i andra änden.

RS130 och RD160 DAC. (Foto: Lasse Svendsen)

Ljudkvalitet

Vi har berömt användarvänligheten i HiFi Rose-produkter och RS130 är inget undantag. Det är inte bara den stora skärmen som gör streamern enkel att använda, utan också hur intuitivt det är att navigera i menyerna, antingen på skärmen eller i appen.

Att ställa in den tar inte särskilt lång tid. När man väl har anslutit sig till nätverket via Ethernet är det mesta klart. Det finns en hel del sekundära inställningar i menyerna, som jag rekommenderar att man läser användarmanualen för att få grepp om, men inte ens trebokstavsförkortningar och nya termer gör det särskilt svårt att förstå hur man optimerar inställningen av en RS130.

Till exempel om man kopplar den till HiFi Roses utmärkta RD160 DAC. Som vi också testade samtidigt som streamern.

Som en streamer kopplad på egen hand till en digital ingång på en förstärkare blir det direkt tydligt att RS130 öppnar upp ljudet på ett sätt som vi sällan hör. Även i den här prisklassen.

Ljudbilden är både öppen och genomskinlig, och början på Daniel Nordgrens album The Green Stone fyller rummet med ljud inspelade i naturen, på ett sätt som gör att om man blundar så kan man känna doften av blöt skog och kanske anar en lätt vindil som smeker över kinden.

(Foto: HiFi Rose)

Vackra Are We Running Out of Love från samma album presenteras på ett sidenlakan, och klangerna är så perfekt fokuserade och kristallklara att man måste nypa sig i armen.

Pianomusik som Jan Gunnar Hoffs Living, och Keith Jarretts konsertinspelningar från Blue Blue presenteras med en närhet och ett djup som man definitivt inte får med en WiiM-streamer. Hur bra den än är. Här finns en klangbotten i pianot som ger instrumentet en storlek som förstärker trovärdigheten.

Eftersom RS130 inte har någon form av analoga utgångar är man beroende av kvaliteten på DACen i andra änden. Hegel H190v eller Hegel H390 – som vi hade till vårt förfogande under testet – har båda utmärkta integrerade DACar. Det finns inget som förhindrar att man kopplar RS130 till någon av dem – och ljudkvaliteten kommer garanterat att få dig att häpna.

Av förklarliga skäl ville vi gärna prova streamern tillsammans med HiFi Roses egen RD160 DAC. Eftersom de är matchade till varandra med adaptrarna som ger optisk USB-anslutning mellan streamer och DAC.

En gammal inspelning med Bill Evans och Monica Zetterlund lät mjukt, varmt och nära med bara den optiska kopplingen mellan streamern och DAC. Men när vi kopplade ihop dem med SFP-adaptrarna och den tunna optiska USB-kabeln öppnade sig ljudbilden ytterligare. Kollegan Geir och jag satt bara tittade på varandra, ingen av oss sa något på flera sekunder. Sedan utbrast Geir: ”Oj vad det öppnade sig!

Ett påstående som inte är svårt att hålla med om.

Om man jämför RS130 med RS150B, som visserligen har en inbyggd DAC, är det större öppenhet i ljudet från RS130. Den har skarpare fokus och är mer nyanserad. På ett spår från Susanne Risberg Trios album Utfall uppfattade vi också dynamiken som stramare – eller mer expansiv, om man så vill.

Läs vidare
Exit mobile version