Dynaudio Focus 260

Lysande allroundare

Focus 260 är en kompakt tvåvägs golvhögtalare som inte är petig när det gäller musiksmak. Allt låter bra, med fin upplösning och en bred, stor ljudbild. Men den kräver en hel del av förstärkaren.

DynaudioFocus290 990

Strunta i att utseendet är trist och ospännande. Även om Dynaudios Focus 260 nästan ser ut som sin föregångare, Focus 220 II, har den nya modellen fått helt nya högtalarelement och delningsfilter. Som ska göra att den låter öppnare, mer genomskinligt, detaljerat och dynamiskt, och dessutom mer precist än någonsin. Och efter att ha testat nykomlingen är det ingen tvekan om att Dynaudio har lyckats. Men därmed inte sagt att detta är högtalaren för dig. Det är nämligen ett par saker du måste veta om den. Mer om det lite längre fram.

Bestyckning
Bortsett från silkesdiskanten är membranen gjorda av en blandning som heter magnesiumsilikatpolymer (MSP), alltså ett plastaktigt material av magnesium och silikat (kisel plus ett annat, ospecificerat grundämne). Typiskt för Dynaudio är dessutom de enorma talspolarna som sitter på baksidan av membranen och som ger en bättre kontroll över rörelserna.

Enkla terminaler
Många andra tillverkare sätter gärna dubbla högtalarterminaler på baksidan men Dynaudio föredrar att bara ha en uppsättning. Det betyder att du varken kan använda dubbla kablar eller två förstärkare till varje högtalare. Å andra sidan slipper du blecken mellan terminalerna som kan försämra ljudet om du kör single-wire.

Tufft jobb
Att ta över efter föregångaren Focus 220 II är inte lätt. I augustinumret 2010 fick de tampas i min egenkomponerade anläggning och mäta sina krafter med två andra system som mina kolleger satt ihop. Och även om vi på redaktionen inte helt kunde enas om någon solklar vinnare så var vi mycket förtjusta i högtalarna:

”Dynaudio-högtalarna har ett trivsamt mellanregister som är fängslande klart och distinkt. Basen är stram och välkontrollerad och har en exakt återgivning av tonhöjderna från övre mellanbasen och nästan hela vägen ned i avgrunden.” – Audun Hage

”Basen är stram, välkontrollerad och potent – kanske inte lika generös som i JBL-högtalarna, men jösses en sådan dynamik!” – Lasse Svendsen

I den anläggningen spelade högtalarna på den potenta integrerade Hegel H200 och digitalomvandlaren HD10 som ljudkort.

Framgång
Det visar sig att den nya högtalaren inte behöver frukta sin föregångare. För när vi driver Focus 260 med den eminenta förstärkaren Hegel H300 och har den påkostade nätverksspelaren Marantz NA-11S1 som ljudkälla är det en mycket stor och realistisk ljudbild som målas upp.

Diskanten samarbetar helt prickfritt med baselementen, vilket ger musiken och framför allt de viktiga sångrösterna en sömlös presentation. Och diskanten vägrar att hårdna till, inte ens på ganska så hög volym. Hör bara på den vackra klangen i rösten när Tori Amos dotter Natashya Hawley sjunger ”Job’s Coffin” från Tori Amos skiva Night of Hunters, som verkligen har en värdig ljudkvalitet i sin Deutsche Grammofon-utgåva. Rösten framträder klart och tydligt samtidigt som klangen från pianot breder ut sig mot sidorna, och flöjter och klarinett fyller ut allting till en salig dans av svävande toner.

Dynamik
14 bit/48 kHz-utgåvan av den närmast legendariska REM-plattan Automatic for the People från 1992 låter också sagolikt. Pianotangenterna på balladen ”Nightswimming” dansar lekfullt fram och tillbaka och Michael Stipes röst kommer ut i rummet.

Men det är viktigt att påpeka att den kraftiga Hegel-förstärkaren också bidrar till att skaka fram musiken ur högtalarna. Kopplar vi in Marantz PM-11S3, som är lite varmare i klangen, finns det inte lika mycket snärt i pianot. Jag tycker att högtalarna är lite mjuka och lena i mellanregistret, så att de behöver en förstärkare med mer attack för att komma till sin rätt. Även när man spelar lågt. En del av detta kan förmodligen tillskrivas att det handlar om en tvåvägskonstruktion, utan något separat mellanregister. Till exempel har storebror Focus 340 ett ännu mer distinkt mellanregister.

Basattack
Basregistret återges med snärtighet och glöd, återigen så länge högtalarna får en förstärkare som klarar av att pusha dem lite extra. Oavsett om det är rock eller hiphop som spelas slår baselementen takten på ett övertygande sätt. Det finns däremot ingen äkta djupbas, och även om basen blir fylligare när de ställs mot bakväggen kan det också göra den mer ostädad. Personligen har jag fått bäst och snabbast basrespons när jag täppt till basportarna med skumgummikuddarna som ingår. Basen blir visserligen lite tunnare men hänger samtidigt ihop bättre med resten av ljudbilden.

Rivaler
Dynaudio Focus 260 är en förbättring av föregångaren Focus 220 II eftersom den har ännu bättre sammanhållning mellan mellanregister och diskant. Men det finns helt klart konkurrenter att se upp för.

Till exempel kan förmodligen Sonus fabers större Venere 2.5 för ”bara” 27 000 kronor ge Dynaudio konkurrens, med sin stora och upplösta ljudbild och en mer generös och utsträckt basåtergivning. Och tack vare ett lägre pris får man pengar över till bättre elektronik. Dynaudio-högtalarna är däremot mer neutrala och ärliga.

System Audio Mantra 70 kostar 28 000 kronor och har ett mer energiskt och dynamiskt mellanregister och kan engagera mer när man spelar högt. Men Focus 260 låter mer musikaliskt på låg volym.

PMC Twenty 24 för 34 000 kronor ger tack vare sin transmissionslinje en djup och stram bas, i kombination med ett varmt och fylligt mellanregister. Men de är större och svårare att placera än Focus 260.

Dynaudio är alltså en lysande kompromiss mellan storlek, prestanda och pris.

Slutsats
Dynaudio Focus 260 är en kompakt tvåvägs golvhögtalare som inte bryr sig speciellt mycket om vad du har för musiksmak. Den låter bra med allt.

Kvinnoröster markeras väl i musiken, med bra upplösning i övertonregistret. Mansröster är också välfokuserade. Ljudbilden är bred, stor och luftig, och de många klangfärgerna från piano och andra stränginstrument återges med övertygelse.

Basåtergivningen är rapp och bra rent tonalt, och bas- instrumentens tyngd integreras sömlöst med deras övertoner. Det finns dock högtalare med djupare och större bas.

Focus 260 är inte de mest lättdrivna på marknaden, och de tjänar på en kraftig förstärkare med bra tryck i mellanregistret. Gillar du att spela högt kan det också hända att du bör se dig om efter ett par trevägshögtalare med separat mellanregister.

Läs vidare
Exit mobile version