De flesta av oss tillbringar mycket tid i bilen. För vissa av oss är det därför ganska så viktigt att stereon i bilen är bra. Dåligt ljud gör bilturen tråkigare om man gillar musik.
En gång i tiden var det enkelt att göra något åt ljudet. Man köpte helt enkelt en bättre stereo, större slutsteg och bättre högtalare, och lät montera in alltihop i stället för anläggningen som satt i bilen från början.
Nu för tiden är det inte riktigt lika enkelt. När man köper en ny bil så måste man välja anläggning samtidigt som man väljer färg på lacken, fälgar och annan utrustning. De flesta bilmärken har därför anläggningar som är anpassade efter bilen, från kända högtalartillverkare som Bose, JBL, Bang & Olufsen och Bowers & Wilkins. För att bara nämna några.
Anläggningarna finns ofta i flera versioner, med fler eller färre högtalare, och priset läggs till ovanpå bilpriset när man väljer extrautrustning.
Moderna ljudanläggningar är nära integrerade med bilens elektronik och att välja ljudkälla, ställa in volym och söka efter radiokanaler brukar göras med knappar på ratten. Fler och fler bilar – inte bara i lyxklassen – har en pekskärm där man växlar mellan navigering, luftkonditionering och musikstyrning genom att bara svepa med handen.
Allt är milt sagt ett snäpp mer sofistikerat än för bara 15 år sedan när man behövde leta efter små knappar på bilstereon bara för att byta radiokanal.
Skräddarsytt ljudsystem
Det är viktigt att föraren enkelt kan styra allting samtidigt som han eller hon kör. Inte bara för att det är mycket att hålla ordning på utan för att trafiksäkerheten är viktig. Man vill ju helst undvika att parkera i bagageutrymmet på bilen framför bara för att man fipplade med stereon.
Eller ännu värre, orsaka en svår olycka.
Moderna bilar har hög säkerhetsnivå och en av dem är Volvos nya XC90. En fullvuxen SUV med sju säten, fyrhjulsdrift, stort fokus på säkerhets och gott om plats för hela familjen.
En bil långtifrån Volvos traditionella herrgårdsvagnar för snusförnuftiga familjefäder, den ställer snarare upp i samma klass som vrålåk som Audi Q7, Range Rover och BMW X5. Stora stadsjeepar som alla kan utrustas med avancerade ljudanläggningar som utan problem kan tangera ljudkvaliteten på stereon hemma i vardagsrummet.
Volvo har valt att samarbeta med engelska Bowers & Wilkins, som har konstruerat ljudanläggningen i XC90. Eller rättare sagt: den ljudanläggning som heter Premium Sound Sensus Connect, med 12 förstärkare på sammanlagt 1 400 watt, 19 högtalare, FM- och DAB-radio, strömning från mobil och surfplatta – och CD-avspelning från mittkonsolen om man vill.
Som jämförelse består den enklaste anläggningen i en XC90, Performance, av sex högtalare och har 52 watts effekt. Det finns också ett mellanting som heter High Performance som höjer ljudkvaliteten ett snäpp med hjälp av 12 högtalare och 224 watt.
I en så stor bil som XC90 behövs det många högtalare för att sprida ljudet i den stora kupén. Vilket i sin tur behöver många förstärkare. Ljudkvalitet är en sak – en väsentlig sak om du frågar mig – men frekvensregistret måste anpassas efter bilens akustiska miljö. Annars riskerar man att till exempel basen blir luddig på grund av vägljudet utanför, och att diskanten drunknar i vindsus.
Inuti XC90 har B&W tagit i ordentligt. Premium Sound-anläggningen kostar strax under 34 000 kronor – plus en CD-spelare för 1 500 kronor – och har sammanlagt 19 högtalare som drivs av effektiva klass D-förstärkare. Varje dörr rymmer en diskant, ett mellanregister och en bas. Längst fram på instrumentbrädan – skinnklädd i vår bil, en T6 Inscription – sitter en centerhögtalare med mellanregister och diskant, och längst bak sitter ytterligare en uppsättning högtalare.
Plus en subwoofer med en 25 cm stor bas, som inte sitter i ett traditionellt basreflexkabinett utan är integrerad i bilens chassi så att en mycket större volym hjälper basfrekvenserna att sträcka sig ner mot 20 Hz. Det är djupare än vad många baslådor för hemmabruk klarar av.
B&W-högtalarna känns igen på de karaktäristiska gula membranen av Kevlar i mellanregistret. Fem av dem har 100 mm i diameter, två av dem 80 mm. Tillsammans med sju stycken 25 mm stora Nautilus-diskanter och fyra baselement på 165 och 200 mm, fylls den stora bilen med ljud framifrån och bakifrån. Förstärkarna levererar upp till 12 kanaler med 225 watts effekt och föraren kan välja hur ljudupplevelsen ska vara.
Lyxljud
Alltihop styrs från den stora pekskärmen mitt i instrumentbrädan och föraren kan välja 7.1-kanals surroundljud från Quantum Logic och fintrimma det så att allt låter optimalt för såväl föraren som alla passagerare, även de som sitter i baksätet längst bak.
Volvo och B&W har även samarbetat med svenska Dirac Research som har hjälpt till med programmeringen av ljudoptimeringen för de olika sittplatserna. De har till och med lagt in akustiken från Göteborgs Konserthus i anläggningen, så att om man väljer ”Konserthus” på pekskärmen så får ljudet lite större klang och ljudbilden känns större.
Det fungerade sagolikt bra med Beethoven-symfonier och opera, och fick musiken att låta som om den spelades i ett mycket större rum än en Volvo-SUV. Vilket ju också är tanken.
Konsertsalsläget passade inte lika bra med rock, pop och jazz, där musiken blev mindre intim och för distanserad. Då är det bättre att välja Studio-läget och eventuellt justera equalisern om man behöver mer eller mindre bas, mellanregister eller diskant.
Efter att ha hört otaliga B&W-högtalare, Mark Levinson-anläggningar i Lexus-bilar och Burmester i Porsche kan jag konstatera att B&W-anläggningen i Volvo XC90 är en av de bästa skräddarsydda anläggningarna jag någonsin har hört. Det låter renare än ljudanläggningen i en Tesla, spelar högre utan förvrängning än anläggningen i en Lexus, och har en ljudkvalitet på en nivå som man får jobba hårt med att överträffa i en hemanläggning med B&W-högtalare i samma prisklass.
Röster är klara och fokuserade utan att låta tunna, diskanten är distinkt om än inte alltför luftig och basen är så stenhård och precis att du känner den i ryggmärgen. Eftersom bilen är så tystgående och bekväm, som man förväntar sig i lyxklassen, behöver man inte heller spela högt för att njuta av musiken.
En no-brainer
Ska man köpa bil i lyxklassen väljer man en stereo av högsta klass. Särskilt om man väljer Volvo XC90. För 34 000 kronor extra får man en ljudkvalitet som absolut är i klass med bilens byggkvalitet och körkomfort. För en bil i den här prisklassen är B&W-anläggningen en no-brainer om man är över genomsnittet intresserad av musik.