Precis som Philips Fidelio är NuForce DDA-100 en förstärkare i miniformat och väger inte heller mycket mer än ett kilo. Fyra ingångar finns, inklusive USB, koaxial och två optiska. Inga analoga ingångar alls, alltså.
DDA-100 har så kallad digital förstärkning som omvandlar den digitala ljudsignalen till analogt i det allra sista steget, precis innan slutsteget. NuForce menar att det ger bäst ljud. Effekten specificeras till 2 x 50 watt i 8 ohm.
Förstärkaren styrs med en pytteliten och trist fjärrkontroll. Men den fungerar, och det är det viktigaste. Teckenfönstret har små lysdioder som är infällda i aluminiumfronten. Mycket läckert.
Ljudet
Så fort musiken strömmar ur högtalarna är det helt uppenbart vilket slags förstärkare vi har med att göra. Upplösningen, särskilt i diskanten, är helt vansinnigt bra. Cymbaler svävar, fioler likaså, och när Sarah McLachlan sjunger kunde hon lika gärna ha varit en ängel. Ljudbilden är stor och superluftig och har många egenskaper som drar direkta paralleller till dyr highend-utrustning.
Jeff Tweedys sträva röst markeras med härligt många nyanser. Samma sak med stråkarna på den finstämda balladen ”Jesus, etc”, och basgitarren är klangrik och upplöst.
Basåtergivningen övertygar på nästan alla sätt, men saknar lite fundament allra längst ned. Fast inte mer än att detta måste betraktas som en mycket välkonstruerad förstärkare. Drar man på hög volym så är det dock uppenbart att DDA-100 ger upp före de andra, bara ett litet snäpp över den billigaste Philips-förstärkaren.
Om du undrar vad det är för skillnad mellan denna och Wadias dubbelt så dyra PowerDAC så är det främst kraften det hänger på. Men upp till NuForce når sin gräns låter den helt enkelt sagolikt.
Har du femtusen kronor och letar efter en förstärkare som tar lite plats – och inte behöver analoga ingångar – så köp den här!