Har du 80 000 kronor att lägga på bild så får du en otroligt grym TV. Storleken är dock begränsad till 65 tum för OLED och 75 tum för en LCD-TV av högsta kvalitet. Det räcker inte om man känna kulorna vina genom rummet från actionfilmen eller gåshuden komma krypande när man tittar på en kuslig thriller. Storleken räknas, och bara en projektor kan leverera varorna för vana biobesökare. Även musikaler och romantiska komedier ger bättre inlevelse med en gigantisk bild.
Men maffiga upplevelser kräver mer än bara storlek, annars hade man kunnat lägga 10 000 kronor på första bästa projektor och nöjt sig med det. I det här testet jagar vi riktiga godsaker, med en highend-bild som på flera områden överträffar den man hittar i biografsalongen.
4K
TV-marknaden har för länge sedan anammat 4K Ultra HD-upplösning som ger en mer knivskarp bild än vanlig HD-upplösning. Men projektortillverkarna har hamnat på efterkälken. I praktiken är det bara Sony som erbjuder äkta 4K-upplösning för under 400 000 kronor. Deras billigaste 4K-projektor heter VPL-VW260ES, kostar 50 000 kronor och gav oss en helt strålande bildkvalitet på vår 140-tums filmduk.
Inga andra projektortillverkare har lyckats ge oss äkta 4K till överkomliga priser, men många av dem – inklusive JVC – skryter ändå med det, trots att bildpanelen har lägre upplösning. Vad de gör är att använda så kallad shifting-teknik. Den går ut på att en optisk linsförskjutning speglar pixlarna från panelen och förskjuter ljuset från dem en fjärdedels pixelbredd horisontellt. På så sätt får man en dubbel uppsättning pixlar som blinkar fram och tillbaka växelvis – så att vår hjärna uppfattar det som om det är en komplett, superupplöst bild på duken – i stället för två sammanflätade bilder med lägre upplösning. Rent subjektivt ger detta en skarpare bildkvalitet än vanlig HD-upplösning, även om det alltså inte är äkta 4K.
Två rivaler
I det här testet tar vi oss an två rivaler. Sony VPL-VW360ES, som har äkta 4K-upplösning, ska mäta sina muskler med JVC DLA-X7900, som använder pixelskiftning.
JVC tar igen lite genom att ha en mycket högre kontrast än Sony, och som vi vet är en av JVC:s stora styrkor en kolsvart svärta.
I övrigt har de två projektorerna många liknande egenskaper. Till exempel elektronisk optikjustering, och med två linsminnen kan man spara en inställning för 16:9-filmer och en för 2,35:1. Båda projektorerna har bildinterpolering för mjukare rörelse, även med 4K-material. De stöder också HDR10 som ger ett större dynamikomfång i färger och ljus med Ultra HD-material.