Alla behöver inte 3D, men de som är sugna – och dem förstår vi verkligen – rör sig i ett farvatten där urvalet är begränsat till ett fåtal modeller. Till skillnad mot TV-sortimentet, där 3D-modellerna numera finns i många storlekar och prisklasser, är 3D-projektorerna så få att de går att räkna dem på ena handens fingrar. En del av orsaken är att marknaden inte riktigt har hunnit ta fart när det gäller 3D, vilket i sig kan bero på att det finns begränsat med filmtitlar med 3D. På senare tid har det dock dykt upp flera nya spel med 3D, Sony har till exempel släppt 50 nya 3D-spel bara till PlayStation 3.
På sikt lär det alltså inte råda någon brist på saker att titta på. Inte heller när det gäller TV-program, det har ju redan sänts provsändningar med fotboll och annan sport i 3D – fast det lär nog ta en liten stund innan marknaden för tredimensionell film får upp farten ordentligt.
Men det ser ljust ut för dem som vill njuta av 3D och som behöver material till upplevelserna. Och precis som vanligt är upplevelserna mer fängslande ju större skärm man har. Det gäller i synnerhet om man har en projektor, som utan vidare kan sprida en 100 eller 150 tum stor bild på filmduken, uppemot 200 tum om man får plats på väggen. Under optimala förhållanden kittlar det ordentligt i nackhåren när ett kolossalt brinnande flygplan försöker landa rakt i ansiktet på dig. Så verklighetstroget kan 3D vara om bilden är stor nog. Och bra nog.
Kortare funktionslista
Detta är den tredje projektorn vi testar som visar 3D. Och den billigaste. Fast det är klart, helt gratis är den ju inte med tanke på att den kostar 40 000 kronor – alltså 15 000 mer än vår referens Epson EH-TW5500 och nästan tre gånger så mycket som Mitsubishi HC4000, som båda är strålande i full-HD.
Å andra sidan är en JVC-projektor inte något man köper för att bara koppla in till ett PlayStation och en kabel-TV-box i hemmabion. Som alla JVC:s projektorer är DLA-X3 snäppet vassare än det mesta, och en renodlad hemmabioprojektor för alla som är villiga att betala lite extra för 3D. Och som tittar mycket på film och vill ha en stor biokänsla på en generöst tilltagen filmduk.
Tack vare tre av JVC:s D-ILA-bildpaneler – som bygger på samma teknik som i de dyrare X7- och X9-modellerna – är förutsättningarna för en hög bildkvalitet de allra bästa.
Som vanligt finns det skillnader mellan de olika modellerna. Till exempel har X3 ett mindre kontrastomfång än X7 (som vi testade i februarinumret): 50 000:1 jämfört med 70 000:1. X3 har en 16-stegs bländare som kontrollerar ljusmängden medan X7 kombinerar sofistikerad lamp- och bländarstyrning som ger en ännu högre kontrast. X3 saknar också de dyrare modellernas mer avancerade kalibreringsmöjligheter. Den har inte någon ISF-kalibrering (Imaging Science Foundation) med färgjustering i sju axlar eller något förinställt THX-läge. Avsaknaden av avancerad färgjustering (Color Management System) skrämmer nog entusiasterna att krossa spargrisen och satsa på X7 i stället.
Men trots begränsade kalibreringsmöjligheter finns det tillräckligt att pilla på för den som vill. Och bildkvaliteten är inte dum direkt ur kartongen heller, utan någon justering över huvud taget.
Installation
Bilden är faktiskt riktigt fin. När man har packat upp projektorn och fått den på plats, på maximalt 6,13 meters avstånd om man vill ha en 100-tums duk, bör man gå igenom grundinställningarna. Det gäller att hitta en film med många olika slags scener och sedan justera ljus, kontrast och färgmättnad till naturliga nivåer, så får man en bra utgångspunkt för ytterligare fintrimning. Under alla omständigheter rekommenderar vi alltid en riktig kalibrering, vilket man ofta kan beställa samtidigt som man köper projektorn och som kostar ett par tusenlappar.
Projektorn levereras utan 3D-glasögon, de är extrautrustning och kostar 1 800 kronor. Det behövs också en sändare till glasögonen för ytterligare 800 kronor. Sändaren styr 3D-bilden till glasögonen med en bildfrekvens på 120 Hz, men i praktiken är bilden ändå lite hackigare än om man tittar på samma film i 2D. Den blir mörkare också, eftersom aktiva glasögon släpper igenom mindre ljus till ögat. Därför måste man ha en filmduk som inte är för grå, och helst har ett positivt gain-värde (ljusreflektion). Till exempel ett värde på 1,2 vilket reflekterar tillbaka mer ljus från duken.
Högre gain-värde är dock en kompromiss. Man tappar lite svärta i 2D-material, så det är en känslig balansgång att hitta kontrast och svärta som ser bra ut i både 2D och 3D.
X3 har fått JVC:s förbättrade Clear Motion Drive-teknik (även kallad Creative Frame Interpolation) som lägger till extra bildramar enligt ett mönster som kallas interpolation. Det ger en jämnare videovisning och mindre hackiga rörelser när 2D-film visas med 24, 25 eller 30 bildramar i sekunden. Den har också tre olika inställningar för anpassning till filmduken, som ställer in ljusstyrka och kontrast så att bildkvaliteten blir helt optimal.
Videokvalitet
Precis som X7 har X3 ett motorstyrt objektiv med 2x zoom, så att man styr zoom, fokus och konvergens från fjärrkontrollen. Konvergensfel kontrolleras genom att förskjuta konvergensen (förhållandet mellan pixelprecisionen i färgerna röd, grön och blå) en halv pixel horisontellt, Inställningen är inte hundraprocentigt exakt, men är bättre än att inte ha någon justering alls.
Objektivet har ett läge för extra brett 2,35:1-format som är avsett att användas med en så kallad anamorfisk lins som man monterar framför objektivet för att få den extra breda så kallade cinemascope-biobilden.
X3 skapar väldigt trovärdiga 3D-effekter. Under testets gång noterade vi få problem med crosstalk, som är när de två delbilderna (som tillsammans skapar 3D-effekten) inte passar ihop helt perfekt, så att det dyker upp en tunn extrakant runt konturer. Precis som de flesta 3D-projektorer uppvisar X3 tendenser till crosstalk, men när den väl syns är effekten så marginell att den är försumbar. Fenomenet syns tydligare i vissa filmer än i andra, men rent allmänt gör projektorn ett bra jobb med att kontrollera crosstalk.
Effekten av djup i kända filmer som Avatar förstärker känslan. Djupkänslan är inte bara till för att skapa tuffa effekter som man häpnar över, vilket många lite mer spektakulära 3D-filmer mest tycks vara intresserade av nu för tiden. När man väljer 3D-inställningen höjs färgtemperaturen till 8500 grader Kelvin (fast det går att ställa in själv) och ljusstyrkan ökar. Vilket betyder att fläkten snurrar fortare, varpå den annars så tysta projektorn väsnas märkbart mer. Lösningen är att sänka ljusstyrkan på lampan, fast då försvinner en del detaljer i skuggor.
Färgerna och kontrasten är övertygande i 3D, med riktigt intensiva färger i filmer som Avatar och Alice in Wonderland. Svärtan är inte helt i klass med X7:s, inte kontrasten heller, och jag var tvungen att ständigt justera ljus och kontrast – inte bara efter olika filmer, utan efter olika scener.
I 2D behövde inte bildkvaliteten fintrimmas konstant. Där formligen gnistrar det om X2. Även i två dimensioner är bildkvaliteten enastående och har massor av tryck i färger även om man har dämpat mättnaden till en mer naturlig nivå. Och bildskärpan är mycket hög. Lite flimmer i 24 Hz-filmer får man dock räkna med. Man kan experimentera med CMD för att dämpa hackandet, men på en del filmer går det inte att bli av med det helt och hållet.
X3 matchar definitivt Epson EH-TW5500 när det gäller upplevd kontrast. Skillnaden är inte stor men färgerna från TW5500 förefaller vara ännu mer verklighetstrogna – när projektorn är korrekt kalibrerad.
Slutsats
Det är svårt att förbise DLA-X3 om man vill ha stora filmupplevelser i 3D. JVC-projektorn kombinerar mycket hög bildkvalitet i 2D med 3D-effekter till marknadens lägsta pris.
De mest kräsna cineasterna väljer möjligtvis den mer påkostade X7, den har dessutom full CMS-färgkalibrering och justering av gråskalan som gör att bildkvaliteten kan bli ännu högre.
Men för alla andra är X3 mer än värd pengarna, särskilt om man vill välja i hur många dimensioner filmerna ska visas. Man kan få både strålande 2D-kvalitet och fin 3D på en 200-tums duk, och en så tung hemmabio är det väl ingen som säger nej till.