De förmögna har det bra, sägs det, och det gäller särskilt de som körs runt i baksätet på BMW:s elektriska i7. Åtminstone om de har kommit ihåg att kryssa för det coolaste tillbehöret till den 5,4 meter långa limousinebilen: BMW Theater Screen.
Det är en 31,3-tums 8K-skärm i bredformat som svängs ner från taket ovanför baksätena, vilket ger passagerarna en helt unik bioupplevelse. Skärmen kan kombineras med Executive Lounge Seating, VIP-säten med elektrisk justering av fotpall, baksätesrygg, massage och ventilation. Vilket gör det extremt bekvämt att koppla av med ett avsnitt av favoritserien på väg till nästa styrelsemöte.
Har man dessutom valt Bowers & Wilkins 4D Diamond Surround Sound System, ett ljudsystem med svindlande 1 965 watts uteffekt fördelat på 35 högtalare, får man bättre ljud och bild i sin i7 än vad de flesta har hemma.
Den stora skärmen och B&W-systemet finns även i bensinversionen av 7-modellen, men vår testbil var den elektriska i7 xDrive60. Som levereras med ett 101,7 kWh-batteri och en teoretisk räckvidd på 625 km. Med hjälp av elmotorer med sammanlagt 544 hk och 745 Nm i vridmoment gör bilen noll till hundra på 4,7 sekunder, i nästan total tystnad. Perfekta förutsättningar för ett riktigt bra ljudsystem, alltså.
Business class
Systemet styrs från pekskärmen fram, men passagerarna i baksätet kan också styra det från 5,5-tums pekskärmar i dörrarna. Där kan de även ställa in massage, värme, kyla och luftkonditionering.
Bilens långa hjulbas ger mycket bra benutrymme i de individuellt justerbara sätena. Höger baksäte kan levereras som ett lounge-säte med elektriskt justerbart lårstöd och fotpall och ryggstödet kan fällas tillbaka i business class-stil. Trycker man på skärmen i dörrarna och väljer loung-säte så skjuts passagerarsätet i framsätet hela vägen fram mot instrumentpanelen och en liten fotpall fälls upp som man kan vila fötterna på.
Theatre Screen
Den 31,3 tum stora skärmen i taket fälls sakta ned när Theater Screen väljs, antingen från en knapp i taket, på skärmen i instrumentpanelen eller på skärmarna i dörrarna. Men bara om framsätena har skjutits fram en aning för att ge plats åt skärmen när den rör sig. Med andra ord kan det vara lite svårt att sänka ner skärmen om bilen kör. Det är bäst att aktivera den innan turen börjar, för så fort skärmen är på plats kan framsätena vara i sina normala lägen.
Samtidigt som skärmen sänks ner dras de motorstyrda gardinerna fram och täcker sidorutorna och bakrutan. En gardin stänger av ljuset från glastaket med LED-lister och sedan är det bara att trycka på play.
Eller vänta lite.
För att kunna titta på något på skärmen alls måste man antingen koppla in en extern källa via HDMI, till exempel en surfplatta, eller välja Fire TV:n som är integrerat i skärmen. Med Amazon FireTV kan man bland annat komma åt Amazon Prime, det är bara att logga in. Men det går inte att använda CarPlay eller Android Auto som källa. Det är egentligen ingen stor nackdel, men det hade gjort allt mycket enklare om man bara kunde logga in på streamingtjänsterna man prenumererar på i mobilen och sedan casta till skärmen.
Foto: Lasse SvendsenSom är knivskarp. Och väääldigt bred. Det extrema bredformatet ger passagerarna tre val. Om man kan leva med lite beskärning kan videon visas i hela skärmens bredd, annars kan man behålla originalformatet och välja om innehållet ska visas till vänster, till höger eller i mitten på skärmen.
Det finns bara justering av ljusstyrkan när skärmen är nedfälld, inga alternativ för att justera färger eller kontrast. Det spelar egentligen ingen roll, för bildkvaliteten är häpnadsväckande bra. Med 8K-upplösning går det inte att klaga på skärpan. Det kan man inte göra på ljudet heller.
Surround Sound
En i7 kan utrustas med ett ljudsystem som har högtalare placerade överallt i hela kupén, eller så kan den utrustas med ett häftigt Bowers & Wilkins 4D Diamond Surround Sound System. Då har man totalt 1965 watt fördelat på 35 högtalare i hela bilen. För att ge en riktig surroundeffekt sitter flera av dem i taket och kraftfulla subwoofers med rumpskakare i sätena ger nästan samma 4D-känsla som man kan få på en biograf med 4D-ljud.
Man märker tydligt när basen fortplantar sig i kroppen och ljudet väller fram när en actionscen utspelar sig på den breda skärmen. Ljudbilden är stor, klar och kraftfull och man kan spela högt utan att det skär i öronen. De som sitter i framsätet tycker kanske inte att det är riktigt lika kul med allt ljud från baksätet, men då kan man koppla in ett par Bluetooth-hörlurar eller öronproppar.
Att sitta i baksätet när till exempel Dune rullar över skärmen är en upplevelse man inte får i någon annan bil än BMW i7. Vissa kommer att tycka att sittställningen är lite sned eftersom skärmen hänger i taket och inte kan fällas ner framför ansiktet. Men den kan vinklas och skjutas fram och tillbaka tills man hittar en vinkel och ett avstånd som är bekvämt.
Slutsats
Ljudet bidrar i allra högsta grad till att lyfta biokänslan, men det går också att ansluta Bluetooth-hörlurar om man vill se en film utan att störa föraren. Fast det är helt klart att B&W-systemet på högvarv och en riktigt bra film på duken ger de riktigt stora upplevelserna.
Helt gratis är det dock inte. man måste börja med en i7 och sedan lägga till skärmen och 4D-systemet från B&W, utöver all annan utrustning man vill ha. Det ger ett ganska häftigt totalpris – men extrakostnaden för att lägga till enbart Theatre Screen är inte alls orimlig. Om barnen eller du själv tillbringar många timmar i baksätet är det helt klart värt de extra pengarna. Om inte annat kan du se ett avsnitt av din favoritserie under tiden batteriet laddas.