3 ultra short-throw-projektorer

Maxad bild på miniavstånd

Du måste inte ställa projektorn fem meter bort, de här tre kan stå alldeles under filmduken! Otroligt användarvänligt – men hur är det med bilden?

Ultra short SPREAD 46664

(Foto: Tillverkare)

Sugen på stor bild i hemmabion men har ingen möjlighet att placera projektorn tillräckligt långt bort från duken eller väggen – och vill inte heller täcka väggen med en stor TV på 80 tum?

Då är en projektor med ultrakort projektionsavstånd – eller ”Ultra Short-Throw” (UST) – en spännande lösning.

Med hjälp av speciell optik med extrem projektionsvinkel kan en Ultra Short-Throw-projektor stå helt eller nästan intill väggen den ska projicera på och fortfarande ge en bild på mellan 60 och 100 tum. Definitivt tillräckligt stort för att ge en bra hemmabiokänsla.

Fördelar

Fördelarna är uppenbara. För det första behöver du inte dra långa kablar från videokällan till projektorn. Och det blir mycket enklare för de som bara vill plocka fram projektorn vid speciella tillfällen. Ställ bara fram den på en bänk intill en vit vägg och ta bort den efteråt. Å andra sidan befinner vi oss i en prisklass som nog passar dem bäst som vill använda projektorn en hel del.

En annan viktig fördel är den här: alla som har tittat på film med en projektor vet hur irriterande det är när någon reser sig ur soffan och går framför projektorn så att stora skuggor kastas på duken. Med en sådan här projektor kan man aldrig blockera bilden.

Nackdelar

Det finns flera nackdelar. För det första är det stor skillnad på avståndet från linsen till den nedre och övre delen av bilden. Detta måste optiken kompensera för, så att skärpan blir korrekt i hela bilden. Även geometrin kan lätt bli helt fel. En vanlig projektor skulle ge en trapetsformad bild om den stod alldeles intill väggen och projicerade bilden snett uppåt. I en UST-projektor måste optiken ta hänsyn till detta. Men det räcker inte med optik som kompenserar perfekt för en sned projektion av bilden. Ytan som bilden visas på måste också vara helt slät. Varje liten knöl eller ojämnhet orsakar synliga snedvridningar. Detta beror på att bilden projiceras med en så extrem vinkel att den minsta ojämnhet i väggen förstoras många gånger. Alltså bör du ha en helt slät, vit vägg. Helst målad med dukfärg. Ska du ha en riktig filmduk så måste den vara ramspänd eller en solid skiva – inte en nedrullningsbar ”rullgardin”, den är för slak och ojämn för sådana här projektorer.

Tre projektorer

Ursprungligen gjordes sådana här närfältsprojektorer för installationsmarknaden, men man kan konstatera att samma behov även finns för hemmabruk. Därför går det numera att hitta ett urval av UST-projektorer som passar i vardagsrummet. Vi har hittat tre stycken, alla med Full HD-upplösning (1080p).

DLP

Optoma och BenQ har var sin DLP-projektor i den överkomliga prisklassen upp till 15 000 kronor. DLP-tekniken har fördelen att nästan vara underhållsfri, eftersom den inte använder färgfilter eller luftfilter. I stället är det ett färghjul som snurrar i hög hastighet och som med hjälp av tusentals små speglar – en för varje pytteliten pixel – reflekterar en primärfärg (RGB) åt gången. Eftersom allt går så fort luras hjärnan att tro att alla färger visas samtidigt och inte växelvis. Man blir bara påmind om det när plötsliga färgsjok i rött, grönt och blått dyker upp hastigt och sedan försvinner lika fort igen. Detta händer framför allt när man flyttar blicken över vita föremål mot en svart bakgrund. Vit text mot en mörk bakgrund kan vara en riktig mardröm för personer som är känsliga för denna så kallade ”regnbågseffekt” som DLP-tekniken lider av.

LCD och laser

Epson har lösningen för regnbågskänsliga ögon: LCD-projektorn EH-LS100. LCD-tekniken visar alla primärfärger samtidigt, genom ett färgfilter, och har därför ingen regnbågseffekt. LCD har dessutom fördelen att var och en av färgerna har full ljusstyrka, medan DLP-projektorer ofta har lägre intensitet i färgerna än i vitt ljus eftersom DLP-färghjulet även har ett vitt segment för att öka ljusstyrkan. LCD uppfattas därför ofta som mer färgsprakande. Men LCD har ett luftfilter som bör rengöras regelbundet och bytas ut efter 2 000–3 000 timmar.

Epson LS100 kostar dubbelt så mycket som Optoma HD31UST och BenQ W1600UST, bland annat för att den har en avancerad och dyr laserdiod som ljuskälla i stället för en kvicksilverlampa. Fördelen med lasern är att den är extremt stabil över tid, till skillnad från en kvicksilverlampa som kan degraderas ojämnt i färgspektrat och därför ge felaktig färgbalans efter en längre tid. Laser har dessutom en enormt lång livslängd. Mer än 20 000 timmar betyder nästan 20 års användning om du tittar på film tre timmar om dagen – varje dag. Det är stor skillnad mot 3 000–4 000 timmar för en normal kvicksilverlampa, som då ger 3–4 år om den används lika ofta. Men även om en ny lampa kostar ett par tusenlappar så är det inte på egen hand en anledning till att priset fördubblas. Epson-projektorn bör också ha en synligt bättre bild!

Läs vidare
Exit mobile version