Sony satsar på e-sport och tävlingsspel med skärmen Inzone M10S. En 27-tums OLED-monitor med en extrem uppdateringsfrekvens på 480 Hz. Och ett pris på 18 000 kronor som gör att förväntningarna är skyhöga.
Design och byggkvalitet
Det första som slår mig är den eleganta designen. Skärmen har ett minimalistiskt utseende utan synliga kontroller eller störande element på framsidan. Stativet är imponerande välkonstruerat och har en mycket kompakt bas som ändå ger bra stabilitet.
Skärmen utstrålar förstklassig byggkvalitet och det som är av plast nästan omöjligt att se skillnad mot det som är aluminium i basen. Vikten är bara 6,2 kilo inklusive stativ, vilket gör skärmen mycket lätthanterlig.
Höjdjustering på 120 mm, möjlighet att vinkla upp och ner och så mycket som +/-180 graders vridning ger bra flexibilitet, men jag saknar möjligheten att rotera skärmen i sidled. Speciellt om man skulle vilja ha skärmen vertikal, det går inte.
Anslutningar och funktionalitet
På baksidan sitter två HDMI 2.1-portar och en DisplayPort 2.1. Detta är den senaste standarden som stöder datahastigheter på upp till 80 Gbit/s. Men här är standarden av underkategori UHBR10, som är den lägsta specifikationen som begränsar bandbredden till 40 Gbit/s. Det betyder att man fortfarande måste använda komprimering (DSC) för att kunna spela med full upplösning och uppdateringsfrekvens. Det är en liten besvikelse för en skärm i den här prisklassen.
Dessutom hittar vi två USB-A-portar och en USB-B-uppströmsport för anslutning till PC. Ett 3,5-millimeters hörlursuttag gör det smidigt att koppla in hörlurar.
Blixtsnabba spelprestanda
När det gäller prestanda måste det påpekas att 480 Hz är helt onödigt för de flesta spelare – även de som spelar på en seriös nivå. Men om du är en tävlings-gamer och spelar spel som Counter-Strike 2 och Valorant, där varje millisekund räknas, kan det absolut vara en fördel. Markörrörelserna är silkeslena även på skrivbordet och tillsammans med OLED-panelens extremt snabba responstid på 0,03 ms blir rörelser kristallklara utan märkbara eftersläpningar.
Skärmen är G-Sync-kompatibel och stöder FreeSync för att förhindra uppbrytningar (tearing). Visst VRR-flimmer kan dock förekomma i mörka scener, vilket är vanligt med OLED-skärmar men ändå en smula irriterande.
Bildkvalitet
Precis som förväntat levererar OLED-panelen exceptionell kontrast med perfekt svärta. Ljusstyrkan är specad till 275 nits i SDR, där de flesta andra konkurrenter uppger 250 nits. I praktiken ser jag ingen speciell skillnad mellan denna och andra OLED-skärmar, men jämfört med en ljusstark LCD-skärm bleknar OLED i ljusa omgivningar. Men sänk ljusstyrkan och var beredd på att bli imponerad av OLED-bildkvaliteten!
Den nya subpixelstrukturen med RGWB (röd, grön, vit, blå) ger också betydligt bättre textåtergivning än tidigare OLED-paneler. Äldre WOLED och QD-OLED har irriterande magenta- och cyan-färgade kanter runt text, men här ser text skarp och ren ut, även i 1440p-upplösning. Fram tills nu har jag hållit mig till 4K-upplösning (3840 x 2160) med OLED-skärmar av den här anledningen.
Detta gör M10S till en utmärkt allroundskärm, som även passar för kontors- och webbanvändning, inte bara för gaming. Den är också bra att redigera foton och video på, i Standard-färgläge.
HDR hade kunnat vara bättre
HDR-prestanda är å andra sidan mer varierande. I HDR anges skärmen nå 1300 nits i små högdagrar. Men den allmänna ljusstyrkan dämpas fortfarande för mycket i HDR. Detta görs för att ge mer överskott till de ljusa HDR-effekterna. Som blir imponerande i filmer och spel, men i genomsnitt är det för lite ljus i scener, speciellt i Display HDR-läget som ska vara det ”renaste” HDR-läget. Det blir betydligt bättre i Cinema-läge, men jag är fortfarande inte helt övertygad. Här borde Sony antingen ha haft en hårdare justerad tone mapping från fabrik, för att balansera HDR-effekterna så att de är mer anpassade till den genomsnittliga ljusstyrkan. Eller, ännu hellre, gett användaren en möjlighet att justera graden av tone mapping. Som skärmen ser ut nu föredrar jag SDR.
Bra färger, men…
Färgtäckningen är stabil, med 98,5 % av DCI-P3-färgrymden. Fabrikskalibreringen hade dock kunnat vara bättre. Gaming-läget har lite blåstick, medan Cinema-läget känns undermättat. Personligen tycker jag att Standard-läget har den bästa balansen.
Det är extra viktigt med OLED-skärmar att färgerna är bra direkt ur kartongen. De kan nämligen inte kalibreras med verktyg som Calibrite ColorChecker Display och Datacolor Spyder X2. De har ännu inte fått OLED-profiler som kan användas. Calman gör jobbet, men till ett helt annat pris.
Det speciella FPS Pro-läget, utvecklat i samarbete med e-sportteamet Fnatic, är intressant. Det efterliknar TN-panelernas karaktäristik med blekare svart, som många spelare är vana vid. FPS Pro+ går ännu längre genom att framhäva fiendefärger som rött, men även blått är tydligt markerat. Det handlar om personlig smak, men är inte funktioner som jag tycker är värda att betala mycket extra för.
Programvara och extrafunktioner
Om du är Windows-användare kan du ladda ner Sonys programvara Inzone Hub för att enkelt justera inställningar och skapa profiler för olika spel och program. Ett 24,5-tumsläge låter dig krympa bilden om du föredrar en mindre skärmstorlek i tävlingsspel. Då sänks även upplösningen till 2368 x 1332 pixlar, så att det är lättare för grafikkortet att hantera höga skärmfrekvenser.
Konkurrenter
Med prislappen 18 000 kronor har Sony Inzone M10S stenhård konkurrens. Till exempel har ASUS ROG Swift PG27AQDP liknande specifikationer till nästan 30 procent lägre pris. Vill du ha en hög uppdateringsfrekvens men klarar dig med 360 Hz finns det flera bra alternativ som kostar betydligt mindre.