Razer Freyja

Razer Freyja vill göra spelandet till en fysisk upplevelse

Razer Freyja är tillverkarens andra produkt hittills som har Sensa HD Haptics. Sitsen möjliggör en helt ny realism i spelandet.

Freyja 460 R4 NE Padding Outline Ripple R0

(Foto: Razer)

Razer är kända för sina gamingdatorer, möss, headset och tangentbord. Men de är inte rädda för att tänka utanför boxen och presentera vilda idéer. På CES-mässan i Las Vegas har de alltid med sig ett eller flera iögonfallande koncept. En del är rena önskedrömmar, medan andra förverkligas i ett senare skede.

På CES i januari 2024 presenterade Razer Project Esther; en sittdyna med haptisk feedback som låter spelaren känna effekterna av spelet på nära håll. En vild idé – men här är den ändå. Sätt dig bekvämt tillrätta på Razer Freyja!

Läs också Elektronisk lyx-smäll Razer Kraken V4 Pro är ett imponerande headset av högsta klass. Och haptisk feedback ger spelet en fysisk dimension.

Razer Freyja är den andra produkten hittills som har Razer Sensa HD Haptics-systemet. Den första var headsetet Razer Kraken V4 Pro, som vi testade nyligen. Haptisk feedback innebär att känselsinnet tas med i spelet. När du blir träffad av ett svärd eller en projektil i spelet känns det i kroppen. Haptisk feedback kan också förmedla mer subtila effekter, som till exempel en mullrande känsla när magi är inblandat i spelet – eller när en stridsvagn passerar i närheten.

Att göra Freyja som en kudde istället för att bygga in Sensa HD Haptics i en stol är ganska smart eftersom det är ett betydligt billigare. Och så kan den även användas av de som redan har en bra stol. Inklusive konkurrenternas.

Sittdynan täcker sits och rygg och passar troligen alla gamingstolar – och alla andra skrivbordsstolar. Dynan fästs med tre elastiska remmar.

Trådlös med kabel

Razer Freyja är trådlös i den meningen att effekterna överförs utan kabel. För PC används Razers egen 2,4 GHz-standard, men man kan även få rump- och ryggmassage för mobilspel på Android. Man slipper dock inte kabelanslutning, eftersom de sex aktuatorerna (elmotorerna) i kudden kräver så mycket ström för att fungera att batteridrift inte är ett alternativ.

En liten kontrollpanel med tre knappar på själva dynan gör att man kan slå på och av, välja styrkan på de haptiska effekterna och välja mellan 2,4 GHz-anslutning och Bluetooth.

Observera dock att programvaran för styrning av sittdynan endast fungerar för PC och Android. Playstation- och Apple-fans lämnas ute i kylan.

En spark i baken

Jag har tidigare provat Sensa HD Haptics i ett headset där motoreffekterna var inbyggda i öronkåporna. Razer Freyja är mycket mer övertygande. För det första påverkar aktuatorerna själva kroppen, vilket känns mer naturligt än att bara ha den snurrande känslan i huvudet. Och för det andra finns det sex punkter för påverkan: fyra i ryggen och två under skinkorna. Det blir inte mycket mer personligt och relevant än så!

Med det sagt är vi fortfarande i början av utvecklingen av haptisk feedback. Tekniken finns på plats; nu handlar det om att hitta rätt sätt att använda den.

Haptisk feedback i spel är jämförbart med surroundljud i filmer. De bästa filmerna idag omsluter oss i en bubbla av ljud. Men det har varit en lång utveckling som började med några lasereffekter i Star Wars 1977.

Razers styrprogramvara kan nu extrahera haptiska effekter från ljudspåret i spel och filmer. I de bästa fallen tillför det realism, och i de mindre lyckosamma fallen distraherar det från handlingen.

(Skärmdump: Razer)

Vägen framåt är att spelen ska innehålla ett ”effektspår” som tolkas av den haptiska hårdvara som spelaren kan ha. Och exakt kartläggning av var effekten träffar: Blev du träffad i vänster axel eller höger ländrygg?

(Skärmdump: Razer)

I början är det frestande att skruva upp effekterna för att få ut så mycket som möjligt för pengarna. Därefter skruvar man långsamt ner effektkontrollen tills man når en nivå där man inte medvetet känner av effekten, men där den fortfarande förmedlar en stämning.

Antalet spel som programmerats specifikt för Razer Sensa HD Haptics är fortfarande mycket begränsat (knappt 20 titlar i skrivande stund), men nya tillkommer varje vecka.

Läs vidare
Exit mobile version