Ingen av Anthems receivrar har mer funktioner och utrustning än man egentligen behöver i hemmabion. Förutom internetradio, en 12-volts styrutgång och ett par IR-kontakter för ström- och fjärrstyrning av andra apparater finns det inget extra på baksidan. MRX 700 har bara fyra HDMI-ingångar och ett minimum av förstärkarkanaler, alltså sju stycken. Det finns inte någon multikanals analogingång för SACD-spelare. Receivern stöder inte heller DSD-avkodning via HDMI, så om du har en multiformatspelare måste den kunna omvandla DSD till flerkanalig PCM om du ska kunna få ut ljudet ur HDMI-utgången.
Anthem har däremot fokuserat på ljudkvalitet. Det innebär bra omvandlare och en robust effektförstärkardel med en rejäl ringkärnetrafo, och inte minst en ovanligt avancerad rumskorrektion. En ljudfunktion vi saknar är möjligheten att bi-ampa frontkanalerna i en vanlig 5.1-anläggning.
Användarvänligheten är mycket bra. Det beror inte bara på att funktionaliteten är grundläggande, utan också på att skärmmenyerna är mycket överskådliga. Vad som däremot är lite krångligt är att köra rumskorrektionen. Den görs nämligen via RS232-porten på baksidan, som kopplas till en Windows-dator (har du en Mac måste du installera Windows med Boot Camp). Mikrofonen som ingår är en seriös historia och i kartongen ligger även ett förtroendeingivande mikrofonstativ. När mätningen är gjord (vi mätte upp 5 platser i rummet av maximalt 10) kopplas datorn och mikrofonen ur. Du kan dessvärre inte växla mellan kalibrerat och okalibrerat ljud direkt från fjärrkontrollen.
Ljudet
Men i mina öron är det inte heller nödvändigt, för även om MRX 700 låter väldigt bra i okalibrerat läge så stramas perspektivet till och känslan växer betydligt efter korrektionen. Både i stereo och surround låter allt fantastiskt sömlöst.
Även om Pioneer SC-LX85, Yamaha RX-A3010 och Onkyo TX-NR5009 är väldigt bra på vad de gör så ligger MRX 700 en bit före när det gäller ren ljudkvalitet. I synnerhet med musik i stereo fick vi det största haksläppet. Golvhögtalarna Dynaudio Focus 340 behöver egentligen ingen draghjälp i basen, men efter kalibrering är det en stor fördel att ha en subbas. Basen blir särdeles utsträckt och helt klockren. Kontrabasen i Rickie Lee Jones jazzlåt ”Dat Dere” är mer trovärdig än med någon annan testdeltagare, och rösten markeras otroligt upplöst i mitten av ljudbilden. Mellanregistret har en värme som förför och dynamiken är gnistrande.
Action eller drama i hemmabion spelar ingen roll, Anthem-receivern suger in oss i en äventyrsvärld där vi tror på allt som händer. Allt sker i en sömlös och superupplöst ljudbild, där det dessutom finns tillräckligt med kraft för att skicka salvor av bomber och granater genom rummet så att vi nästan måste ducka i soffan.
Slutsats
Om du inte behöver fler än sju högtalare, nätverksstreaming och femtioelva ljud- och bildkontakter, utan hellre vill ha ett så bra ljud som möjligt, är det Anthem du ska ha. Den har verkligen en härlig upplösning, superdynamik och den bästa rumskorrektionen vi har testat. MRX 700 utmärker sig inte våldsamt mycket om man jämför med dess konkurrenter när det gäller enbart kraft, för både Onkyo, Pioneer och Yamaha kan ställa upp med lika mycket muskler. Men MRX 700 klarar sig fint i den disciplinen också, och har dessutom det där lilla extra som gör att den äntrar ljudtronen! Bästa köp!