Utseendemässigt är Regas nya Elicit en av de tuffaste förstärkarna vi har sett i den här prisklassen. Eleganta kylflänsar syns genom de utskurna hålen i topplattan och de coola, röda lysdioderna runt volymratten, som anger hur hög ljudnivån är, ger en riktigt smakfull touch. Förstärkaren är symmetriskt konstruerad och har en väldimensionerad ringkärnetransformator i mitten. Rega har lagt ner mycket möda på att det inte ska finns någon intern förvrängning i signalvägen, därför är bland annat strömförsörjningen till för- och effektförstärkarsteget samt de digitala kretsarna som styr ljudnivån fullständigt separerade från varandra.
Förstärkaren är specificerad till 82 watt per kanal och har fem linjeingångar och en förförstärkarutgång om du skulle vilja koppla in en extra effektförstärkare för att bi-ampa högtalarna. Den finns dessutom två subbasutgångar.
Ljudkvaliteten
Det första som slår oss med Elicit är hur silkeslent och upplöst den låter. En flygels övertoner är ytterst luftiga och eleganta, och ljudbilden sträcker sig långt ut mot sidorna. Det finns en nyansering hos tonerna som placerar Rega i en klass ovanför både H/K och Electrocompaniet rent kvalitativt. Responsen är snabb och tangentanslagen har en fin snärt. Det saknas inte mycket attack heller, även om Elicit är lite rundare än vissas konkurrenter för lite drygt 20 000 kronor (NAD M3, Hegel H200). Vi hade dock velat ha en lite större dynamisk kontrast, Regas förstärkare är inte den bästa vi har hört på att markera skillnader mellan högt och lågt.
Singer/songwritern Heather Novas röst artikuleras på ett mycket bra sätt. Klangen från stämbanden skildras mycket realistiskt. Det enda vi saknar är lite mer fokus i nedre mellanregistret. Det märks tydligt på cellon, som kunde ha varit fylligare och lite kraftigare. När trummorna kommer in hör vi en lite plattare ljudbild än vi förväntade oss.
Detta är egenskaper som gör att Regas favoritmusik inte är hiphop. Snarare är Elicit något för dem som lyssnar mest på kammarmusik och mindre krävande klassisk som Haydns, Mozarts och Beethovens enklare verk. Och då helst tillsammans med ett par briljanta stativhögtalare eller små men välljudande golvhögtalare. Det är nämligen inte djupbaskontrollen som är den här förstärkarens starkaste sida, så subbasutgångarna kan komma väl till pass.