Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8 med Harman Kardon Premium

Volvo med Harman Kardon-ljud

Elbilen Volvo XC40 är en sagolik bil, framför allt i den här versionen.

Volvo XC40 bak scaled 1

Foto: Lasse Svendsen

Den helt elektriska versionen av XC40 är den roligaste Volvon länge. Den distinkta designen tillsammans med fartresurser som man förknippar med sportbilar är en väldigt tilltalande kombination. För många är Recharge Pure Electric P8 AWD den perfekta XC40:n, men det är fyra saker som man absolut måste bocka av på utrustningslistan innan man skriver under köpekontraktet.

Som vi påpekade i vårt första test av XC40 får man inte glömma värmepumpen, eftersom den inte är standardutrustning. Adaptiv farthållare bör också vara standard, så glöm inte att kryssa för den. Och köp inte en XC40 med standardljudsystem.

Harman Kardon-systemet borde vara standard. Foto: Lasse Svendsen

Bilen kan nämligen utrustas med ett mycket bättre system från Harman Kardon, mot ett relativt måttligt pristillägg, och under förutsättning att man inte hatar musik så är det den anläggningen man ska ha i sin XC40. Vi hade också valt det elektriska glastaket, eftersom det skapar en mycket ljusare och luftigare atmosfär i den annars kolsvarta kupén.

Panoramaglastaket ger en luftigare och ljusare kupé. Foto: Lasse Svendsen

Det förbättrar trivseln betydligt. I synnerhet som man bara kan välja den elektriska XC40 med svart interiör, inte ljusa lädersäten i kombination med en ett ljust tak som man kan om man i stället väljer plugin-hybriden av XC40.

Foto: Lasse Svendsen

Men för många är den elektriska versionen mer intressant. Efter vår grundliga genomgång och testkörning i januari så vet vi det.

Läs också Elektrisk fullträff från Volvo Volvos första elbil har allt som behövs för att bli en storsäljare, men det finns två saker man måste tänka på.

Under XC40-skalet hittar vi samma drivlina som i Polestar 2. Det betyder fyrhjulsdrift, 78 kWh batterikapacitet, maximal räckvidd på 417 km och stöd för 150 kW-snabbladdning. Det är gott och väl innanför kraven för många som överväger att köpa en elbil, och om man lägger till att bilen kan dra släp på 1 500 kg och lasta 75 kg på taket så inser man att den 4,43 meter långa Volvon även är ett praktiskt alternativ i elbilsklassen.

Halvelektrisk dragkrok. Foto: Lasse Svendsen

Snabb är den också. Med ett vridmoment på friska 660 Nm och 408 hk (300 kW) går Volvon från stillastående till 100 km/h på 4,9 sekunder! Det är snabbare än Porsche Macan S, som kostar dubbelt så mycket, och lämnar till exempel Skoda Enyaq iV80X långt bakom sig.

Volvon är dessutom snabbare till hundra än Teslas kommande Model Y Long Range, som å andra sidan har 88 km längre räckvidd.

Foto: Lasse Svendsen

Harman Kardon med 600 watt

Den elektriska XC40 är baserad på Volvos utrustningspaket R-Design. Det innehåller ett ganska tamt och anemiskt ljudsystem, som aningen vagt kallas High Performance, så vi rekommenderar att man hellre väljer Harman Kardon Premium Sound. Det är väl värt pengarna för de som inte kan leva utan musik i bilen. Harman Kardon-systemet kan inte väljas helt för sig, det ingår i två paket:

Navigering och ljud, som kombinerar navigering med Harman Kardon-systemet, och Lounge-paketet som även inkluderar panoramaglastak och 360-kamera. Då går man från 10 högtalare till 13, plus subwoofer.

Foto: Lasse Svendsen

Ljudet är optimerat för XC40-kupén av svenska Dirac Unison, som har fintrimmat ljudet i högtalarna med avancerad digital ljudbehandling. Och systemet kan spela i stereo eller 7.1-kanals surround. För att lyckas med detta sitter det en 80 mm stor fullregisterhögtalare i var och en av C-stolparna bakom baksätet, och i bagageutrymmet finns en integrerad 20 cm subwoofer som tar hand om de djupaste tonerna.

Ljudinställningarna för Harman Kardon-systemet. Foto: Lasse Svendsen

Baksätespassagerarna har 15 cm bas/mellanregisterhögtalare samt 9 mm diskanter i dörrsidorna, men fram har Volvo valt en annan lösning. Där har de inte fått plats med bas/mellanregister, i stället har de valt 10 cm mellanregister längst upp i dörrsidorna och 19 mm diskanter i A-stolparna. Basen kommer från en 20 cm subwoofer, placerad i en ventilerad kammare för att ge mer effekt i basen.

Här under sitter en 20 cm stor subwoofer. Foto: Lasse Svendsen

Det märker man tydligt. Håller man handen under handskfacket så känner man vibrationerna från baselementet. Surroundeffekten fram tas om hand av en centerhögtalare med 10 cm-element som sitter mitt i instrumentpanelen, ovanför en 12,3-tums pekskärm som kör Googles Automotive-operativsystem.

Mobilladdning. Foto: Lasse Svendsen

Någon equalizer finns inte, men det går att justera bas-, diskant- och subwoofernivån och man kan välja hur stark surroundeffekt man vill ha. Mitt råd är att skruva upp diskanten till nästan max, den är för dämpad från början, och öka subwoofern bara en smula, men lämna basen i mittenläget.

Här sitter det också en subwoofer. Foto: Lasse Svendsen

Ladda ner strömningstjänster direkt till bilen

Då passar balansen i ljudet ett varierat musikutbud. Oavsett om det kommer från radio, mobilen, Spotify eller Tidal. De två senare kan installeras i bilens operativsystem. Man loggar in på ett Google-konto och trycker på Google Play, deras app-butik, laddar sin favorittjänst och loggar sedan in med sina användaruppgifter.

Diskanthögtalare fram. Foto: Lasse Svendsen

Det fina med att göra på detta sätt är att det är enklare att styra musiken när appen är installerad i bilen. Som naturligtvis har Google Maps och Google Assistant integrerat.

Google Play. Foto: Lasse Svendsen

Om man har kommit ihåg att välja trådlös mobilladdning när man beställde bilen kan man bara lägga telefonen i facket framför mittkonsolen för att ladda och styra musiken med röstkommandon. Det fungerar felfritt.

Centerhögtalare i instrumentpanelen. Foto: Lasse Svendsen

Det enda vi saknar är Apple Carplay, som man kan få i Polestar 2, och det är klart att ett potent system från Bowers & Wilkins, som man kan få i större Volvo-modeller, är ännu tuffare, men Harman Kardon-systemet sparkar ifrån sig bra i XC40 också.

Surroundhögtalare bakom baksätena. Foto: Lasse Svendsen

Jämfört med det så kallade High Performance-systemet får man kraftfull bas, bra dynamisk kontrast och en mycket bättre balanserad ljudbild. Basen hänger med bra även man får lust att vrida upp volymen i den annars väldigt tysta Volvon. Trummor, gitarrer och basgitarrer har en fin fyllighet i ljudbilden.

Högtalare i bakdörrarna. Foto: Lasse Svendsen

Klangen drar lyckligtvis mer mot varmt och fylligt än tunt och gällt, det ger till exempel stråkar och sång mer djup och naturlig ljud. Här kommer High Performance-systemet till korta, om man byter från Leon Bridge Bad Bad News till Dagnys Somebody är det slående hur mycket mer engagerande rytmen blir med Harman Kardon.

Tidal och Sptotify kan laddas ner och installeras. Foto: Lasse Svendsen

Slutsats

Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8 är det perfekta valet för många som funderar på en elektrisk SUV i kompaktklassen. Den är snygg och bekväm att köra, de elektriska sätena i vår testbil är en lyckad kompromiss mellan komfort och stöd för lår och rygg, och med panoramataket av glas blir det mycket trevligare och mindre klaustrofobiskt i bilen. Särskilt för de som sitter i baksätet. Om man inte behöver ännu längre räckvidd, eller ännu större lastutrymme, är den elektriska Volvon ett spännande alternativ i den här klassen. Vi skulle inte bara kryssa för värmepumpen och adaptiv farthållare, utan även välja glastaket med panoramautsikt och naturligtvis Harman Kardon-anläggningen. För oss är det den perfekta Pure Electric-versionen av XC40.

Foto: Lasse Svendsen
Läs vidare
Exit mobile version