Volkswagen ID.5 GTX

Den finaste ID:n

Med en rundad bak är ID.5 den snyggaste av Volkswagens elbilar. Fyrhjulsdrift gör GTX-versionen extra skön att köra och äntligen håller ljudanläggningen måttet.

Volkswagen ID5 GTX SPREAD

Volkswagen ID5 GTX SPREAD

Volkswagens elbilssatsning står inte stilla, det är ingen tvekan om att de menar allvar med ID-bilarna – som alla delar samma MEB-plattform. Familjebilen ID.4 var 2021 koncernens klart mest sålda över hela världen och då räknar vi med både Skoda Enyaq, Audi e-tron och VW ID.3. Att folk älskar SUV- och crossover-bilar är uppenbart.

Volkswagen ID5 GTX. Foto: Geir Gråbein Nordby

Personligen är jag inte överdrivet förtjust i bakänden på ID.4, jag tycker den är lite klumpig.  Synd, för bilen är annars skön att köra, har bra räckvidd och har mycket utrustning för pengarna.

Den tuffare 5:an

Därför är det glädjande att Volkswagen har lanserat ID.5, och ännu bättre att den precis som 4:an finns i en GTX-version med fyrhjulsdrift. Och en extra motor, som hjälper till att höja antalet hästkrafter från 204 till 299. Du kommer bara åt alla hästarna i max 30 sekunder, om batteriet har mer än 88 procents kapacitet. Med andra ord måste du ladda batteriet helt för att uppleva bilen när den är som piggast.

Läs också Behöver mer ös! Volkswagen ID.4 är en fin bil att köra, men utan möjligheter att uppgradera stereon känner man sig aldrig som kung på vägen.

Främre stötfångaren på GTX-versionen är delvis lackerad, delvis räfflad, medan den på standardversionen har gallerimitation av svart plast.

LED Matrix-strålkastare är standard på GTX och har man väl blivit van vid sådana så är allt annat strunt efteråt. Man kan verkligen lysa upp vägen på natten med sådana, till exempel verkar Hyundai Ioniq 5 som jämförelse vara utrustad med två stearinljus. Det är ingen tvekan om vilken av de två jag helst skulle vilja köra upp till fjällen i på vintern.

Volkswagen ID.5 GTX är mer strömlinjeformad än ”tvillingen” ID.4. GTX. Foto: Geir Gråbein Nordby

Bra bagageutrymme

Bagageutrymmet är inte nämnvärt mindre än i SUV-versionen ID.4, faktiskt är det pyttelite större under hatthyllan (549 liter mot 543 liter). Fäller man ner baksätena och lastar upp till i taket rymmer ID.4 200 liter mer. Petitesser.

Du kan dra upp till 1200 kilo på släpvagn om den har egna bromsar. Annars är det 750 kilo som gäller. Men lasta på taket får du låta bli, om det är viktigt får du titta närmare på ID.4 GTX.

Gott om bagageutrymme. Foto: Geir Gråbein Nordby

Rikligt med extrautrustning

Precis som i ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 e-tron finns det gott om plats i baksätena, med bra takhöjd för två vuxna. Framsätena är sportstolar i ID.5 GTX (och ID.4 GTX) som formar sig bättre efter kroppen, utan att för den skull kunna kallas för skålade.

Bland extrautrustningen i testbilen finns elektriskt justerbara säten (12-vägs) med minnesfunktion och dessutom massage. Skönt om man är stressad på vägen till ett viktigt möte. Panoramasoltak finns också på plats, liksom ljuddämpande sidorutor fram och 3-zons luftkonditionering.

Infotainmentpaket+ innehåller Head-up-skärm med augmented reality (AR) och infotainmentskärmen är på 12 tum.

Med Förarassistentpaket+ har du alla digitala körassistenter. Inklusive filhållare och skyltigenkänning, samt adaptiv hastighetskontroll som även anpassar hastigheten i kurvor och rondeller. Du får också en 360-graders vy runt bilen, men den är så hårt beskuren runt bilen på skärmen att jag personligen inte ser poängen med att ha den i stället för en vanlig backkamera med 360-graders parkeringssensorer.

Sportpaket+ har adaptivt chassi med dämpare som anpassar hårdheten till valt körläge. När den är som bekvämast är ID.5 väldigt bekväm för att vara en elbil (alla elbilar är styvare än vad man är van vid om man kör fossilt) och i Sport-läge biter den sig fast fint i kurvorna.

Bättre ljudsystem

Volkswagen var sena med att erbjuda förbättrade ljudsystem, men nu är de äntligen på plats.

Volkswagen Sound System sägs ha sex högtalare, men varje gång jag räknar får jag det till åtta. Inklusive centerhögtalare och subwoofer som äntligen finns på plats. Subwoofern tar visserligen hälften av platsen i facket för laddningskabeln, men tillför ljudet så mycket att jag inte hade velat vara utan den.

Ljudet från ljudsystemet i ID-bilarna har alltid varit välbalanserat, men ganska så platt och trist i basregistret. Med subwoofern blir basen tyngre och fylligare och huvudhögtalarna får koncentrera sig på det viktiga mellanregistret. I stället för att behöva ta på sig en för stor uppgift genom att även försöka sig på bas.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Resultatet är att musiken i ID.5 GTX återges med ett större lugn och en mer övertygande kontrast, där diskanten också upplevs luftigare eftersom den får den djupare basen att luta sig mot. Vrider du upp volymen känner man rytmerna i en helt annan grad, men utan att det blir överdrivet. Och spelar du lågt blir det fylligare. Jag gillar den här anläggningen bättre än Bose-systemet i både Ioniq 5 och Nissan Ariya.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Bättre upplevelse med ID.5 GTX

Det var en tydlig förbättring av körglädjen när vi bytte från den bakhjulsdrivna Skoda Enyaq iV 80 till den fyrhjulsdrivna Enyaq Sportline iV 80X. GTX gör samma skillnad med ID.5. Visserligen baserat på vårt test av ID.4, men det är samma bil med undantag för bakdelen.

GTX-versionen är betydligt piggare. Den vanliga bakhjulsdrivna varianten är bekväm men kanske lite tråkig att köra, medan det finns betydligt mer underhållning att hämta ut från GTX-egenskaperna. Snabbare start, mer lyhörd ”wattpedal” och bättre känsla av underlaget.

21-tummarna gör definitivt jobbet. Frågan är dock om inte 20-tumshjul är vettigare, både prismässigt och viktmässigt med tanke på nyttolast och räckvidd. Foto: Geir Gråbein Nordby

GTX har 20-tumsfälgar som standard, i stället för 19. Testbilen är däremot utrustad med 21-tumsfälgar och hjulen greppar bra och slirar sällan. Man får köra ganska hetsigt på torrt väglag för att sätta igång ESP:n, och dämparna och chassit är alltid med på noterna. I en bil som har perfekt viktfördelning. Hur bra den är under vinterförhållanden återstår dock att testa.

Bilen känns extremt säker och välkontrollerad och 6,3 sekunder för noll-till-hundra under optimala förhållanden är allt man behöver. Bilen är smidig, men ändå inte utpräglat sportig. Det är ingen idé att försöka tävla mot en Tesla Model Y Long Range, speciellt inte en Performance. Men att ID.5 GTX är en duglig familjebil, det är helt säkert.

Bara för att ha det sagt: även 20-tumsdäcken fungerar ypperligt och personligen hade jag nog satsat på att spara ett par kronor där, plus fått lite längre räckvidd.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Digitala svårigheter

Mina problem med ID-plattformen, oavsett om bilen heter ID.5 GTX, ID.4 eller ID.3, är de haptiska knapparna på ratten och mittkonsolen. Och även takluckan. De blanka ytorna inbjuder inte bara till fett- och smutsfläckar från otvättade fingrar. Jag blir inte klok på responsen. Man vänjer sig vid allt, sägs det. Men nu har jag testat både ID.3, ID.4 och Cupra Born. Och nej, jag vänjer mig inte riktigt vid hur trögt knapparna reagerar. Man trycker på en knapp och förväntar sig att känna klicket. Och det kommer, men inte förrän efter något som känns som en halvsekund. Det gör att man vill trycka hårdare nästa gång, som om det skulle hjälpa. Det gör det inte.

De haptiska knapparna är inte de bästa vi vet … Foto: Geir Gråbein Nordby

På plussidan gillar jag det grafiska gränssnittet på infotainmentskärmen, där funktionerna ligger i tydliga staplar. Men själva skärmen är lite för trög, tycker jag. Man sveper med fingret, men det känns som om bilden alltid ligger en halv fingerrörelse efter.

Annars gillar jag att bilen har både trådlöst CarPlay och Android Auto, och det egna kartsystemet är också bra. Head-up-skärmen är lika bra som i de andra, men förarskärmen som sitter fast i ratten på ID-bilarna visar ändå samma information mitt framför ögonen, så HUD känns överflödigt. Tyvärr är HUD-visningen en del av Infotainmentpaket+ och kan inte väljas bort utan att även ta bort det förbättrade ljudsystemet och dessutom den inbyggda navigeringen.

360-kameran beskär omgivningen för nära bilen på bilden, tycker vi. Foto: Geir Gråbein Nordby

Navigeringsmässigt klarar du dig fint med CarPlay eller Android Auto, och den trådlösa mobilladdaren som ingår i paketet är värdelös för mig (laddningen av min iPhone 13 Max Pro växlar konstant mellan på och av). Men jag hade vägrat att välja bort Volkswagen Sound System.

Foto: Geir Gråbein Nordby

VW ID.5 GTX: Slutsats

Om du köper Volkswagen ID.5 GTX får du en fyrhjulsdriven bil som tar dig fram med både komfort och en touch av underhållning, med bra räckvidd och utrymme. Den är väldigt välutrustad, redan innan du börjar välja tillval. Tillbehören har också relativt bra priser, så du kan lägga till det du vill, till exempel ett bättre ljudsystem, utan att känna dig rånad.

Det enda vi inte gillar med bilen är de haptiska knapparna och den lite långsamma skärmen. Och eftersom detta är en inte obetydlig del av körupplevelsen så är det ingen bagatell.

 

Volkswagen ID.5 GTX – extrautrustning

Designpaket + 18 200 kr
Panoramaglastak med elektrisk solgardin
Ljuddämpande sidorutor fram i laminerat säkerhetsglas

Komfortpaket + 5 000 kr
Air Care 3-zon Climatronic med reglage för baksätespassagerare
Variabelt bagagerumsgolv, bagagerumsnät och nätvägg

Infotainmentpaket + 16 900 kr
AR Head-Up Display och Discover Max 12-tums infotainmentskärm med projicering av viktig förarinformation i vindrutan
Volkswagen Sound System, 8 högtalare inklusive subwoofer och centerhögtalare, 12-kanals digital förstärkare, 450 W total effekt

Förarassistentpaket + 37 300 kr
Travel Assist Driving Assistant: Lane Assist, Side Assist och Emergency Assist
Enkel öppning/stängning av elektrisk baklucka och 360 graders områdesvisning
Park Assist Plus parkeringsassistent med minnesfunktion
Side Assist döda vinkel-assistent
Area View områdesvisning

Sportpaket+ 14 900 kr
DCC adaptivt chassi med körprofilprogram och progressiv servostyrning
Progressiv kontroll

Inredningspaket Top Sport+ 33 800 kr
12-vägs elektriska Top Sports-stolar med integrerade nackstöd, minne och massage
Elektriskt justerbara, uppvärmda och hopfällbara ytterbackspeglar med minnesfunktion, sänkningsfunktion på passagerarsidan

21-tums däck Narvik Black, 235/45 R21 fram och 255/40 R21 bak: 6 400kr

Infällbar dragkrok: 12 300 kr

Läs vidare
Exit mobile version