Mercedes EQE 300

Milslukaren

Den "billiga versionen" av Mercedes EQE erbjuder utsökt komfort, toppen-infotainment och glimrande räckvidd för pengarna.

MB EQE 3 scaled 1

Under ett antal år har E-klass varit bland de mest populära Mercedes-modellerna, och därför finns det naturligtvis höga förväntningar på vad den elektriska EQ-versionen kan åstadkomma på nordiska vägar.

Vi har redan bekantat oss med den sportiga AMG-utgåvan EQE 43 4MATIC, och nu har vi fått köra omkring i lillebrodern EQE 300 ett tag. Man kanske skulle tro att det blev ett nedköp, men det var långt ifrån det!

Läs också Vi testar AMG-versionen av Mercedes EQE Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC susar förbi med ett artificiellt motorljud signerat AMG. På insidan flinar föraren glatt, till pumpande rytmer från Burmester-stereon.

Mercedes EQE 300

Med basversionen av EQE måste du mycket riktigt avstå från fyrhjulsdrift, luftfjädring, en hel del kraft och lite interiörlyx. Men annars är ”DNA” väldigt likt. Här har det genomgående tänkts på komfort. Med mindre motoreffekt – bara på bakhjulen – kan du också köra längre mellan laddstoppen.

Modellen vi har lånat är en Mercedes EQE 300 med 230 hästar och 550 Nm till vårt förfogande. Batteripaketet är 89 kWh och räckvidden uppges vara hela 639 km (WLTP) – upp från 533 km på AMG 43-versionen.

EQE 300 levereras som standard med bland annat komfortfjädring, LED, spegelpaket, mobil-paket och ambient lighting. Startpriset börjar på 770 000 vilket gör denna till en av de mest prisvärda EQ-modellerna.

EQE bygger på samma plattform som EQS, men här har kombibakluckan bytts ut mot en vanlig baklucka och relativt lite utrymme inuti (430 liter). Precis som på storebror finns det ingen frunk där fram för laddkablar eller liknande.

Lyxig kupé

På insidan är det lätt att känna igen sig, även om EQE 300 känns lite mer minimalistisk här och där. Det finns ingen massage i ryggstödet, och sätena är inte lika justerbara, om du inte betalar extra.

Vår testmodell kom också utan den massiva MBUX Hyperscreen, som vanligtvis täcker hela instrumentpanelen med en skärm. Här får vi nöja oss med två enkla, mindre skärmar för instrument och mittkonsolen.

Och helt ärligt? Sett från förarpositionen saknar vi inte Hyperscreen särskilt mycket, hur mycket ”skärmdille” vi ändå har dagligen. Den kompakta 12,8 tums medieskärmen gör nämligen ett mycket acceptabelt jobb, för 75 000 kronor mindre (!)

Däremot saknade vi Heads-up Display desto mer, som också saknades på testmodellen. Den hjälper oss nämligen att hålla ögonen på vägen.

Surroundanläggning från Burmester

Mercedes-importören har varit smart nog att utrusta testbilen med det viktigaste tillvalet av dem alla: #810, ljudsystemet från Burmester. Det kostar för närvarande 14 200 kronor extra och är en ”no-brainer” enligt oss.

Anläggningen som levereras med EQE 300 är den samma som i AMG-versionen och består av 15 högtalarenheter runt om i kupén, drivna av en 710 watts förstärkare. Bland höjdpunkterna finns 3D-inställningen som simulerar surroundljud och möjligheten att optimera ljudet för olika sittpositioner, fram och bak.

Burmester-anläggningen som sitter i EQE-klassen är helt klart en av de bättre vi har hört i bilsammanhang, i förhållande till pris och prestanda.

Anläggningen kan spela både högt och rent, med god klarhet i det viktiga mellanregistret. Bashögtalarna sitter monterade i golvet framtill, precis bakom pedalerna, och ger en stram och precis djupbasåtergivning med bra timing. Passagerarna är väl omhändertagna med solida högtalare i dörrarna.

Det finns också en personlig ljudassistent som låter dig lyssna och anpassa ljudbilden efter dina egna preferenser. På så sätt kan du få exakt det klangdjup och basfyllighet du föredrar. I kombination med den supertysta Mercedes-kupén gör det att vi kan höra varje detalj utan att bli distraherade av buller!

Mercedes och Burmester har skapat en intelligent guide som hjälper dig att anpassa ljudet till dina egna preferenser. (Foto: Audun Hage)

Glimrande köregenskaper och räckvidd – men vissa kan sakna fyrhjulsdrift

Jämfört med AMG-versionen som vi har testat tidigare känns EQE 300 inte särskilt kraftfull. 230 hästar och 550 Nm pressar dig inte direkt ner i sätet när fordonet väger drygt 2,5 ton. Därmed är detta en ganska sansad sedan snarare än en sportbil. Du kommer att sakna lite drag under omkörningar, men annars känns det oproblematiskt och tillräckligt.

När vi väl har nått marschfart erbjuder 300 fortfarande en körupplevelse som är väldigt lik de uppgraderade varianterna. Även med standardfjädring och utan styrning på bakaxeln ligger den bra på vägen och känns lekfull i kurvorna. Är du extra lekfull kan du till och med få den att ”dansa med baken” i vinterväglag…!

För vår del var det dock räckvidden som imponerade mest. Nu körde vi inte EQE 300 tillräckligt länge för att batteriet skulle ta helt slut, men det märktes att den i praktiken var mycket mindre ”törstigt” än storebror 43 AMG, och med en genomsnittlig förbrukning på mellan 1,6 och 2 kWh, bör över 500 km vara inom räckhåll, även på vintern.

Slutsats

300-modellen är basversionen i EQE-familjen, men har också mycket av det som gör plattformen bra. Graciös komfort och underbara köregenskaper gör detta till en fullkomlig motorvägskryssare, som gjord för långresor.

EQE 300 saknar den råa kraften och accelerationen hos AMG-modellerna, och du måste klara dig utan fyrhjulsdriften du får från EQE 350 4MATIC och uppåt. I gengäld får du en elektrisk ”milslukare” till ett bra pris. Kom bara ihåg att kryssa för Burmester!

Läs vidare
Exit mobile version