Kia EV6 är ett slags tvilling till Hyundai Ioniq 5, som vi utsåg till Årets bil 2021/22 förra året. En härligt retrofuturistisk bil, pigg som tusan och med användarvänlig och kul teknik ombord. Och som dessutom är mycket större än vad den ser ut på bilderna, med plats för en hel familj och gott om bagage. Bose-ljudsystemet låter bra också, även om det kunde haft mer kraft och fler inställningar.
Mycket är sig likt
På insidan påminner EV6 väldigt mycket om Ioniq 5, och det är absolut inte dåligt. Kupén är helt enkelt stilig! Samma typ av knappar på både ratten och i dörrarna, men med ett annat ”växelhjul”, som dessutom har flyttat från ratten till mittkonsolen. Två likadana 12,3-tumsskärmar finns på plats, bredvid varandra: en som visar förarens instrument och en med infotainment i mitten av instrumentpanelen. I Ioniq 5 är instrumentpanelen och skärmarna helt raka, i EV6 är mittenskärmen lätt vinklad mot föraren. Praktiskt med tanke på reflektionerna från solen, utan att det påverkar sidopassagerarens läsbarhet för mycket.
Sportigare utseende
På utsidan är bilarna dock ganska olika, först och främst är EV6 lägre och har ett mer strömlinjeformat och sportigt utseende. Man skulle kunna tro att EV6 har lägre luftmotstånd och därmed förbrukning, men GT Line med fyrhjulsdrift har faktiskt något högre förbrukning än Ioniq 5 AWD (18,0 mot 17,8 kWh/100 km). Det tar den igen med ett större batteri (77,4 mot 72,6 kWh netto) vilket ger den 24 extra kilometers räckvidd: 484 kilometer, enligt WLTP-mätningarna.
Tuffare interiör
Sätena är annorlunda i EV6. För det första är de av mocka, medan Ioniq 5 har blankt skinn. Sätena är definitivt stiligare i EV6 och känns smalare, kanske för att man sitter lite närmare golvet. Sätena har allsköns inställningsmöjligheter för vinklar både här och där, helt elektriska och som kan lagras i två minnen. Men fotstödet i Ioniq 6 har Kia hoppat över i EV6, vilket jag personligen saknar på långresor.
Meridian-ljud
Kupén är väldämpad, det är väldigt lite vägljud som sprider sig upp genom de 20 tum stora Nokian-vinterdäcken. Det ger en tyst körupplevelse, som skapt för en bra ljudanläggning.
Ioniq 5 har ett Bose-ljudsystem med sammanlagt 8 högtalarelement i en 5.1-konfiguration, medan Kia EV6 GT Line har ett Meridian-system med hela 14 högtalarelement i en 7.1-konfiguration. Med två extra fullregisterkanaler längst bak och högtalarna i bakdörrarna uppdelade i separata diskant- och mellanregister (Ioniq 5 har fullregister). Båda bilarna har subwoofers under bagageutrymmet.
EV6 har olika ljudlägen, till exempel Autentisk som er en distinkt stereoljudbild och Surround som ger en mer omslutande illusion. Väljer du i stället Egendefinierat kan du ställa in både bredden på stereoljudbilden och storleken på surroundljudet. De möjligheterna finns inte i Ioniq 5.
Om du däremot vill ställa in själva klangbalansen så har EV6 exakt samma toninställningar som Ioniq 5. Det vill säga bas, mellanregister och diskant. Vilket är i minsta laget. Om du till exempel vill korrigera bort skarphet toppen måste du sänka hela diskantregistret, vilket ger ett mer instängt ljud. Jag vill ha minst 5-bands equalizer, helst mer.
Bra ljud
Anläggningen i EV6 gör definitivt vad den ska, jag gillar den extra stora ljudbilden man får i surroundläget. Särskilt klassisk musik gör sig väl. Pop och rock, där man vill känna basen pumpa i kroppen, gör sig dock bäst i Autentisk, då slår bastrumman mycket mer bestämt.
Ljudanläggningen har ett klart mellanregister, med bra röståtergivning som skiljer instrument fint från varandra. Man kan spela ganska högt innan det planar ut eller börjar förvrängas, men det finns en vasshet någonstans i diskanten som jag inte får bort helt.
Teknik
EV6 GT Line har mycket fin teknik ombord. Bland annat kan den, precis som Ioniq 5 laddas med 800-volts snabbladdning. Den ger en maximal kapacitet på 239 kW! I teorin.
Du kan ladda din mobiltelefon trådlöst på mittkonsolen och EV6 laddas snabbare än normalt, med inbyggd kylning i laddaren. Android Auto och Apple CarPlay är standard, men kräver tyvärr en trådbunden anslutning.
Lyckligtvis är det inbyggda kartsystemet bra, med en förvånansvärt bra överblick över trafikflödet, och med en ganska komplett översikt över snabbladdare. Tyvärr förvärms i dagsläget inte batteriet när man är på väg till en laddare, så man kommer inte i närheten av den maximala laddningshastigheten vintertid. Men längre fram kommer en uppdatering, så förhoppningsvis är saken en helt annan till nästa vinter.
Säkerhetsfunktioner
Vår testbil var utrustad med en överskådlig 360-kamera, som ger en överblick över alla döda vinklar när man parkerar. Och bilen kan faktiskt parkera själv! Just detta testades inte, men jag fjärrstyrde bilen in och ur garaget med en knapp på nyckeln. Coolt!
Alla säkerhetsfunktioner är standard. Inklusive filhållarassistent, kollisionsassistenter och varning för döda vinkeln. Man får faktiskt upp en video av döda vinkeln på förarskärmen när man sätter på blinkersen, så att man enkelt ser om det finns en cyklist på insidan. Framruteskärm (head-up display) finns också, med information om hastighet, hastighetsbegränsning och navigering.
Reversibel laddning
Extra coolt är att strömmen från laddkontakten går att reversera, så att man kan använda bilen som strömkälla om man befinner sig någonstans där det inte finns ström. Man kan få ut max 3,6 kW vilket räcker för att driva allt från brunvaror till en elgrill. Förutom en adapter till ladduttaget finns ett vanligt 230V-uttag under mittenbaksätet, med samma effekt. Fast den totala effekten ökar inte om man använder båda.
En fröjd att köra
När det gäller köregenskaper är EV6 GT Line en fröjd. Visserligen efter man har deaktiverat filhållarassistenten, som kan verka lite ryckig.
Speciellt i Sport-läget är bilen en riktig tuffing, den drar på fyra hjul och skjuter iväg som en kanonkula när man trampar ner gaspedalen från stillastående. Det tar bara 5,2 sekunder tills hastighetsmätaren visar 100 km/h, vilket är ordentligt snabbt. Och trots att fyrhjulsdrift ofta kan ge ganska kraftfull understyrning så biter sig bilen fast och är hur lättstyrd som helst. I svåra vinterförhållanden ger snöläget en mjukare körstil som är lättare att manövrera.
Körstilen påminner mycket om Ioniq 5, de delar trots allt samma plattform och även motor. Men Ioniq 5 känns aningen mer understyrd, medan EV6 hanterar kurvor bättre. Speciellt vid lite aggressiv körning känner jag mig mer ett med bilen än vad jag gör i Hyundaien.
Som de flesta elbilar accelererar EV6 inte lika bra efter 80 km/h, eftersom det finns gränser för hur hårt 325 hästkrafter kan pressa en tvåtons bil när man kommer upp lite i fart. Men det går fint, bara att slappna av. Vill du ha vildare körning kan du vänta på GT-versionen som har nästan 600 hästkrafter – och gör 0–100 på 3,5 sekunder! Det är faktiskt lite snabbare än den häftiga Mustang Mach-E GT!
Precis som andra elbilar är EV6:an ganska styv i stötdämparna, men aldrig så att det blir obehagligt. Den går som tusan i kurvorna, bättre än standardversionen av Mustang Mach-E AWD. Sportigheten är inte riktigt i klass med den betydligt mindre Tesla Model 3, å andra sidan är EV6 mer bekväm. Och så rymmer den som sagt hela familjen.
Utrymme
Det finns gott om benutrymme både fram och bak, och jag älskar funktionen där föraren kan trycka på en knapp så att sätet lägger sig helt bakåt i en så kallad ”zero gravity”-position som påminner om den som NASA har i sina rymdfarkoster. Detta anses vara den optimala vilopositionen, men se till att du inte har en bakåtvänd bilbarnstol eller en person bakom dig …
Eftersom EV6 är lägre än Ioniq 5 har den lägre takhöjd för både förare och passagerare. Med mina 186 cm känner jag att mitt hår snuddar vid A-stolpen, även om jag inte rent fysiskt får stolpen i huvudet. I Ioniq 5 är det hur långt som helst till taket och kupén känns på det stora hela betydligt rymligare. Även om utrymmet i övrigt är ganska snarlikt.
Bagageutrymmet är ungefär likadant, 520 liter, men där baksätena i Ioniq 5 kan skjutas fram för att utöka bagageutrymmet så går det inte i EV6. Eftersom bakluckan lutar bakåt är det inte säkert att du får med dig din största resväska – men packa smart så löser sig det mesta.
Behöver du lasta mer så klarar bilen upp till 80 kilo på taket och kan dra ett släp på upp till 1 600 kilo. Dragkrok är naturligtvis extrautrustning.
Kia EV6 Sport Line: Slutsats
Kias tvillingbil till Hyundai Ioniq 5 heter EV6 och är minst lika bra som sitt syskon. GT Line-versionen ligger som klistrad mot vägen, med fyrhjulsdrift och genomgående mycket bra köregenskaper. Den känns sportigare än Ioniq 5, även om det finns lika mycket plats på insidan. Bortsett från takhöjden, som är lägre.
Det finns gott om teknik att leka med för pryltokiga – och inte minst är Meridian-ljudsystemet i stort sett en fröjd att lyssna på.
Kia EV6 är helt enkelt en förbaskat bra bil.