Hyundai var bland de första som kunde erbjuda en billig elbil med lång räckvidd. Den enda konkurrenten som Kona hade när den lanserades 2017, med en räckvidd på 445 kilometer (WLTP), var Opel Ampera-e. Som gick att köpa på papperet men hade så lång leveranstid att väldigt många köpte en Kona istället. Det är lätt att förstå. Och när det gäller räckvidd så hade den Nissan Leaf och e-Golf så långt bakom sig i backspegeln att det inte ens var kul. Och den mycket dyrare och större Tesla S var inte ett reellt alternativ för folk som ville ha en bil i en mer sansad prisklass.
Liten liksom-SUV
Hyundai Kona har en SUVs linjer, men är så liten att den väl knappast ens förtjänar att bli kallad för crossover. Även om många beskriver den så. Jag skulle helt enkelt vilja kalla den för en småbil, eftersom utrymmet invändigt är ungefär som i en VW Polo. Bagageutrymmet är faktiskt mindre i Kona. Detta är alltså ingen familjebil eller en som du packar för en längre resa med övernattning, utan en trevlig bil för två. Eller om du har några småttingar i familjen som vuxit ur barnstolen men ännu inte nått full längd.
Ljudsystem från Krell
Men det är inte benutrymmet och bagageutrymmet som gör detta till en aktuell bil för mig. Det är stereon som bär namnet Krell. Hifi-intresserade vet att Krell är ett amerikanskt hifi-märke, grundat på sin tid av Dan D’Agostino. Billigt var det inte, ingen blev förvånad över att en förstärkare kunde kosta ett par hundratusen kronor.
Men när D’Agostino och Krell gick skilda vägar 2009 valde företaget en ny riktning. Bland annat började de med bilstereo 2013, under systernamnet Krell Automotive, och har sedan dess samarbetat med asiatiska bilmärken som Honda, Acura och Hyundai.
I bilstereosammanhang är Krell mycket mer överkomligt, även om det inte kan beskyllas för att vara direkt billigt. Å andra sidan är det bra grejor, vilket jag också fått uppleva i just Hyundai Kona.
För att få Krell-ljudsystemet i din Hyundai Kona behöver du Advanced-paketet. Då börjar bilen på 414 900 kronor, vilket är 35 000 mer än grundmodellen Pure. Då får du även en 10,5-tums pekskärm, DAB+-radio, extra LED-strålkastare och app-styrning. Observera att lång räckvidd kostar ytterligare 45 000 kronor här i Sverige, annars får du nöja dig med 305 km.
Utrustning
Krell-systemet består av åtta högtalarelement, varav centerkanalen är en fullregisterhögtalare. Längst fram hittar vi ett 6,5-tums mellanregister och en 1-tums diskant i varje dörr, medan baksätena bara har vart sitt mellanregister. Till höger i bagageutrymmet sitter den 8 stora subwoofern monterad. För att driva alltihop finns en förstärkare på sammanlagt 400 watt.
Allmänt om bilen och köregenskaperna
Innan vi går in på ljudsystemets kvaliteter måste vi lite kort nämna köregenskaperna. Kona känns som en mycket säker och bra bil, och det är skönt att slippa oroas sig för räckvidden. Och plus i kanten för att den äntligen kan utrustas med dragkrok! Kupén känns lite plastig, trots skinnsäten, det gäller även laddluckan som måste öppnas manuellt från utsidan. Där sitter två plastskydd som, när de tas bort för att komma åt laddkontakterna, hänger och dinglar i var sin plastsnodd. En ganska billig lösning som har utrymme för förbättringar.
Adaptiv farthållare
I den häftigaste utrustningsversionen, som jag testade, älskade jag den adaptiva farthållaren med aktiv filhållare aktiverad. På väl markerade vägar håller sig bilen i körfältet automatiskt och följer vägen, även om det är ett krav att föraren måste hålla i ratten.
Smart farthållare med stopp-och-start-köfunktion är extra bra att ha i rusningstrafik och döda vinkel-varningen låter dig veta om du sätter på blinkersen innan allt är klart.
Här finns många hjälpmedel för en säkrare trafikvardag, till exempel skyltläsare och bakre radar för korsande trafik. Men vi saknar 360-graders kamera.
Ett irritationsmoment bör nämnas. På längre sträckor är jag en anhängare av att hålla händerna vid åtta och fyra, om ratten var en urtavla. Men med aktiv farthållare aktiverad registrerar Kona inte att jag har händerna på ratten alls. Efter en kort stund påminner instrumentpanelen mig om att hålla händerna på ratten – även om jag alltså redan har ett grepp om den. Motvilligt placerar jag alltså händerna på tio och två för att bilen ska hålla tyst.
Annars är bilen skön att köra, och den är helt klart pigg nog för att göra säkra omkörningar. 0–100 på 7,6 sekunder är plenty! Det har visserligen inte samma vridmoment och underhållningsfaktor som Mini Cooper SE, vilket delvis beror på att Kona är betydligt tyngre. Men i sportläge har den mer än tillräckligt ax.
GPS-systemet fungerar fint, men jag föredrar att använda Android Auto eller Apple CarPlay med mobilen. Även om navigationen då inte automatiskt håller koll på batterinivån och laddstationer på vägen.
Bra ljuddämpning
Kupén är genomsnittligt ljudisolerad. Jag tycker att Honda e var snäppet tystare i höga hastigheter, samma med Mini Cooper SE och Lexus UX 300e. Men Hyundai Kona väsnas mindre än min egen Nissan Leaf av 2013-årgång. Helt okej, med andra ord.
Dags för musik!
Maestro, musik! Efter att ha kört runt i bilen i en vecka är det bara att konstatera att ljudet är klockrent, med snygg tonalitet i instrument och sångröster. Jag justerade ljudet en smula, genom att dämpa basen två snäpp (den var lite väl våldsam) och höja mellanregistret ett snäpp för att få fram röster och instrument bättre.
Ljudläget som heter ”Naturlig” framhäver rösterna mer i mellanregistret, samtidigt som centerhögtalaren då används för att dra ut ljudbilden framför föraren. I ”Referens”-läget får man bara vanlig stereo och då hamnar instrument och röster längre ner i kupén.
Rent ljud, alltså, och dessutom kan anläggningen spela högt. När jag pressade ljudet i Honda e med rock och rap gick förstärkaren i skyddsläge och klippte ljudet i över en halvtimme. Det händer inte i Kona. Här kan man spela högt, med fin kontroll, och ljudet förblir rent.
Det är kanske inte riktigt samma baskontroll här som i Honda e och definitivt inte som i Mini Cooper SE. Men ljudet är mer än tillräckligt högt och Krell-systemet visar varför det lönar sig att satsa på bättre ljud i bilen än vad du man får från standardsystemet.
Klassisk musik
Klassisk musik låter allra mest inbjudande i ”Konsert”-läget. Då får man den största surroundeffekten och hela bilen förvandlas nästan till en konsertsal. Ljudet är fortfarande klart som dagen, särskilt stråkar och flöjter låter väldigt fint.
Ska du däremot spela musik på full volym, så att du verkligen känner basen i kroppen, görs det som regel bäst i Referens-läget. Ljudet kan nämligen bli lite grovt man spelar högt med Konsert och Naturlig. I dessa lägen har Krell använt digital signalbehandling för att göra ljudet tydligare, och även om det faktiskt låter tydligare så finns det ett lite kall, klinisk klang som bieffekt.
Resultatet är att jag inte hittar ett läge som är bäst till allt, så jag sitter och växlar fram och tillbaka lite oftare än jag hade velat. Man kan råda bot på lite av den kalla klangen genom att dämpa mellanregistret en aning (det finns en 3-bands tonkontroll), men då försvinner även lite av klarheten i ljudbilden.
Konkurrenter
Krell låter bättre än systemet i Honda e, och eftersom Hyundai-kupén funkar bättre än Lexus UX 300e, som skorrar i dörrarna när man spelar högt, måste jag säga att den totala ljudupplevelsen är mer lyckad. Även om Mark Levinson-ljudsystemet i Lexus faktiskt är ännu bättre än Krell-systemet.
Det är fortfarande en bit kvar upp till det hårtslående Harman Kardon-systemet i Mini Cooper SE, som trycker till betydligt mer med sina två subwoofrar under framsätena. Och det är inte ens någon idé att nämna Bang & Olufsen-anläggningen i Audi e-tron. Men intressant nog ligger Krell inte efter Burmester-systemet i Mercedes EQC när det gäller rent ljudtryck. Burmester-systemet har visserligen mycket bättre upplösning i övertonregistret och låter rent allmänt mer naturligt, men man kan ändå ha det riktigt kul med Krell.
Slutsats
Kompakta Hyundai Kona är en riktigt trevlig bil att köra och ett lockande alternativ tack vare den långa räckvidden och det hyggliga priset. Även om den inte har plats för mycket i bagageutrymmet och det är ont om benutrymme i baksätet.
Ljudsystemet från Krell är däremot en mycket trevlig upplevelse. Här får du livlig bas och bra ljudtryck, samtidigt som ljudet är klart och fint. Oavsett vad du har för favoritmusik kommer du antagligen att trivas utmärkt med det här ljudet. Den extra dynamiken du får från subwoofern, i kombination med den utökade ljudbilden som centerhögtalaren högst upp på instrumentpanelen ger, gör att jag definitivt skulle rekommendera att välja Krell i stället för standardsystemet.