Cupra Born 58

Tuff, kul, fantastisk!

Cupra Born är den tuffa tvillingen till VW ID.3. Med ett fräckare utseende, smidigare köregenskaper – och lägre pris.

Cupra Born SPREAD edited

Cupra Born SPREAD edited

Kompakta Cupra Born (tidigare kallad el-Born och skulle först ha hetat e-Born) bygger på Volkswagen-gruppens elektriska MEB-plattform – som den delar med bland annat VW ID.3, ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 e-tron.

Att sätta sig i Cupra Born är en härlig, men också lite märklig upplevelse. Den känns bekant men ändå främmande.

Cupra Born 58. Foto: Geir Gråbein Nordby

Med testet av ID.3 färskt i minnet är det klart att man känner igen mycket – bilarna är byggda efter samma mall. Det gör att den känns större inuti än den ser ut på utsidan, tack vare en lång hjulbas på 2,77 meter. Vuxna kan sitta bekvämt i baksätet, på bekostnad av ett spartanskt bagageutrymme på 385 liter.

Jämfört med ID.3 har Cupra Born stramats upp både här och där, sportstolarna formar sig bättre runt kroppen och de allmänna köregenskaperna är sportigare och roligare. Första intrycket är att Cupra har gjort mycket rätt!

Racing-rutor är en kul detalj. Foto: Geir Gråbein Nordby

Känd från racing

Det kan mycket väl hända att du aldrig har hört talas om Cupra. Då ska du veta att Cupra har sitt ursprung som Seats racingmärke, men nu står på egna ben. Att Cupra vill ta med sig sina racing-gener till gatubilarna är därför helt naturligt. Även i en kompakt bil som Born.

Man ser släktskapet mellan Cupra Born och Volkswagen ID.3 tydligt, karossen är nästan identisk. Skillnaden ligger i detaljerna, där Cupra stoltserar med en tuffare, mer kantig bakdel och en betydligt vassare front. Det svarta, tredimensionella prismamönstret som skiljer de bakre sidodörrarna från bagageluckan är en cool detalj, den mönstrade ”grillen” likaså. Spåren till (de falska) luftintagen bidrar också till det tuffa utseendet.

Grillen är stenhård, lägg märke till hur den kamouflerar parkeringssensorerna. Foto: Geir Gråbein Nordby

Visserligen har testbilen bara 204 hk effekt, vilket räcker för en acceleration till 100 km/h på 7,3 sekunder. Det är exakt samma som Volkswagen ID.3 så man skulle kunna tro att de beter sig likadant. Men Cupra Born har betydligt piggare köregenskaper. Mycket kan tillskrivas det styvare chassiet och de läckert skålade sätena, som formar sig perfekt efter kroppen.

Cupra Born 58. Foto: Geir Gråbein Nordby

Batteri och laddning

Cupra Born finns för övrigt även med exakt samma batteri som ID.3, alltså 58 eller 77 kWh. Testbilen har 58 kWh, med en angiven räckvidd på 424 kilometer (WLTP). Laddningskapaciteten är upp till 120 kW DC och hemladdning kan göras med upp till 11 kW (3-fas 16A TN) eller 7,4 kW (1-fas 32A IT).

Själv laddar jag med 11 kW 3-fas och kan bekräfta att bilen håller vad den lovar. Jag testade den inte med en snabbladdare, men laddningstester av den identiska ID.3 ger 10–80 procents laddning på en halvtimme. Vinter som sommar.

Även coola bilar blir smutsiga av barnskor. Foto: Geir Gråbein Nordby

eBoost-tillbehör

Om du skulle bli sugen på lite mer tryck i ”watt-pedalen” finns bilen även med eBoost, som med en knapp på ratten ökar effekten till 231 hk. Men även om det givetvis ger mer ax vid rödljusen så ger det inga stora utslag på 0–100 km/h: 7 sekunder blankt. Jag har inte testat funktionen, eftersom den inte fanns i testbilen.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Modern infotainment

Av naturliga skäl har Cupra i grund och botten samma infotainment som Volkswagens ID-familj, men menysystemet har en lite annorlunda layout. I Cupra är skärmen indelad i tre lika stora delar, medan ID.3 har navigering som ett större huvudfönster med ytterligare information som musik och multimedia i två mindre rutor.

Trådlös laddning av mobilen. Foto: Geir Gråbein Nordby

Men en sak som irriterar mig lite med Cupra Born är att den saknar en separat knapp för körläge. Man måste gå in i menyn och klicka sig runt om man till exempel vill växla från Eco-läge till Sport. ID.3 har en sådan knapp alldeles nedanför skärmen som man kan undra varför Cupra har tagit ta bort.

Skärmen på Cupra är större, 12 tum på diagonalen. Eller rättare sagt: den var större. Nu har nämligen ID.3 också samma skärm i stället för de 10 tum den hade tidigare. När jag testade var den alltså två tum mindre.

Foto: Geir Gråbein Nordby

HUD är onödigt

Förarskärmen på 5,3 tum är samma som i ID.3, fast med lite tuffare typsnitt på informationen. Till exempel står hastigheten med ”racing-text”. Den här skärmen har också praktiskt taget all information som behövs för att manövrera bilen, inklusive den enklaste navigeringen. Skärmen är fäst på ratten och täcks alltså inte när du svänger och sikten påverkas inte heller av stol- och rattjustering. Det gör en extra vindrutevisning (head-up display, HUD) helt överflödig, även om du också kan välja det som tillval.

19-tumsfälgar tycker den här journalisten räcker långt. Foto: Geir Gråbein Nordby

Testbilen kom utan HUD, och jag har inte saknat det. Det du förlorar är augmented reality (AR), där pilar visas ovanpå vägen. Lite kul den första halvtimmen när man hämtat ut bilen hos återförsäljaren, men sedan ganska överflödigt. Det är min personliga åsikt.

Och om du använder Google eller Apple Maps via CarPlay eller Android Auto kan du ändå inte använda AR.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Haptiska knappar

Det jag gillade minst med Volkswagen ID.3 var de haptiska knapparna. Tyvärr har även dessa hittat in i Cupra. Det är knappar som egentligen inte är knappar, men som känns som knappar när man trycker på dem! Genom att ha små elektriska spänningar på rätt ställen (det är inte så illa som det låter) känns det som att det klickar till när man trycker på dem. Det är samma princip som Apple använder i sin Magic Trackpad-styrplatta. Fast knapparna i de här bilarna känns väldigt mycket billigare och reagerar inte alltid lika exakt.

Omgivningsljus sätter stämningen. Foto: Geir Gråbein Nordby

Till exempel tog det lite tid för mig att räkna ut att ljudnivå-”knapparna” inte alls var knappar man skulle trycka på (det fungerade inte!), utan i stället svepa uppåt eller nedåt med fingret.

Jag hade också lite problem med farthållaren, av samma anledning. När man väl drar i stället för att trycka så fungerar det betydligt bättre. Men helt bekväm har jag inte lyckats bli med de här haptiska sakerna.

Standardljud

Du kan välja Beats ljudsystem som tillval när du beställer Cupra Born. Tyvärr fanns inte detta när jag testade bilen, det var faktiskt Born 1st jag fick testa. Standardsystemet låter helt okej. Ljudet är tillräckligt balanserat, men det känns lite anemiskt jämfört med bilsystem som har separat subwoofer.

Det är samma standardhögtalarlayout som i ID.3, och eftersom jag inte var speciellt imponerad av ljudet i den så kommer det väl inte som någon större överraskning att jag även i Born vill ha lite mer fart och fläkt. Ljudet är inte riktigt i samma klass som de sportiga köregenskaperna och trots att jag inte har hört Beats-systemet kan jag inte tänka mig annat än att man vill kryssa för det bland alternativen. Det är småpengar vi pratar om.

Bagageutrymmet är begränsat. Foto: Geir Gråbein Nordby

Tvättäkta körglädje

Så över till det roliga. Jag tyckte inte att ID.3 riktigt hade den acceleration jag förväntade mig av en kompakt elbil (den bleknade jämfört med Mini Cooper SE), men Cupra Born är styvare inställd och med de skålade stolarna får man en helt annan känsla när man skjuter fart från rödljusen.

Bilen kommer snabbt upp i hastighet på motorvägen och om det ligger en slöfock framför dig som du bara måste köra om så glider du lätt förbi. I låga hastigheter, vill säga, för på 80- och 90-vägar finns det mindre krut. Har du kört och vant dig vid Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 5 eller BMW i4 måste du planera en längre sträcka för att köra om i Born.

Foto: Geir Gråbein Nordby

I lägre hastigheter känns bilen däremot mycket smidigare och piggare än ID.3, trots identisk motor och storlek. Så även om tidtagaruret förmodligen visar samma sak så gör inställningen mycket för hur en bil beter sig.

Sammantaget är jag väldigt nöjd med Cupra Born, här har de också fixat buggar som tidigare versioner av ID.3 hade. Det är svårt att förstå varför Cupra Born är billigare, för den är i alla fall inte sämre – och så är den MYCKET coolare!

Cupra Born 58. Foto: Geir Gråbein Nordby

Slutsats

Kompakta Born är en riktigt fräsch fläkt bland de mindre elbilarna, och även om den delar 90 procent av sitt DNA med VW ID.3 så skiljer den sig där det räknas. Tack vare ett mycket coolare utseende och sportigare köregenskaper är den roligare att kör, och ett helt annat nöje att sätta sig i.

Att cruisa runt i en Cupra Born får en gråhårig man att känna sig en hel del yngre, har man en medelålderskris lär den här kunna göra jobbet nästan lika bra som en fånigt dyr sportbil.

Born är ett utmärkt första försök på en renodlad elbil från Cupra och den gör att vi verkligen ser fram emot att få reda på vad vi mer kan förvänta oss från dem. Spot on!

Läs vidare
Exit mobile version